Vi är en produktutvecklingsavdelning och inköpspartner

Vi är en extra resurs – ett alternativ till våra egna medarbetare, eller så fungerar vi som produktutvecklingsavdelningens förlängda arm. Det säger Jan Helmer Freij, VD för Global Design Partner, som i 10 år har skapat ett stort nätverk av fabriker och partners i Europa och öst, som kan hjälpa design- och inredningsföretag att bli smidigare och producera det bästa och rätta. pris.

Global Design Partner har inrättat ett nytt showroom som även fungerar som butik. Foto: Pia Finne

"Vi är ett produktutvecklingsföretag som hjälper till att föra ut en designidé på marknaden och ansvarar för hela processen tills produkten finns på kundens lager.

Global Design Partner är med andra ord en extra resurs – ett alternativ till att anställa nya medarbetare i en värld som är föränderlig och i ständig turbulens”, säger Jan Helmer Freij, som är VD för Global Design Partner, och som under de senaste åren och har i sitt eget arbete under de senaste +10 åren skapat ett stort nätverk av fabriker och affärspartners i Europa och öst.

"Vi fungerar som företagets förlängda arm när det gäller att titta på befintliga eller nya produkter. Oftast om man vill utöka med nya fokusområden, men inte vill binda dyrt kapital i kapacitetskostnader, eller så har vi helt enkelt ett erbjudande som alternativ till nuvarande tillverkare. Vi kan kliva in direkt, och kan agera snabbt i förhållande till att hitta rätt tillverkare, och få ekonomi och tidsperspektiv analyserat och därmed hjälper vi design- och inredningsföretag att vara agila och hitta rätt tillverkare för uppdraget för rätt person pris".

I showroomet är det möjligt för affärspartners att se de olika material som går att arbeta med. Foto: Pia Finne

Samarbetet med Global Design Partner ska alltså inte ses som en dyr del av produktutvecklingen och produktionen av en ny produkt.

”Vi är mer en sparringspartner och leverantör, vilket kan vara till stor hjälp för företag i dessa tider, och spara på interna resurser. Vi tar ansvar för produktionen och strävar efter att hitta rätt fabriker för att säkerställa att kvaliteten är i ordning och att produkten produceras under rätt förutsättningar. Dessutom ser vi också till att produkten är rätt förpackad i förhållande till alla föreskrifter, vi genomför falltester och säkerställer att artiklarna uppfyller gällande krav, och vi hjälper till att se till att produkten transporteras från produktion till företagets lager”.

Vi finns på Global Design Partners kontor i Frederiksberg, som även fungerar som materialutställningslokal, och här kan du träffas och diskutera projekten igenom med kunderna. Här har du även möjlighet att titta på olika material, från prover på träslag till sten, glas, kork, porslin m.m.
Och Jan Helmer Freij har verkligen något att visa upp för sin expertis. Han har varit i design- och inredningsbranschen sedan 1998, han är supply chain-utbildad och har arbetat med inköp och logistik. Han har tidigare varit inköpsansvarig på Royal Scandinavia och han har arbetat på Royal Copenhagen och Georg Jensen där han tidigt hjälpte till att öppna deras kontor i Kina. Sedan dess som en del av Ledningen på Rosendahl, där Jan var involverad i etableringen av Rosendahl Design Group. Här var ansvarsområdet under ett antal år att ansvara för produktutvecklingen "idé till hyllan".

2013 – för drygt 10 år sedan – startades Global Design Partner, utifrån en vilja att använda hans kunskap och nätverk, och sedan dess har han hjälpt ett stort antal stora och små, välkända och väletablerade även som nystartade designföretag att hantera processen exakt från första "idén" tills produkten finns i lager.

Vi går långt

Jan Helmer Freij säger att det läggs mycket arbete på att etablera ett stabilt nätverk i produktionsländerna, vare sig det är i Europa eller i öst, och han säger att det krävs många kilometer på landsvägar av personalen att besöka alla fabriker och industribyggnader. Vi startar produktionen först när vi har besökt och godkänt platsen.

Frederik Bagger, ett av företagen Global Design Partner samarbetar med bl.a om tillverkningen av karaffen. Foto: Pia Finne

Det är många hänsyn att ta hänsyn till: vikt, frakt, förpackning och så klart produktion och material och mycket mer. För vissa produkter lönar det sig bäst att producera i Europa, men för andra är det fördelaktigt att flytta produktionen till öst. Men det innebär också att vi måste känna till varumärkets DNA såväl som kundens krav och önskemål, så att vi vet exakt vad vi har att arbeta utifrån”.

Ett nätverk av 60 fabriker

Global Design Partner har ett nätverk av 50-60 fabriker världen över som arbetar i alla typer av material och Jan säger att en av styrkorna helt klart är att man samarbetar med lokalbefolkningen som både köper och säkerställer kvalitetskontroll på platsen. "I slutändan är vi leverantören till kunden och därför måste vi se till att alla parametrar är i ordning".

På många sätt hjälper Global Design Partner därför sina kunder att driva en verksamhet där ansvaret delegeras i större utsträckning.

”Det betyder också att man kan satsa mer på att gå nya vägar och testa. Får du inte den förväntade försäljningen av den nya produkten så finns det inga fler kostnader hos oss som är kopplade till produkten som snabbt kan stängas av igen. Vi har en hög grad av flexibilitet, och vi kan ta emot många uppgifter”.
"Vi har valt att endast arbeta med leverantörer som är kvalitetsmedvetna och har eller är på väg att certifieras, och vi använder QARMA online-system för kvalitetssäkring. Det innebär att oavsett var vi arbetar i världen så utförs kontrollerna på ett enhetligt och spårbart sätt, vilket ger kunden en försäkran om att vi fysiskt har varit på fabriken och kontrollerat produkterna. Kunden kan själv följa besiktningen och se bilder eller video på produkterna samt en färdig rapport. Det gör att du kan sitta på kontoret hemma i Danmark och övervaka och godkänna produkten innan frakt”, förklarar Jan Helmer Freij.

Han ger ytterligare ett bra exempel på hur Global Design Partner fungerar: ”Om en kund ska producera en lampa är det ofta många tillverkare inblandade för att säkerställa att varje komponent uppnår bästa möjliga kvalitet. Skärmen ska tillverkas på ett ställe, lampdelar är ett annat som kan vara trä, stål etc. Ledningar och eldelar på ett tredje ställe och sedan ska det hela monteras och certifieras. "När vi är över lägger kunden en order till ett pris och sedan är det vår uppgift att säkra alla underleverantörer".

Showroomet ligger på Gl. Kongevej på Frederiksberg i Köpenhamn. Foto: Pia Finne

Som företag kan du också välja att ta samarbetet ytterligare, för om du kommer på en idé kan Global Design Partner hjälpa dig att hitta rätt designer för uppdraget och ta hand om hela processen från en linjeritning till en färdig produkt. Vi har även i många fall hjälpt till att utveckla linjeförlängningar till befintliga serier i alternativa material. Vi sköter detta själva internt och hjälper till med att rita underlag och bilder.

"Vi tycker att det är roligt och spännande att vara med på resan, oavsett om företaget är stort eller litet, för det är lika intressant att vara med på resan och hjälpa ett mindre företag att ta sig framåt", säger Jan Helmer Freij.

Utvidgar arbetsområdena

Global Design Partner har precis utökat sina verksamhetsområden och tittar just nu på barns och ungas universum.

”Vi har börjat med de första träartiklarna som hyllor, sängar och bord i ek och med det segmentet kommer vi även att se ett antal artiklar i återvunnet material i allt från förvaring och lampor till barnrummet.

Det större intresset för återvunnet och ekologiskt material idag gör också att vi jobbar mycket i material som glas, FSC-certifierat trä, kork med mera och vi funderar på hållbarhet där det kan göras och där kunderna är intresserade av det.

Återvunnen plast är intressant och på det hela taget avfallshanterade produkter som återvunnet rostfritt stål och aluminium, precis som vi tittar på hur materialen kan återvinnas efter användning. Vi gör vad vi kan för att hålla oss à jour med nya utvecklingar och trender på marknaden, och vi säkerställer naturligtvis att alla produkter vi arbetar med uppfyller alla tillämpliga efterlevnadskrav och certifieringar.

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Optimera ditt företag

Detaljhandeln står inför unika utmaningar och möjligheter i en tid präglad av digital transformation och förändrade konsumentpreferenser. Det handlar om att ligga i framkant med de senaste trenderna och hålla ett öga på den utveckling som ständigt sker inom såväl affärsverksamhet som ledning. Eftersom verksamheten är optimerad och kundupplevelsen förbättras ökar försäljningen och resultatet.

Relaterat innehåll

06.12.2024Designbase.se

Mode och hem möts på Maison&Objet

05.12.2024Designbase.se

Talanger 2025: Nya designers skickar starka impulser

04.12.2024Designbase.se

Ambiente ändrar formatet för hospitality-segmentet

04.12.2024Designbase.se

Det här är mitt livsprojekt

02.12.2024Designbase.se

Ett speciellt samarbete: UMAGE x Special Minds

28.11.2024Designbase.se

Hamburg sätter scenen för den kommande säsongen

28.11.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

27.11.2024Designbase.se

Maison & Objet: Tre "Vad är nytt?"-rum inspirerade av sur/verklighetstemat

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023