Basic & More får pris för bästa detaljhandelskoncept i Norden

Basic & More har utsetts till årets bästa detaljhandelskoncept vid NCSC Awards – Nordens största branschorganisation för köpcentrum och detaljhandel.

Foto: Basic & More

Medan många nya detaljhandelskedjor kämpar för att slå igenom har Basic & More gjort avtryck sedan öppningen 2021 genom att snabbt bli en av landets största detaljhandelskedjor. Företaget, som kombinerar sina egna produkter med heminredning, keramik och järnvaror från överskotts- och restlager, har just fått utmärkelsen "Årets detaljhandelskoncept" vid Nordic NCSC Awards i Stockholm – före etablerade marknadsledare som Matas, den svenska heminredningskedjan Hemtex och det finska klädmärket Nanso.

Juryn lyfte fram Basic & Mores förmåga att skala upp ett koncept baserat på produkter som vanligtvis sällan når butikshyllorna, samt företagets varumärke, som är både minimalistiskt och effektivt. Det var operativ chef Jeppe Stounbjerg som tog emot priset å kedjans vägnar.

”Vi är överväldigade och stolta över att vi efter bara några år blir erkända som en av de största aktörerna i branschen. Både utmärkelsen från NCSC Danmark i våras och det nu nordiska erkännandet vittnar om det stora arbete som läggs ner, både från inlandet och av alla anställda i butikerna”, säger Jeppe Stounbjerg och tillägger:

”Rest- och andrahandsvaror hanteras normalt på ett fragmenterat och heterogent sätt, men vi har lyckats samla det under ett etablerat och igenkännbart varumärke med en karakteristisk färg. På så sätt har vi kunnat hålla nere priserna på kvalitetsvaror, och samtidigt presenterar vi varorna tydligt och korrekt – snarare än att bara visa upp dem på pallar.”

Bitten Brun, VD för Basic & More, pekar också på stödet från ägargruppen, som inkluderar affärsmannen Niels Holch Povlsen och familjen Ree:s familjekontor, Ree Office, som avgörande för företagets snabba tillväxt.

”Niels Holch Povlsen och Ree Office har gett konceptet fullt stöd. Deras engagemang har varit avgörande för att vi ska kunna expandera så snabbt, och de har öppnat dörrar som annars hade varit svåra att komma åt”, säger Bitten Brun.

Verksamheten stärks och standardiseras

Enligt Jeppe Stounbjerg har Basic & Mores breda närvaro och målgrupp 20-60-åringar varit avgörande för kedjans tillväxt. Kedjan prioriterar för närvarande optimering av verksamheten framför nyöppningar.

”De första åren har handlat om etableringar av butiker, där närvaron i köpcentra och stadskärnor har varit avgörande för tillväxten. Nu fokuserar vi på att stärka och standardisera verksamheten i hela kedjan för att ge kunderna en igenkännbar upplevelse i alla butiker, samtidigt som vi tar hänsyn till lokala skillnader. Vi arbetar också med att stärka kundupplevelsen genom evenemang med externa partners”, säger Jeppe Sounbjerg.

Relaterat innehåll

20.10.2025Designbase.se

Basic & More får pris för bästa detaljhandelskoncept i Norden

15.10.2025Designbase.se

Fyra dagar med inspiration, idéutbyte och designkultur

14.10.2025Designbase.se

EuroShop 2026 firar 60 år som världens ledande detaljhandelsmässa

14.10.2025Designbase.se

Julstämningen är positiv

13.10.2025Designbase.se

Ett nytt löfte. En ny estetik. Och ett nytt sätt att vara ett designvarumärke.

10.10.2025Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld, Creativeworld och Ambiente

10.10.2025Dimex ApS

Sponsrad

Make the Market Moment Yours

06.10.2025Designbase.se

Stockholms möbelmässa 2026 har ställts in

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023