Ett nytt löfte. En ny estetik. Och ett nytt sätt att vara ett designvarumärke.

Hösten 2025 kommer Rosendahl att återlansera sin visuella identitet och sitt nya varumärkeslöfte: Make Moments Matter – med ett tydligt mål att nå fram till en ny generation.

Foto: Rosendahl Design Group

Där tidigare kommunikation har fokuserat på design, funktion och estetik, är nya Rosendahl en förlängning av den kulturella konversation som generation Y och Z i allt högre grad upplever: en konversation om närvaro, gemenskap, autenticitet och de ögonblick som faktiskt spelar roll.

"Vi har alltid designat för det liv vi lever – nu sätter vi ord och bilder på det. För vår design ska inte bara se vacker ut i hemmet eller vara iscensatt. Den ska vara en del av det liv vi lever och stödja de verkliga ögonblicken – för det är de små sakerna som gör livet fantastiskt", säger Anja Elletoft Aaen, marknadschef på Rosendahl Design Group.

Från en kultur av perfektion till verkligheten

Varumärkesplattformen Make Moments Matter är inte ett traditionellt produktfokus eller en kampanjdriv. Det är en berättelse som bygger på verkliga vardagliga ögonblick: Det spontana samtalet, skrattet över bordet, eller resterna som blev en middag. Det är vardagsmagi i ögonhöjd – och en uppgörelse med perfektionskulturen. Kampanjen bygger på visuell mångfald och estetisk flexibilitet – med ett enande element: textuniversumet och de spontana och relaterbara "ögonblicken" som uppstår, vilket skapar igenkänning över målgrupper och media.

"Det är inte det perfekta, utan det verkliga som vi firar. Vi insisterar på att det som gör en kopp kaffe, ett dukat bord eller en söndagsmorgon betydelsefullt inte är hur det ser ut – utan hur det känns", säger Anja Elletoft Aaen. En ny generation i fokus – utan att glömma de befintliga.

Ompositioneringen är särskilt relevant för generation Y och Z, som i allt högre grad kräver autenticitet, visuell attraktionskraft och värdebaserade budskap från varumärken. Enligt Marketsquares generationsanalys från 2024 anser 59 % av generation Z att ett varumärke ska framstå som autentiskt och naturligt – och majoriteten av generation Z och Y förväntar sig att varumärket ska uttrycka deras personlighet. Särskilt när det gäller sociala relationer med vänner och familj visar analysen hur viktig närhet och verklig närvaro är. Det är just den verkliga mentala och fysiska samhörigheten som är i fokus över alla kommunikationsytor.

”Y:en och Z:en fyller media, på arbetsmarknaden – och nu även i Rosendahls varumärkes-DNA. De är digitalt hemma, visuellt och värdedrivna och inga varumärken ska tala om för dem vad de ska tycka. Men det betyder inte att vi tvingas överge de generationer vi redan har. Vi öppnar bara dörren lite mer”, säger Suzanne Remillard, kundtjänstchef på Marketsquare.

Möt målgruppen – bakom kameran

Bakom kampanjbilderna finns fotografen Betty Krag. Vid 22 års ålder representerar hon inte bara målgruppen – hon har också lyckats fånga den genom linsen: levande, osminkad och verklig. Bildspråket är mänskligt, sensuellt, mångsidigt och inbjudande – en visuell motsvarighet till kampanjens tonläge, som känns som en konversation snarare än en reklam. ”Vi har valt att låta bilderna gå i flera riktningar. Det finns inget fast recept för ett perfekt hem eller ett perfekt ögonblick – för det finns inget. Men det grafiska universumet och textkonceptet knyter ihop allt, så det känns fortfarande som en enhetlig berättelse”, säger Creative Lead från Marketsquare, Louis Isak. Relaterbara berättelser – både i butiken och på gatan Det nya varumärkeslöftet och den visuella identiteten lever vidare på sociala medier, utomhus, i detaljhandeln och via influencer-samarbeten. Allt med kärleksfulla påminnelser om att vara närvarande i nuet. ”Vi vet att Z:na och Y:na är intresserade av värden som autenticitet, återvinning och äkthet. Men de köper fortfarande glas, porslin och annan ny utrustning till hemmet. Nu inleder vi en diskussion med dem och en möjlighet att välja Rosendahl – utan att ge upp de vi redan har”, avslutar Anja Elletoft Aaen.

Relaterat innehåll

14.10.2025Designbase.se

Julstämningen är positiv

13.10.2025Designbase.se

Ett nytt löfte. En ny estetik. Och ett nytt sätt att vara ett designvarumärke.

10.10.2025Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld, Creativeworld och Ambiente

10.10.2025Dimex ApS

Sponsrad

Make the Market Moment Yours

06.10.2025Designbase.se

Stockholms möbelmässa 2026 har ställts in

06.10.2025Designbase.se

Fokusera på belysning

02.10.2025Önska

Sponsrad

Önska for Peace – en tolkning av the Knotted Gun

30.09.2025Designbase.se

Who’s Next Home: När mode och design smälter samman

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023