Julstämningen är positiv

Sirius Home förväntar sig stark julhandel. ”Konsumenter söker ljus, gemenskap och hållbara lösningar”, säger Stig Gerlach, ägare till Sirius Home, och en av de personer i Danmark med mest erfarenhet av julen.

Foto: Sirius Home

När det gäller julen i inredningsbranschen är det få som har fingret på pulsen som Stig Gerlach, ägare av Sirius Home. Med mer än tre decenniers erfarenhet av att skapa ljus och atmosfär för den mörka årstiden följer han både den danska och internationella marknaden noga – och hans förväntningar inför årets julhandel är absolut optimistiska.

"Jag tror att vi går in i en riktigt bra jul. Konsumenterna har återfått köplusten, och vi ser en tydlig positivitet från butikerna. Många har nu minskat sina lager efter corona och energikrisen 2022-23, och det ger dem utrymme att investera i nya produkter", säger han.

Stig Gerlach. Foto: Sirius Home

Enligt Stig Gerlach finns det också en större samhällsrörelse i spel: ”Julen kommer att betyda ännu mer i framtiden. När världen omkring oss präglas av osäkerhet samlas vi kring nära och kära, gemenskap och atmosfären i hemmet. Detta gör jul- och vintermys i allmänhet till en central del av den mörka tiden.”

Från jul till vinterbelysning

Sirius Home har varit känt för sina dekorativa julprodukter i många år, men idag tar det som Stig kallar vinterbelysning en allt större roll.

”Julen är en glädjens period, men behovet av ljus sträcker sig långt bortom december. Vi ser att människor tänder lampor under hela den mörka tiden – redan på hösten och ända fram till våren. Det har blivit en ny definition av vad ljus kan göra. För oss står vinterbelysning idag för cirka 60 procent av omsättningen, medan 40 procent ligger i Living-sortimentet för inomhus- och utomhusmiljön. Den kombinationen är mycket stark”, förklarar han.

Efter tre tuffa år präglade av energikris och dämpad konsumtion har trenden vänt. LED-ljusslingor, som Sirius arbetar med, har visat sig vara betydligt mindre energikrävande än många konsumenter tidigare trott. ”Folk har upptäckt att LED inte är så dyrt, och det har gett ett lyft i hela Europa”, säger han.

Sirius har utvecklat en ny teknik där LED-ljusslingorna bara använder 0,02 watt – en energibesparing på 25 procent jämfört med tidigare modeller. Samtidigt satsar företaget stort på laddningsbara produkter, inklusive LED-vaxljus.

Miljö, hälsa och ny teknik

En av de starkaste drivkrafterna bakom Sirius utveckling är miljö- och hälsohänsyn. Stig påpekar att många européer idag är mycket mer medvetna om inomhusklimatet – och de risker som ljus kan utgöra.

Pingvinen Lou. Foto: Sirius Home

”Vi samarbetar med den danska lungföreningen och fokuserar starkt på hur ohälsosamma ljus faktiskt är. Samtidigt är brandsäkerhet en viktig faktor, både i privata hem, på offentliga institutioner, på skolor, sjukhus och vårdhem samt på företag. Därför ser vi en tydlig rörelse bort från ljus och mot LED-vaxljus”, säger han.

”Vi ser det som framtiden, men det är en tuff kamp att vinna konsumenternas hjärtan. Många är vana vid att använda batterier. Vi arbetar därför för att göra det så enkelt som möjligt genom att sälja ljusen i paket med laddare. Men detta kräver en attitydförändring. Konsumenterna måste lära sig att se på uppladdningsbara LED-lampor som mobiltelefoner, där man inte byter batteri utan laddar det, och jag är säker på att folk på sikt kommer att se det som en självklarhet”, säger Stig, och han menar också att butikerna har både ett ansvar och en uppgift när det gäller att knäcka koden med konsumenterna. ”Det behövs helt enkelt information”, tror han.

Konstgjorda julgranar med LED-lampor i raketfart

En annan produktkategori som Sirius upplever explosionsartad tillväxt inom är konstgjorda julgranar. ”Det här är helt klart den produktgrupp som växer mest just nu. De bästa konstgjorda träden ser otroligt naturtrogna ut, och de löser flera utmaningar samtidigt. För personer med bland annat lungsjukdomar är det ett hälsosammare alternativ eftersom man inte behöver ta med sig svampsporerna som finns i levande träd in i hemmet. Dessutom finns det hållbarhets- och hållbarhetsaspekten i förhållande till att hugga ner levande träd och transportera dem för att ha dem stående i vardagsrummet i några veckor – konstgjorda träd är faktiskt mer vettiga”, säger han.

Foto: Sirius Home

Ett företag med hjärtat på rätt plats

Även om Sirius är ett internationellt företag betonar Stig att det som varumärke har ett ansvar i det samhälle det är en del av. Därför stöder Sirius ett antal välgörenhetsinitiativ, bland annat i samarbete med Muskeldystrofifonden, Lungföreningen, Team Rynkeby och Smile Foundation för barn med cancer.

"För oss handlar det inte bara om affärer. Vi vill vara ett företag som bidrar positivt till samhället och till människor som behöver en hjälpande hand. Det är en hjärtefråga för oss", säger han.

Foto: Sirius Home

Enligt Stig har Sirius lyckats hålla sig relevant i 35 år tack vare en kombination av konsekvent produktutveckling och ett öga för aktuella trender.

”Vi arbetar med färger, former och ljusa nyanser, men också med hela livsmedelskedjan – från material och förpackningar till energiförbrukning. Vår styrka är att vi utvecklar våra egna produkter och ständigt letar efter tekniska förbättringar. Detta gäller allt från solceller och lågenergiprodukter till laddningsbara produkter, vilket syns i vår framåtblickande produktutveckling och senaste kollektioner. Vi tror faktiskt att marknaden bara kan gå en väg – uppåt”, avslutar Stig Gerlach.

Foto: Sirius Home

Mie kalenderljus. Foto: Sirius Home

Foto: Sirius Home

Foto: Sirius Home

Relaterat innehåll

14.10.2025Designbase.se

Julstämningen är positiv

13.10.2025Designbase.se

Ett nytt löfte. En ny estetik. Och ett nytt sätt att vara ett designvarumärke.

10.10.2025Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld, Creativeworld och Ambiente

10.10.2025Dimex ApS

Sponsrad

Make the Market Moment Yours

06.10.2025Designbase.se

Stockholms möbelmässa 2026 har ställts in

06.10.2025Designbase.se

Fokusera på belysning

02.10.2025Önska

Sponsrad

Önska for Peace – en tolkning av the Knotted Gun

30.09.2025Designbase.se

Who’s Next Home: När mode och design smälter samman

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023