Tema: Julstämning med mervärde
Foto: 123rf.com
Accessoarer, presenter och juletid – skapa stämning, öka försäljningen och få ut det mesta av årets viktigaste säsong
Julen är högsäsong och därmed årets hjärta för många inom design- och inredningsbranschen. Det är då en obetydlig del av årets omsättning ska tas hem, och därför handlar det om att anstränga sig, tänka kreativt och skapa den där alldeles speciella atmosfären som får kunderna att stanna till, gå in – och lägga varor i sin varukorg.
I en tid då konkurrensen från e-handel och internationella kedjor är betydande är det i atmosfären och närvaron av fysiska utrymmen som butiker verkligen kan sticka ut. Fönsterdekorationer, butiksdekorationer, doft, ljus och ljud skapar ramarna för juldekorationer, accessoarer och presentidéer, som tillsammans kan förvandla en butik till ett sensoriskt universum, där kunderna inte bara handlar – de får en julupplevelse. Och det är precis det som säljer.
I det här temat tittar vi närmare på hur du som yrkesverksam kan använda julsäsongen strategiskt och kreativt: Hur skapar du iögonfallande displayer i butiken och på gatan? Vilka produkter och färger är populära i år? Och hur skapar du en julstämning som känns både autentisk och innovativ? Med rätt verktyg kan du öka din julförsäljning, stärka kundlojaliteten och lägga grunden för ett starkt nytt år.
30.07.2025Nääsgränsgården
Sponsrad
Design som bär på en historia
Allt började med en vilja att skapa något som varar – något som känns både personligt och tidlöst. Vi har sedan starten samarbetat med formgivare, konstnärer och designers som delar vår kärlek till traditioner, högtider och det skandinaviska formspråket. Våra produkter bär på historier och de är redo att bli en del av dina egna. Med dem vill vi bidra till glädje, minnen och traditioner som lever vidare, från en högtid till en annan, i flera generationer framöver
29.07.2025aida a/s
Sponsrad
Julens säkra presenttips: RAW Teak kvarnset med CrushGrind
Julen är ett perfekt tillfälle att tänka i gåvor, stämning och inspirerande butiksmiljöer. Kunderna letar efter något speciellt, och det visuella uttrycket i butiken kan spela en viktig roll. När funktionella presenter kombineras med naturliga material och genomtänkt design uppstår möjligheten att skapa helheter som både väcker uppmärksamhet och ökar försäljningen.
04.08.2025F&H Group A/S
Sponsrad
Juldukning – med plats för både tradition och lek
I december blir matbordet snabbt en samlingspunkt i hemmet. Det är där vi samlas för julluncher, äppelpajer, adventsmys och inte minst själva julmiddagen – och därför ska även stämningen runt bordet vara något speciellt.
04.08.2025Designbase.se
Julen är både känsla och affärer
Julen är den gyllene årstiden för detaljhandeln och inte minst design- och inredningsbranschen. En årstid då både hjärtan och kreditkort är öppna – och där den fysiska butiken har en unik möjlighet att glänsa. Men alldeles för många butiker missar potentialen eftersom de inte använder det kraftfulla verktyget som visuell merchandising är optimalt.