Ur inköparens perspektiv

En intervju med Monalisa Wickström från Cervera.

Ambiente är årets viktigaste mässa för Cervera när det gäller Kök och Servering. Foto: Messe Frankfurt Exhibition GmbH/Petra Welzel.

29.01.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Det nya året är här och nu börjar mässäsongen. Designbase fick en pratstund med Monalisa Wickström, kategorichef för Kök hos Cervera, som här berättar mer om hur hon och hennes kollegor använder mässorna i sitt arbete.

Monalisa har mer än 20 års erfarenhet inom inköp, och som kategorichef leder hon ett team bestående av inköpare, inköpsassistenter samt planners. Kök är en av två huvudkategorier hos Cervera. Den andra heter Servering & Living och består av dukningsprodukter samt hemaccessoarer.

Monalisa Wickström, kategorichef för Kök på Cervera..

Olika funktion

Monalisa förklarar att mässorna utgör en viktig del av hennes arbete och att olika mässor fyller olika funktion i hur de används. Årets mest betydelsefulla mässa för kategorierna Kök och Servering är Ambiente, som hålls i februari i Frankfurt. För Living-segmentet är motsvarigheten franska Maison & Objet, i Paris. Till Ambiente kommer i princip alla Cerveras stora köksleverantörer för att visa upp sina nyheter, och mässan kan dessutom vara en sällsynt chans att träffa nyckelpersoner ur leverantörsföretagen och på så sätt stärka sina samarbetsrelationer. 

”Ambiente är ganska koncentrerad ytmässigt även om den är avsevärt mycket större än Formex”, fortsätter Monalisa och jämför med Canton-mässan, i Kina, dit ”hela världen” kommer för att ställa ut och göra affärer, och där man som besökare utan problem går över en mil om dagen i de närmast ”rymdskeppsliknande” lokalerna. Canton är viktig framför allt för Cerveras produktchef för Egna Märkesvaror, EMV, som åker dit varje år för att sourca leverantörer till de egna varumärkena.

På de internationella mässorna fokuseras det ibland nästan lite väl mycket på presentationen och allt omkring. För oss är det ju produkterna som står i centrum.

Monalisa Wickström, kategorichef för Kök på Cervera.

Nyheter och social avstämning

”Till Formex försöker vi åka allihop, både från Kök och Servering & Living. En stor del av våra leverantörer ställer ut där”, säger Monalisa. Men här handlar det inte i första hand om att titta på nyheter. I och med Cerveras storlek, och företagets centraliserade organisation, jobbar man med långa ledtider för planläggning och beställning. Detta gör att de flesta av de produkter som presenteras på Formex har Monalisa och hennes kollegor inom Kök redan sett, lagt ordrar på och planerat in i försäljningen. Därför blir Formex mer en avstämning att man inte har missat något, samt en möjlighet att träffa sina partners och övrigt branschfolk. För mindre butiker och kedjor är det oftast annorlunda, de åker generellt till Formex för att köpa in direkt på plats.

”På Ambiente kan det däremot vara så att det lanseras produkter som vi inte har haft chansen att se innan”, fortsätter Monalisa. På grund av sin långsiktiga planering försöker Cervera visserligen att i möjligaste mån få information om nylanseringar på förhand. Ibland är detta dock inte möjligt rent tidsmässigt, och i andra fall är det en strategi från tillverkarens sida att hålla nyheten hemlig in i det sista, vilket kan ha säkerhetsrelaterade skäl men också vara ett sätt att skapa en hype. ”På de internationella mässorna fokuseras det ibland nästan lite väl mycket på presentationen och allt omkring. För oss är det ju produkterna som står i centrum”, säger Monalisa.

Det fysiska mötet

Monalisa berättar avslutningsvis att hon generellt sett ser mässor som ett viktigt tillfälle att möta sina leverantörer rent fysiskt, skaka hand och titta varandra i ögonen. Detta kan vara särskilt betydelsefullt när man samarbetar med företag från andra länder, kanske speciellt de som kulturmässigt ligger längre bort från den svenska, som Kina eller Japan.

En annan aspekt av det fysiska mötet på mässan är att se varorna i verkligheten. ”Som inköpare måste man få möjlighet att känna och klämma på produkterna, så att man vet vad det är man kommer att sälja senare”, säger Monalisa och lägger till att efter en mässa som Canton kan man även behöva skicka en hel del produktprover fram och tillbaka, tills kvaliteten på vad som levereras stämmer överens med det man har sett i tillverkarens monter under mässdagarna.   

Relaterat innehåll

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

17.06.2024Designbase.se

Formland Speak Up: Inspiration och kunskapsdelning

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023