Se upp för den franska lagen mot avfall

Om textilier importeras till Frankrike måste du se till att du följer lagen, om företaget omfattas av den

Foto: 123RF.com

Säljer ditt företag hemtextilier, kläder, skor mm. på den franska marknaden finns en risk att den redan är eller kommer att påverkas av den skärpta lagstiftningen, som bl.a. innebär att du måste lämna ut ett antal villkor. Detta är skrivet av DM&T.

Fransmännen vill göra sig av med mängden avfall, varför de 2020 antog antiavfallslagstiftningen AGEC, med den yttersta ambitionen att skapa en cirkulär ekonomi. Det drabbar producenter, importörer av varor som i slutändan blir avfall. Sedan april 2022 måste produkter av den typen uppfylla vissa kriterier avseende både själva produkten och miljöpåverkan av dess förpackning till följd av dekret 2022-748. Dekretet omfattar även varumärken som säljer kläder, skor och hemtextilier på den franska marknaden.

Fler företag omfattas från 1 januari 2024

Dekretet har trätt i kraft för stora företag med en omsättning på den franska marknaden på över 50 milj. Euro. Från 1 januari 2024 gäller detta även företag med en omsättning på över 20 miljoner DKK. euro och minst 10 000 sålda enheter, och från början av 2025 träder det sista steget i kraft, och därmed företag med en omsättning på över 10 miljoner euro och minst 10 000 enheter sålda på den franska marknaden också omfattas,

Frankrike kommer, i linje med EU-initiativen Empowering Consumers och handlingsplanen för cirkulär ekonomi, skapa större transparens kring produkters miljöpåverkan till förmån för konsumenterna redan vid köptillfället tack vare ny och förbättrad miljömärkning. Därför måste företag som säljer på den franska marknaden ge korrekt information om produktens miljöegenskaper och egenskaper.

Detta innebär också att allmänna påståenden som miljövänliga och liknande är förbjudna.

Du måste informera oss om detta

Kraven från de franska myndigheterna liknar de som finns i EU:s ekodesignförordning. Uppgifterna ska finnas tillgängliga i köpsituationen, d.v.s. i butik eller online och efter köp.

Foto: 123RF.com

För textilier mm. detta innebär att bl.a. krav på att företaget ska uppge:

  • Innehåll av farliga ämnen
  • Information om ursprungsland för de övergripande produktionsprocesserna (vävning/stickning, färgning, sömnad, etc.)
  • Innehållet syntetfibrer - om mer än 50 procent av fibermassan utgörs av syntetfibrer ska det anges att produkten avger plastmikrofibrer (mikroplaster) till miljön vid tvätt.
  • Återvunnet material och möjlighet till återvinning av material

En rad krav gäller även för förpackningar som hamnar hos konsumenterna. Om skokartonger, galgar, hangtags och liknande hamnar i hushållen omfattas även dessa. Kraven gäller bl.a. återvunnet material, möjligheten att återanvända förpackningarna och förbud mot komposterbara förpackningar.

Det är så informationen ska presenteras

Enligt artikel R541-222 i dekretet, enligt DM&T, ska informationen göras tillgänglig på en särskild webbplats och det ska vara möjligt att få tillgång till informationen för varje enskild produkt under rubriken "fiche produit relative aux qualités et caractéristiques environmentnementales ", som gör det möjligt att utföra en sökning och extrahera data.

Genom att samla in och presentera data digitalt kan du använda en QR-kod eller NFC-teknik. På så sätt kommer du som företag också ha bättre förutsättningar att möta de kommande EU-kraven på ett digitalt produktpass.

Kom ihåg att all information måste finnas på franska.

Relaterat innehåll

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

09.07.2024Designbase.se

Möbelbranschens klimatutmaning: "Vill du behålla kunderna? Tänk cirkulärt!"

11.06.2024Designbase.se

Direkt till konsument är det nya "svarta"

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023