Det finns utrymme för ett konstindustriellt keramikvarumärke

Stelton har köpt Knabstrup Keramik. Framöver kommer Stelton, Rig-Tig och Knabstrup Keramik vara självständiga varumärken med en gemensam administrativ funktion. "Men de tre varumärkens värden skiljer sig åt, och vi håller fast vid det eftersom det är just varumärkesvärdet som skapar berättigande på marknaden", anser Michael Ring.

Stelton har köpt Knabstrup Keramik. Foto: Stelton.

"Jag tror att det fortfarande finns utrymme för ett konstindustriellt keramikvarumärke, där keramiken står i fokus och där både unika produkter, begränsade upplagor och standardvaror utvecklas." Det säger Michael Ring, ägare av Stelton, som nu har köpt Knabstrup Keramik. Företaget kommer att integreras fullständigt i Stelton AB och dra fördel av att vara en del av en större organisation. Knabstrup Keramik är dock inte nytt land för Michael Ring, som för sex år sedan var med och återetablerade varumärket efter en viloperiod på flera år.

"Det handlar om att gå tillbaka i historien, men också att titta framåt. Det är samspel som ger ett varumärke dess berättigande. Och det är just varumärkets berättigande som man hela tiden måste vara medveten om. Ju tydligare varumärkets värden är, desto större blir berättigandet."

Stelton har sin berättigande genom att samarbeta med de främsta formgivarna och det är inte omedelbart ett varumärke för gemene man.

Rig-Tig har värden som omtanke, funktionalitet och miljövänlighet, vilket ger det berättigande på marknaden.

Knabstrup ska förbli inom den keramiska delen. "Om vi tittar tillbaka på den keramiska historien har vi fantastiska varumärken. Den historien vill vi utveckla och driva framåt", förklarar Michael Ring.

Han berättar att de redan har etablerat samarbeten med några fantastiska konstnärer, bland annat Michael Kvium. "Han har en fantastisk stil och är en skicklig formgivare. Till skillnad från de designers vi vanligtvis samarbetar med, som ritar på sina datorer, sitter keramikern med lera i handen och arbetar fram ett resultat, precis som glasblåsare och silversmeder gör."

Erik Magnussen, som har designat Steltons ikoniska termoskanna EM77, formgav också med händerna och inte med en penna.

Foto: Stelton.

Vi tror på den keramiska konstindustrin

Michael Ring tvivlar inte på att Knabstrup Keramik är ett bra varumärke med goda värden som det är värt att bygga vidare på, och han betonar att det är helt medvetet att han kallar det för konstindustri.

"Det är vad många små keramiker gör när de formger tallrikar, koppar eller en tekanna. Men det är produkter som inte kan säljas till det värde de egentligen har med tanke på det arbete som har lagts ned i dem. Vi arbetar med konstindustri. Vissa är unika, andra är begränsade upplagor och det sista benet är produkter som tillverkas i serier i större antal."

Michael Ring berättar vidare att den strategiplan som skapades för sex år sedan när Knabstrup Keramik återlanserades är den som företaget arbetar utifrån idag. Han betonar att företaget har haft en positiv försäljningsutveckling de senaste åren och att Knabstrup framöver kommer att dra nytta av Steltons internationella organisation för att accelerera sin tillväxt. "Genom att varumärket blir en del av Stelton-huset får vi nu också tillgång till den europeiska marknaden. Så när vår säljare i Tyskland till exempel säljer till en återförsäljare, kommer han framöver kanske att sälja fem produktlinjer från Stelton, två produktlinjer från Rig-Tig och två serier från Knabstrup. Det innebär att ekonomin genast blir mycket bättre för Knabstrup Keramik."

Michael Ring berättar att de tre varumärkena också i framtiden kommer att vara självständiga varumärken med egna varumärkesvärden, men att administrativa funktioner som leverantörskedja, produktutveckling, försäljning och administration har samlats.

"Men varumärkenas ursprungliga värden kommer att vara olika", understryker han.

Karsten Madsen, som har varit VD för Knabstrup Keramik, är också nöjd med försäljningen. "Inflationen och särskilt de höga fraktkostnaderna har inte varit enkla för vår bransch, och eftersom jag känner Stelton mycket väl, hittade vi en lösning som var attraktiv för båda parter. Dessutom ser jag fram emot att gå med i styrelsen för Stelton AB och därmed följa utvecklingen av Knabstrup Keramik framöver."

Michael Knudsen från Knabstrup Keramik kommer att ingå i Steltons ledningsgrupp som marknadschef på Stelton AB.

Foto: Stelton.

Knabstrup Keramik har blivit sanerat

För att ge plats åt nya produktlinjer och spännande nya designers har Knabstrup Keramiks befintliga produktportfölj sanerats.

"Vi har minskat antalet produkter inom varje prissegment och kategori och öppnar därmed också upp för att gå in i nya kategorier." Vilka exakta kategorier det handlar om vill Michael Ring dock inte avslöja för närvarande. "Det ska vara en överraskning", säger han med ett leende.

"Men precis som med Stelton och Rig-Tig vill vi inte följa andras spår, för då kommer man ingenstans. Vi tittar på kategorier där vi tror att vi kan göra det bättre. Som till exempel Steltons senaste satsning, kolsyremaskinen BRUS, som har tagits emot mycket väl av marknaden."

Michael Ring anser i grunden att det handlar om att göra skillnad och att våga ta chanser.

"Vi försöker alltid ta några chanser. Av tio nya produkter blir två blockbusters, sex blir okej och de sista två måste vi bara säga 'tyvärr'... Men om du inte har den profilen eller vågar leva upp till den kommer du heller aldrig att lansera något på marknaden som faktiskt kan visa sig bli en stor framgång. Jag har gjort några hemskt dåliga produkter genom åren, bland annat en batteridriven espressomaskin som jag var övertygad om skulle bli en succé. Det blev den inte. Men man lär sig varje gång, och hos oss har ingen ansvar eller skuld om en produkt inte slår igenom, för som man säger: "Inget vågat, inget vunnet."

Och därmed lovar han att det kommer att komma spännande nyheter från Knabstrup Keramik framöver. Några helt nya saker och saker som har designats men där det inte funnits ekonomi för att sätta dem i produktion.

"Knabstrup Keramik kommer att fortsätta utveckla nya projekt och ta hand om den arv vi har övertagit med lämplig respekt", avslutar Michael Ring.

Foto: Stelton.

Relaterat innehåll

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

17.06.2024Designbase.se

Formland Speak Up: Inspiration och kunskapsdelning

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023