Branschprofilen: Marita Lord, grundare och designer på 20-årsjubilerande Cult Design

Under Cult Designs första 20 år har Marita Lord sett designnivån i branschen stiga. Kanske, resonerar hon, måste vi i framtiden också vänja oss vid att köpa dyrare och mer långlivade produkter.

Marita Lord..

Grattis till 20-årsjubileet! Hur firar ni?
”Vi hade hoppats kunna fira med våra kunder på Formex. Men eftersom livet inte återgått till det normala så kommer vi att fira online istället, den 13 oktober från 18.30. Det blir lite olika jippon och en presentation av Cult Designs första två decennier av design. Sedan valde vi att ta upp en populär produkt som är 10 år gammal i produktion igen, det har vi inte gjort förut. Det är figurinen Polkabock som designades av Lovisa Hector som blir en jubileumsprodukt.

Hur kom det sig att du startade Cult Design?
”Vi var två personer som jobbade på Boråstapeter och fick en idé att vi skulle starta ett nytt varumärke. Tillsammans med en tredje god vän som hade några kronor över började vi bygga upp Cult Design. Jag var pigg på att göra det eftersom jag hade jobbat med tapeter i 10 år och längtade efter att få jobba med tredimensionella produkter. Vid den tidpunkten pratades det mycket om compact living och det kom också många rapporter om vilka växter som var bra för hälsan att ha inomhus. Jag kände att det var det vi skulle ägna oss åt – att få in mer växter i hemmet. Om man gjorde ett modulsystem som kunde rymma många krukväxter på en liten yta som kombinerades med ljusstakar och annat så skulle det vara bra. På latin har ju ordet cult med odling att göra.”

Är det någon produkt som du är särskilt glad över?
”Jag tycker mycket om Evergreen, en självvattnande kruka i terrakotta. Den fungerar väldigt bra. Om man till exempel har köpt färska kryddor mitt i veckan så håller de sig till helgen när man har tid att laga mat med dem. Och ännu längre om inte allt går åt. Ett hållbart tänk”.

Vad har du sett för förändring i branschen under företagets 20 år?
”Branschen har höjt sig tycker jag. Designnivån och kvalitén i segmentet för en bred målgrupp har generellt blivit högre. Sedan några år tror jag också att många formgivare känner att de inte vill hålla på och formge produkter som har kort livslängd. Man försöker inte fånga upp korta trender på samma sätt som förr. Idag när man ska formge något frågar man sig alltid om det verkligen behövs. Finns det en funktion? En annan sida av saken är att när man ser på något vackert så utsöndras samma kemi i kroppen som när man är förälskad. Därför behövs det även säsongsprodukter som kanske inte alltid är funktionella. Men då är de viktigt att de är tidlösa i sin design. Egentligen borde vi formgivare, som är vana att tänka i nya banor, få i uppgift att arbeta tillsammans med forskare, det tror jag skulle vara bra för utvecklingen. Vi människor kör på i gamla hjulspår och det skulle behöva hända något radikalt.”

Vad tror du om framtiden för branschen i stort?
”Jag tror ju att vi med tanke på miljön måste gå åt det hållet att det blir färre av de billigaste produkterna och att bra produkter får bli lite dyrare och att man behåller dem längre. Jag tror att vi måste vänja oss vid det. För om vi tänker oss att Kina är världens fabrik så ökar lönerna där och så småningom kommer vi till en tipping point då det blir bättre för både ekonomin och miljön att tillverka mer i Europa. Jag har full respekt för alla som inte har råd. Förr i tiden hade man inte råd att köpa nytt hela tiden, man sparade, lagade och tog rätt på saker. Sedan kom vi in i slit-och-slängsamhället och alla skulle kunna handla. Och det gick lite för långt. När saker blir billiga så blir de samtidigt inget värda.”

Hur ser du på Cult Designs nästa 20 år?
”Fokus ska vara på produkter som kan leva länge, som man inte tröttnar på. Man ska kunna addera delar till serier för att få en förändring. Vi människor är sådana att om vi får förändra så tror vi på framtiden. Men vi måste inte ha samma höga tempo på förändringarna och vara beredda att betala lite mer, helt enkelt spara en längre tid. Sedan tror jag på att fortsätta jobba med keramik, ett fantastiskt, naturligt material som använts flitigt i tusentals år. Jag kan också tänka mig att vi kanske får ändra inriktning lite som företag, kanske skulle vi kunna hyra ut inredningsaccessoarer till exempel.”

Om Marita Lord

Aktuell med: Grundare och designer på 20-årsjubilerande Cult Design
Bakgrund: Tidigare designer/designchef på Boråstapeter, innan dess Designgruppen Formbox
Utbildning: Konstindustriskolan, nuvarande HDK, i Göteborg

Relaterat innehåll

03.12.2024Stockholmsmässan

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

01.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Effektiv GPS-tracker från PowUnity hjälper stulen cykel tillbaka till ägaren

31.10.2024Droppery

Sponsrad

Rivièra Maison samarbetar med Droppery för att erbjuda sömlös dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023