Nordiska företag förvandlar data till affärer

22 välkända nordiska mode-, möbel- och designmärken har just visat upp ”Data for Business Results” på en internationell mässa i Borås. Nu kan nya företag ansöka om att bli medlemmar under 2026. Platserna kommer att vara mycket efterfrågade eftersom många företag fortfarande är osäkra på hur de ska hantera de nya EU-kraven.

Från evenemanget i Borås. Foto: Lifestyle & Design Cluster

Hur kan data bli en verklig affärsresurs? Det är frågan som 22 nordiska mode-, möbel- och designföretag har arbetat med i EU:s Interreg-program Data to Business. Resultaten har just presenterats på en internationell utställning i Borås, där företagen visade upp sina första prototyper av digitala produktpass och delade erfarenheter med spårbarhet, transparens och cirkulär affärsutveckling.

Från data till värde i praktiken

Ett av de konkreta exemplen på utställningen kom från Sports Group Danmark och Trimco Group, som har samarbetat för att testa digitala produktpass i praktiken. Tillsammans har de utvecklat en prototyp som visar hur data kan användas för att skapa spårbarhet, transparens och efterlevnad i hela leveranskedjan – samtidigt som det ger värde till kunderna.

För Sports Group Danmark har projektet varit en viktig möjlighet att testa hur data kan användas för att skapa konkret affärsvärde och främja hållbarhet i praktiken.

"För oss handlar hållbarhet om att omsätta insikter till handling genom praktiska lösningar och samarbete", säger Kristina Vigen, Chief Sustainability Officer på Sports Group Danmark. ”Det här projektet har visat hur data kan stödja spårbarhet och efterlevnad samtidigt som det skapar värde för våra kunder. Våra kunder kräver alltmer tillgång till tillförlitlig produktdata, och pilotprojekt som detta stärker vår konkurrenskraft samtidigt som de förbereder oss för de kommande ESPR-kraven.”

Hon kompletteras av Heidi Svane Pedersen, chef för digitalt arbete på Lifestyle and Design Cluster och projektledare på Data til Business:

Athlecia t-shirt från Sports Group Danmark, där kunden ser det digitala produktpasset och enkelt kan skanna igenom till relevant information. Foto: Lifestyle & Design Cluster

”Vår ambition är att stärka den nordiska mode-, möbel- och designbranschen genom att omvandla data till en strategisk resurs. Fallet med Sports Group Danmark och Trimco Group visar hur samarbete i värdekedjan kan omsätta teori till praktik och samtidigt rusta företag för både nya EU-krav och framtida affärsmöjligheter.”

Konkreta verktyg och starka nätverk

Utvärderingen av Data to Business talar för sig själv: Med ett genomsnittligt betyg på 8,7 av 10 rekommenderar deltagarna programmet till andra företag. Bland de fördelar som deltagarna särskilt lyfter fram finns tillgång till ett nordiskt nätverk, nya verktyg för att omvandla data till affärer – och konkreta idéer för innovation och utveckling.

Heidi Svane Pedersen, Head of Digital på Lifestyle and Design Cluster. Foto: Lifestyle & Design Cluster

”Vi ser tydligt hur data går från att vara en kostnad till att bli en strategisk resurs. Företagen i 2025-teamet har visat mod att experimentera och skapa prototyper som pekar direkt in i framtidens affärsmodeller. Nu ser vi fram emot att välkomna ett nytt team under 2026”, säger Heidi Svane Pedersen.

Rekryteringen för 2026 är öppen

Efter de starka resultaten öppnar nu EU:s Interreg-program ansökningar för nästa omgång, där fler än 20 företag kommer att väljas ut genom en öppen ansökningsomgång.

Sista ansökningsdag är den 2 december 2025.

Deltagarna kommer att få:

  • Tre internationella workshops i Köpenhamn, Oslo och Borås
  • Sparring från experter och nätverkande med nordiska kollegor
  • Utveckling av en prototyp för ett digitalt produktpass, testat på marknaden
  • Case och exponering genom utställningar och press

FAKTA om data för företag

  • En nordisk kompetenskurs för företag inom mode-, möbel-, inrednings-, sport-, barn- och designbranschen
  • Fokus på digitala produktpass (DPP), spårbarhet och cirkulär affärsutveckling
  • Finansierat av Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak och genomfört i samarbete med nordiska kluster och universitet

Läs mer här: https://ldcluster.com/projekter/data-information-cirkularitet/ 

Relaterat innehåll

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S tar EasyMotionSkin till Norden – en ny era för EMS-träning

29.10.2025Designbase.se

Nordiska företag förvandlar data till affärer

28.10.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S och Haier Europe ingår strategiskt partnerskap för att påskynda tillväxt och innovation i Norden

21.10.2025Designbase.se

JYSK tredubblar bonusar för butiksanställda efter rekordår

07.10.2025Designbase.se

Hur AI kan skapa värde och stärka konkurrenskraften för små och medelstora företag

30.09.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S blir distributör av Roborocks kabelfria robotgräsklippare på den nordiska marknaden

23.09.2025Designbase.se

AI-användningen har nästan fyrdubblats

19.09.2025Fun Nordic ApS

Sponsrad

Årets leverantör 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023