Ökad försäljning i Sveriges stadskärnor

Hotell- och restaurang vinnare medan sällanköpsvaruhandeln backar.

Foto via HUI..

Försäljningen ökade i Sveriges stadskärnor under perioden 2016–2017. Detta enligt en sammanställning av Cityindex, som presenterades under Almedalsveckan. Hotell- och restaurangnäringen bidrog starkt till ökningen medan detaljhandeln hade det tuffare och sällanköpsvaruhandeln backade med två procent. Stora städer utgjorde tydliga vinnare jämfört med mindre städer, vilka hade en negativ tillväxt. Den totala tillväxten för Sveriges samtliga stadskärnor skrevs till 0,5 procent för den aktuella perioden. Högst tillväxt av alla hade stadskärnorna i Sala, Ljungby, Piteå, Bollnäs och Arvika. Kartläggningen av Sveriges 104 stadskärnor ur ett kommersiellt perspektiv har gjorts av HUI Research på uppdrag av det Nasdaq-listade fastighetsbolaget Agora. Innehållet omfattar bland annat omsättningsutvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellnäringen samt kommersiell service (till exempel gym, frisörer och biografer).

-JBE

Relaterat innehåll

26.07.2024Designbase.se

Ett 250-årigt tillväxtäventyr

26.07.2024Designbase.se

Vi vill lyfta matlagningsupplevelsen

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

11.06.2024Designbase.se

Direkt till konsument är det nya "svarta"

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023