Varannan ung dansk anser det vara okej att köpa kopierade varor

Över hälften av danska unga mellan 15 och 24 år anser att det är acceptabelt att köpa kopierade varor, och nästan var tredje har medvetet köpt förfalskade varor. "Det är några anmärkningsvärda siffror," säger Patent- och varumärkesstyrelsen.

Varannan ung dansk anser det vara okej att köpa kopierade varor – särskilt när det gäller lyxprodukter.. Foto: 123rf.com

Varannan ung dansk mellan 15 och 24 år anser att det är okej att köpa kopierade varor, och nästan var tredje av dem har medvetet köpt kopierade varor. Det visar en ny rapport från den europeiska varumärkesorganisationen, EUIPO. Enligt undersökningen anser 53 procent av de danska ungdomarna det också vara acceptabelt att köpa kopierade varor om priset på originalprodukten är för högt. Det är högre än genomsnittet i EU, där 50 procent av de unga européerna har samma åsikt. Många danska unga omvandlar också sin åsikt till handling. Nästan var tredje ung dansk i undersökningen, 29 procent, uppger att de medvetet har köpt kopierade varor. Jämfört med EU:s unga är genomsnittet 26 procent. "Det är några anmärkningsvärda siffror, och det oroar oss att så många unga medvetet köper kopierade varor. De riskerar att utsätta sig själva för hälso- och säkerhetsrisker. Vi vet att förfalskad kosmetika kan innehålla hälsofarliga ämnen, liksom förfalskad elektronik kan riskera att brinna. Därför är det viktigt att vi hjälper de unga att skydda sig själva genom att undvika kopierade varor," säger Barbara Suhr Jessen, avdelningschef på Patent- och varumärkesstyrelsen.

Känn till riskerna Förutom de hälso- och säkerhetsmässiga riskerna finns det också andra risker förknippade med att köpa kopierade varor: "Det är ju så att det ofta är organiserade kriminella grupper som ligger bakom handeln med kopierade varor, och de kan även vara involverade i andra former av brottslighet - till exempel narkotikahandel, olaglig vapeninnehav eller människohandel," säger Barbara Suhr Jessen. Det är något som många unga är medvetna om. Enligt rapporten håller knappt 59 procent helt eller delvis med om att det kan finnas hälsorisker med kopierade varor, medan 77 procent håller helt eller delvis med om att man kan riskera att stödja organiserad brottslighet.

Okej när det gäller lyx Trots detta tyder något på att det är andra hänsyn som väger tyngre bland de danska ungdomarna. Till exempel accepterar 45 procent av de unga köp av kopierade varor om den ursprungliga produkten ännu inte är tillgänglig. Nästan sex av tio unga i Danmark anser dessutom att köp av kopierade varor är okej när det handlar om lyxvaror - en åsikt som i genomsnitt delas av endast 40 procent av unga européer. När de unga danskarna frågas om vad som skulle kunna få dem att sluta köpa kopierade varor, svarar de att ett lägre pris på originalprodukterna skulle vara den viktigaste anledningen. Patent- och varumärkesstyrelsen betonar att den olagliga försäljningen av förfalskade produkter inte bara berör lyxvaror som väskor, klockor och solglasögon. Idag förfalskas nästan alla typer av produkter - inklusive kosmetika, leksaker, sportutrustning, läkemedel, reservdelar till bilar och elektronik. "Den olagliga försäljningen av kopierade varor har allvarliga konsekvenser för danska företag - och därmed även för vårt samhälle. Många förstår fortfarande inte riktigt vad de riskerar att stödja genom att köpa kopierade varor och hur allvarligt deras försäljning påverkar våra företag," säger avdelningschef Barbara Suhr Jessen. Undersökningen visar också att äldre danska konsumenter generellt sett har en lägre benägenhet att medvetet köpa kopierade varor jämfört med EU-medborgare som helhet. Siffrorna visar att 10 procent av danskarna i alla åldersgrupper medvetet har köpt kopierade varor jämfört med 13 procent av EU-medborgarna. Om rapporten För Christian Archambeau, verkställande direktör för den europeiska myndigheten för varumärken, EUIPO, ger undersökningen av de europeiska medborgarnas inställning till kopierade varor en inblick i var ansträngningar bör fokuseras i kampen mot kopierade varor. "Att förstå medborgarnas uppfattningar är till stor hjälp för oss att föra meningsfulla samtal med konsumenter och andra intressenter som en del av vårt informationsarbete och våra aktiva insatser. Den senaste upplagan av vår undersökning om inställningar ger nya relevanta insikter i uppfattningen om intrång i immateriella rättigheter och understryker än en gång behovet av att stödja konsumenternas skydd," säger Christian Archambeau.

Här är 6 bra tecken att leta efter när du försöker upptäcka kopierade varor på nätet:

  1. Finns det språkfel på webbplatsen och konstiga, snedvridna priser?
  2. Är priset på varan misstänkt lågt?
  3. Är webbshopens kontaktinformation bristfällig eller misstänkt? Kolla också "Om oss"-sidan.
  4. Är webbadressen märklig?
  5. Är betalningsalternativen misstänkta? Betala alltid med kort så att du kan använda dig av återbetalningsordningen! Kontakta din bank.
  6. Vad säger andra om webbplatsen? Titta på olika recensionsplattformar på internet. Och kom ihåg: Om det låter för bra för att vara sant, är det troligen det! 

-PF

Relaterat innehåll

05.05.2025Designbase.se

Färgerna för 2026 säger "Välkommen hem"

05.05.2025Designbase.se

Rapport om den amerikanska inredningsbranschen

01.05.2025Designbase.se

CSRD-avstängd

30.04.2025Designbase.se

Temu ökar charmoffensiven

29.04.2025Designbase.se

Nordiska startups tar över Köpenhamn

11.04.2025Designbase.se

Nya EU-regler kan öppna en digital motorväg för företag

11.04.2025Designbase.se

Geberit får EcoVadis guldmedalj

01.04.2025Önska

Sponsrad

Önskabutikerna inleder våren med inspirerande Önskaskola hos Skeppshults Gjuteri

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023