Med Messe Frankfurt på väg in i framtiden

Det personliga mötet är just nu viktigare än någonsin. Växande ekonomiska och politiska utmaningar, accelererande förändringar av sociala värden och den ökande digitaliseringen kräver nya lösningar och innovativa strategier för den globala konsumentvaruindustrin. Därför går Messe Frankfurt offensivt in i framtiden med nya och kreativa sätt att arbeta. Nätverkande, inspiration och inköp blir nu ännu mer effektivt, intensivt och smart på de tre ledande internationella konsumentvarumässorna Ambiente, Christmasworld och Creativeworld 2023, där 4 700 utställare har anmält sig för att säkra sina platser på världens största mässplattform.

Öppnar upp nya perspektiv – de fysiska mässorna kompletteras digitalt. Foto: Messe Frankfurt/Jean-Luc Valentin .

”Att öppna nya perspektiv och möjligheter är vårt största mål i vår roll som en aktiv affärspromotor och pålitlig partner för den globala konsumentvaruindustrin. Vi har förstått att vi måste tänka om och ändra våra mässformat. Det är därför vi skapar en ny, fysisk mässupplevelse med tre ledande mässor samtidigt, som täcker alla viktiga ämnen och trender som specifikt leder tillverkare och återförsäljare framåt”, säger Julia Uherek, Vice President Consumer Goods Fairs. Dessutom kommer den fysiska mässupplevelsen att kompletteras med intelligenta digitala tjänster, inte bara parallellt med de fysiska händelserna utan även utanför. ”Det innebär att vi i allt högre grad blir ett året runt-företag med ett brett utbud av digitala tjänster som vi erbjuder 24/7”, säger Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs. 

Goda utsikter för den nya fysiska mässupplevelsen 

Från 3 och 4 till 7 februari 2023 hålls de tre ledande internationella mässorna Ambiente, Christmasworld och Creativeworld således parallellt på Frankfurt Exhibition Centre och presenterar en hel värld av konsumtionsvaror för branschen. 

Den här koncentrationen kommer att göra Frankfurt till samlingspunkt för alla typer av handel såväl som inköp av beslutsfattare från HoReCa, Contract Business och Concept Decoration, och det nya formatet har fått en mycket bra start. I dagsläget väntas 4 700 utställare från 80 länder, varav 85 procent från utlandet. 

”Efterfrågan och det höga förtroendet i industrin är överväldigande. För varje ledande mässa är de bästa internationella varumärkena och intressanta nykomlingar här. Det innebär att vi visar ett unikt utbud av kvalitet och mångfald. Hela världen kommer till Frankfurt”, säger Ferger och betonar eventens internationella betydelse. 

Ambiente presenterar en unik blandning av nya idéer och produkter. Det stora antalet registreringar ger en vink av vad som väntar: Dining-segmentet är den stora scenen för allt som gör matlagning och hushållning enklare och vackrare. Kök, Tillbehör & Bakning är ett nytt område, liksom Clean Home. 

Ambiente Living kommer återigen att vara en internationell mötesplats för inredning och återspegla de hetaste inredningstrenderna med de viktigaste utställarna och produkterna. På Interiör & Dekoration hittar man allt inom temat inredning och dekoration. Interior Design presenterar högkvalitativ design Ambiente Giving lanseras också med innovationer som skapar synergier: I den nya Urban Gifts & Stationery-sektionen hittar besökare trend- och designorienterade presenter, dekorativa tillbehör, skrivredskap, gratulationskort, väskor och personliga tillbehör. Den nya produktgruppen Gift Ideas & School innehåller dekorativa och klassiska presentartiklar, souvenirer, traditionellt hantverk och tillbehör. Ambiente Working-området är också nytt och här ställs design och moderna lösningar för kontor och arbetsplatser ut. 

Christmasworld och Creativeworld 

Kombinationen av Ambiente, Christmasworld och Creativeworld skapar ytterligare möjligheter för branschen, som därmed också kan se de senaste jultrenderna och DIY-trenderna, sortiment som alltmer växer ihop inom alla former av handel. Christmasworld kommer att kompletteras med ett antal utställare av presentförpackningar, och mässan kommer att fortsätta fokusera på den starkaste säljande och stämningsfulla julsäsongen. 

På Creativeworld visa innovativa produkter för kreativa människor; material för grafik och konst, konsthantverk och textildesign samt graffiti och gatukonst liksom klassiska skrivredskap. 

Metateman och trender ger försprång 

Förutom Ambiente, Christmasworld och Creativeworld Trends, som är utvecklade av trendbyrån Bora.Herke.Palmisano på uppdrag av Messe Frankfurt, kan besökare förvänta sig massor av inspiration. 

Konsumentvarusektorns metateman, främst hållbarhet, men även livsstil och design, nytt arbete, framtida detaljhandel och digital expansion av handeln spelar huvudrollen i det kompletterande programmet. 

Fem akademier kommer att förbereda besökarna för framtidens utmaningar; Conzoom Solutions Academy samt Future of Work Academy, HoReCa Academy, Creative Academy och Remanexpo Academy. 

På den kuraterade Special Interest Ethical Style ses trender och produkter inom hållbarhet på alla tre mässorna. I området Future of Work på Ambiente kommer inköpare att kunna uppleva hur arbetslivet kommer att se ut i framtiden och vilka produkter som kommer att stå i centrum. Det är också här Future of Work Academy finns, med spännande föreläsningar om alla aspekter av New Work. På Decoration Unlimited på Christmasworld ligger fokus på WOW-effekten. Den här gången är mottot Down to Earth. Presentationen visar hur säsongsbetonad dekoration kan förbättra upplevelsen i butiken. 

Smarta digitala tillägg 

Besökare kan delta fysiskt, både fysiskt och digitalt eller enbart digitalt via de digitala tilläggen parallellt med de fysiska mässorna. Det innebär att de kan vara där live såväl som nätverka online före, under och efter evenemanget och uppleva utställarens höjdpunkter. Utställare använder matchmaking-plattformen för att presentera sina produkter och nätverka direkt med besökare i videosamtal eller livestreams. 

De digitala tilläggen finns tillgängliga innan mässans start så att man kan skapa sin egen företags- eller inköparprofil, söka kontakter och boka möten. Plattformen är tillgänglig även en tid efter evenemanget, vilket gör det möjligt att optimera affärer efter mässan och skapa viktiga affärskontakter efteråt. 

Dessutom utökas kopplingen mellan fysiskt och digitalt med ytterligare digitala tjänster. Till exempel är online-utställarsökningen med all relevant produkt- och tillverkarinformation tillgänglig 365 dagar om året. 

Den nya plattformen nmedia.hub (tidigare Nextrade) för den digitala orderbutiken optimerar beställningsmöjligheterna ytterligare. Mer än 400 varumärken gör det möjligt för återförsäljare att beställa digitalt via nmedia.hub och få uppdaterad produkt- och bilddata till återförsäljares onlinebutiker, vilket mer än 20 000 återförsäljare redan drar nytta av. 

Messe Frankfurts digitala tjänster gör deltagandet i evenemangen ännu effektivare med ytterligare erbjudanden för utställare och besökare. För branschens ekosystem, som anpassar sig till förändrade krav, förkortade innovationscykler och dynamiska leveranskedjor behöver flexibla kontaktpunkter – på plats och digitalt. 

”I framtiden kommer vi att ytterligare utvidga fyra specifika arbetsområden för våra kunder – smart connect, smarta beröringspunkter, smart data och smart räckvidd – vilket kommer att manifestera sig i lösningar för utställare och besökare. Med dessa smarta kompletterande onlineerbjudanden för våra fysiska mässor vill vi vara den bästa partnern för affärsmöten för våra kunder”, avslutar Ferger. 

Från och med februari 2023 hålls Ambiente, Christmasworld och Creativeworld samtidigt i mässcentret i Frankfurt. 

Ambiente/Christmasworld: 3–7 februari 2023 

Creativeworld: 4–7 februari 2023

Med en ny hallindelning ska kärnsegmenten att stärkas och framtida fält öppnas upp. Grafik: Messe Frankfurt .

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023