Möbel- och inredningshandeln gick starkt under pandemin

Konsumtionsrapporten 2021 listar vinnare och förlorare

Foto: Mio .

Mer tid i hemmet och färre restaurangbesök har påverkat detaljhandeln positivt under coronapandemin. 2020 växte dagligvaruhandeln mest, medan konsumtion av möbler, inredning och annan sällanköpshandel hade den största ökningen under 2021. Det visar statistik sammanställd i Konsumtionsrapporten 2021 som ges ut av Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet i samarbete med Centre for Retailing. 

Den mest utmärkande trenden inom detaljhandeln är e-handelns snabba tillväxt under 2020. Under det året ökade e-handeln med 40 procent och omfattade då 14 procent av den totala detaljhandeln.

Under 2020 minskade konsumtionen i Sverige med 4,7 procent jämfört med 2019. Det är ett historiskt ras, som överskuggar konsumtionsminskningen under finanskrisen åren runt 2008. Under det första kvartalet 2021 fortsatte nedgången, för att vända uppåt under det andra och tredje kvartalet. De tre första kvartalen 2021 ökade kategorin möbler, hushållsartiklar och underhåll med 7,1 procent.

https://www.gu.se/nyheter/konsumtionens-vinnare-och-forlorare-under-pandemin

-AB

Relaterat innehåll

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

09.10.2024Designbase.se

Här är 10 vilda siffror om Temu

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Intäktsökning i JYSK

30.09.2024Designbase.se

Gör dig redo för Black Friday – även som B2Bs

30.09.2024Designbase.se

AI i ögonhöjd

27.09.2024Designbase.se

Ny guide: Få hjälp att skapa en bra ton på arbetsplatsen

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023