Lyckotrollen tar plats i finrummet
Många av oss växte upp med de så kallade penntrollen, små luriga varelser i gummi med stort burrigt hår som stod åt olika håll. Nu är trollen tillbaka, i en elegantare lifestyleversion, och under 2017 firar dessutom originaltrollet sitt 60-årsjubileum. Johan Kind, ny distributör på den svenska marknaden, berättar mer.
Mannen bakom penntrollen, eller lyckotrollen, som de också kallas, heter Thomas Dam. Enligt vad som sägs fick han inspirationen till trollens finurliga utseende och spretiga hår från sin egen spegelbild i Limfjordens lätta vågor. Dam började med att karva ut trollen i trä men övergick till att producera dem i gummi, när han märkte hur populära de blev.
”Det många kanske inte vet om lyckotrollen är att det finns ett tjejtroll och ett killtroll”, säger Johan sakkunnigt. Sedan förklarar han att tjejtrollen har runda öron medan killtrollen har spetsiga öron och en stortå som står rakt upp.
Lyckotrollen är en av världens mest sålda leksaker genom tiderna: och hade sin verkliga storhetstid under 1960 till 1980-talet. På den tiden var licensbranschen inte lika stor och reglerad som den är idag, vilket ledde till att trollen under en period blev olagligt kopierade, främst på grund av det stora intresset från USA. Till sist lyckades Dam-familjen dock säkra sin ägarrätt igen, men detta tog en hel del arbete i anspråk.
I takt med att den generation som hade lekt med penntrollen som barn blev vuxna dök idén upp att börja tillverka dem i ett nytt format: som en unik och charmig inredningsaccessoar. Och 2015 lanserades de nya trollen i Danmark av företaget BySommer. BySommer och den förra svenska återförsäljaren, Göteborgsfabrikerna, hade tidigare samarbetat kring andra produkter och det dröjde inte länge innan hela kollektionen fanns tillgänglig också i Sverige. Johan berättar att han även ser möjligheter att i framtiden addera ytterligare produktgrupper till sortimentet, som porslin och hemtextil. I nuläget säljs trollen enbart i Norden, vilket beror på filmen Trolls och att filmbolaget bakom den, Dreamworks, har rättigheterna till designen i resten av världen.
De nyproducerade trollen tillverkas i keramik och har hår av fårskinn. De finns i tre olika storlekar, och nytt för 2017 är en serie där håret och kroppen går ton i ton, istället för att håret är konsekvent svart eller vitt, som tidigare. I och med att trollen i år firar sitt 60-årsjubileum lanseras även en exklusiv jubileumskollektion bestående av två olika modeller: en i matt mässingslook, med svart hår och ett hjärta inristat på vänster sida av bröstet; och en i samma matta mässingsfinish, med stöpt hår och ett hjärta i 14 karats guld istället för det inristade. Guldhjärtat är där för att symbolisera att Thomas Dam hade ett hjärta av guld, som han även förde vidare till sina älskade troll.
Just godhet är en central värdering hos lyckotrollen och i Danmark har man tagit detta vidare genom ett designsamarbete, till förmån för Kræftens Bekæmpelse, ungefär danska motsvarigheten till Cancerfonden. Här man har gett ett antal danska konstnärer, artister och kändisar fria händer att designa varsitt eget troll. Designtrollen säljs dels i butik, där ett fast belopp från varje såld produkt går till Kræftens Bekæmpelse. Dels auktionerades de ut, i en större storlek, vid en auktion i slutet av augusti. Och här gick hela beloppet oavkortat till kampen mot cancer. Johan förklarar att det mycket väl kan bli aktuellt med liknande initiativ i Sverige framöver: ”Trollen är en väldigt tacksam produkt för den här typen av kreativ kampanj”.