Room for More
Heimtextil 2026 banar väg för holistisk inredningsdesign
Sutera på Heimtextil. Foto: Messe Frankfurt
När Heimtextil öppnar sina dörrar i Frankfurt den 13–16 januari 2026 sker det med en ny och väl genomtänkt hallstruktur som kommer att göra livet enklare för designers och inredningsarkitekter. Under temat ”Plats för mer” samlar mässan alla komponenter för en helhetslösning för rum – från tapeter och gardiner till möbeltyger och golvbeläggningar – presenterade i en sammanhängande och inspirerande miljö.
”Inredningsarkitekter behöver snabb orientering och pålitlig inspiration – inte tidskrävande research”, säger Bettina Bär, chef för Heimtextil. ”Den nya strukturen ger en tydlig överblick och gör det enklare att sätta ihop material, färger och texturer för att skapa harmoniska lösningar.”
En av mässans fokuspunkter kommer att vara DecoTeam i hall 3.0. Här kommer ledande leverantörer som Alfred Apelt, MHZ Hachtel, Erfal och Paulig Teppichweberei att presentera ett gemensamt universum under mottot ”Happy up your Home”. Onsdagen den 14 januari är tillägnad inredningsbranschen med ett inspirerande program, inklusive föreläsningen ”Design to be Happy – International Interior Trends” av Corinna Kretschmar-Joehnk och en AI-workshop med Axel Ligowski om hur digitala verktyg kan förbättra den kreativa processen.
Alldeles intill ligger Design Lounge, powered by DecoTeam, som samlar ett imponerande utbud av varumärken som Designers Guild, Harlequin, Ralph Lauren Home och Ted Baker, flankerade av starka namn som Haro Carpets, Kadeco och Somfy.
I hallarna 3.1 och 4.1 fortsätter mångfalden med världens största utbud av möbler och dekorativa tyger samt äkta och konstläder. Bland utställarna finns internationella aktörer som Sunbrella, Edmund Bell, Vanelli Tekstil och Vescom Velvets.
Med andra ord lovar Heimtextil 2026 både struktur och inspiration – ett enhetligt universum där yrkesverksamma kan hitta allt för framtidens rumsdesign, allt på ett ställe.
