Lyckad Formland

Formland genomfördes framgångsrikt – både utställare och de drygt 8000 besökarna var nöjda med både den nya sammansättningen av utställare, inspirationen och de nya områdena som introducerades den här gången.

Foto: MCH/Tony Brøchner

Generellt sett var det nöjdhet med Formland Autumn 2023, och det gäller både utställare och de drygt 8000 besökarna som gästade mässan. En sak är säker; det hade lagts ner stor ansträngning från Messecenter Hernings sida för att ge Formland en förnyelse och en ny uttryck. Påsen hade skakats om, det syntes nya utställarkonstellationer, och det syntes nya inspirerande områden som utomhus (Outdoor) och Formland Circular Days. Och det fungerade. Så det är säkert bara början på ett mer tematiskt mässkoncept som framöver kommer att introduceras bredare inom flera segment på Formland.


”Det sker förändringar i besökarnas sätt att handla. Idag är inköpen inte begränsade till två gånger om året. Det går att handla kontinuerligt online. Det betyder också att mässan i mycket högre grad måste inspirera. Det är här man kommer för att möta människorna bakom varumärket och uppleva varumärkets DNA i en miljö som stödjer vem de är, och inte nödvändigtvis för att se alla färger och modeller i produktsortimentet. Det betyder på lång sikt att fler utställare kommer att omdefiniera sitt uttryck och i högre grad använda montern för att stärka sitt varumärke", förklarar Flemming Andersen.


Han tvivlar inte på att mässkonceptet måste vara i ständig utveckling, så att mässorna också har sin berättigelse på lång sikt, och det handlar till stor del om att ge besökarna upplevelser som de kan ta med sig hem, förutom de spännande nyheterna från utställarna som kommer att finnas i butikerna till hösten och julhandeln.


Det som under årens lopp har gjort Formland känt i större delen av Nordeuropa, nämligen trendområdena, fungerade också den här gången. Både FlyHelsteds "Grounded – The Element of Living", Anette Eckmanns nya "Salon d'Amour", som är en zon skräddarsydd för evenemang och workshops, samt Danske Dekoratører, GREENHOUSE och WHOSAIDTRASH, som låg sida vid sida med "Circular Formland Days" och bland annat gav butikerna besökarna bra idéer om hur de kan arbeta med återanvändning och återvinning både i utställningarna i butikerna och i produktsortimentet, där nytt och gammalt ofta kompletterar varandra på ett bra sätt.

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Foto: Pia Finne

Besökare från 28 länder

På mässan fanns besökare från 28 länder, och med sina order, nätverk och kommunikationer i bagaget återvänder utställarna nu hem från MCH Messecenter Herning med potentiella kunder och nya och stärkta relationer som resultat.
Utställarna på Formland Autumn 2023 upplevde en god stämning och nyfikenhet bland både nya och befintliga kunder, och att utställarna framhåller Formland som en mässa som samlar branschen gläder VD för MCH A/S, Georg Sørensen.


"Formland är en mässa med en stark historia som präglas av både tradition och förnyelse. Det gäller både utställare och aktiviteter. Därför gläder det oss mycket att både långvariga och nya utställare har haft nytta av mässan och framhåller mässans förmåga att exponera och skapa affärsmöjligheter, kundkontakter samt nya och stärkta relationer", säger Georg Sørensen och gläder sig över bekräftelsen av mässmedias styrka:
"Tack till de 422 utställarna och de 8016 besökande fackfolk som tillsammans har skapat den speciella Formland-stämningen i hallarna, där utställarna än en gång har gjort sig möda och skapat en unik mötesplats för branschen."

Från design till gastronomi

Formland Autumn 2023 omfamnade en bred skala - både inom branschen, då det förutom design och inredning också fanns plats för livsstil, mode, gastronomi och utomhusaktiviteter, och även i storlek, eftersom besökarna på mässan hittade både nya framväxande varumärken och långt etablerade företag. Bland de sistnämnda fanns Rosendahl Design Group, som är en ständig deltagare på Formland Autumn och som återigen hade några framgångsrika och givande dagar.


"Frammötet har varit riktigt bra, och det har varit stort intresse för våra produkter - vi har känt en mer positiv stämning än tidigare under året, och vi har också haft överraskande många utländska besökare, vilket vi är väldigt glada över. Utöver de många goda dialogerna med kunder har vi även, som alltid, haft glädjen av att träffa kollegor från branschen - det ger verkligen något extra, och det har verkligen känts som en familjåterförening", konstaterar Henrik Rosendahl, VD för Rosendahl Design Group, som har en nära och långvarig relation till Formland av flera skäl.


"Min yrkeskarriär började nästan på Formland med att bygga montrar, när min far grundade företaget 1984, och jag har säkert varit här 20-30 gånger. Formland är en institution och en samlingspunkt för branschen, och mässan har över åren anpassat sig till förändringar och därmed klarat tidens prövningar. Den är här för att stanna, och den är mycket, mycket viktig för oss - både strategiskt och affärsmässigt, men också emotionellt, eftersom min och vår koppling till mässan sträcker sig så långt tillbaka."
Bland de nya varumärkena som besökarna kunde stöta på under mässan fanns bland många andra Color Stories, som gjorde extra intryck genom att vinna Formland-priset "Produkt av året". Det ambitiösa företaget fick under vägen bekräftelse på vikten av att vara närvarande på Formland och kan knappt bärga sig för det viktiga uppföljningsarbetet som väntar.


"Det har varit några fantastiska dagar där vi har träffat många potentiella kunder, journalister, påverkare och nyfikna själar överlag. Det har varit enormt trevligt och härligt, och vi är så glada över att ha varit med", konstaterar Sussie Frank, medägare av Color Stories, och sätter ord på betydelsen av att närvara på Formland och framför allt att vinna en utmärkelse.
"Priset 'Produkt av året' har gett oss mycket uppmärksamhet, och vi har fått många klappar på axeln och träffat många positiva energier. Så även om vi är nya och små är vi fulla av entusiasm, och nu ser vi fram emot det helt avgörande uppföljningsarbetet som väntar oss. Vi har knutit så många nya band, och det är också något som Formland kan göra - att väsentligt utöka nätverket."

Tre dagars mässa

Naturligtvis diskuterades den framtida Formlandstrukturen en hel del. Ska det vara tre eller fyra dagar, och hur fungerade det med mässan från söndag till tisdag? För första gången hade Imerco City flyttats en vecka i förhållande till Formland, men det gav utställarna bättre tid att ta hand om de andra inköparna som kom förbi. Så sammanfattningsvis, när mässan stängde sina dörrar på tisdagskvällen, var den övergripande bedömningen: Bra.

Formland-trendrecap:

Trenden - Grounded - The Element of Living
Grounded är när det helt nära och trygga möter det mer drömlika och lätta. Det säger Fly//Helsted, som ligger bakom trendzonen på Formland.
I ett universum med rötter i elementen vänds saker ut och in för att få betraktarna att se saker från en ny vinkel.
Utställningsformen är lekfull. Skärmar, material och formspråk blir visuella tolkningar av elementen jord, eld, vatten och luft och skapar samspel med de utställda produkterna.
Formspråket är robust, fylligt och kraftfullt, med vadderade tyger och stoppade detaljer i linne, ull och återvunna material. En kombination av lätta textilier som fladdrar i vinden, glas och genomskinliga ytor som reflekterar och skapar nya utrymmen. En trend som omfamnar den enkla, rena uttrycken, det ofullkomliga och naturliga, med inspiration från ny brutalism och wabi-sabi. Skönheten i det ofullkomliga.
Med två tolkningar av tidens färgpaletter, de varma, djupa tonerna och de kalla, klara nyanserna, skapar vi starka referenser till Moder Jordens färgvärld. Materialen i Grounded är baserade på återanvändning, up-cycling, återvinning och omtanke. Vi vill sammansätta materialen på nya sätt och inspirera både möbler och produkter i din butik.
Vi lever i en föränderlig värld som ger upphov till en ökande tendens att bli mer "grounded" i vårt tillvägagångssätt till livet. Vi måste lära oss att navigera i en värld med AI och metaverse, där vi har en naturlig skepsis och osäkerhet inför det okända och hur dessa teknologier kommer att påverka våra liv och samhälle. Tillit och öppenhet blir allt viktigare för oss. Vi söker efter mer balans och trygghet.
Vi vill ta hand om vår Moder Jord. Det återspeglas i vårt behov av att komma närmare naturen och dess råa och omedelbara skönhet. Det är meningsfullt. Vi strävar mot det vi känner igen för att skapa harmoni i våra liv. Det stora klimatfokuset gör att vi önskar enklare ramar för våra liv för att ge utrymme åt det som är väsentligt. Vi kräver transparens i hela värdekedjan och ställer krav på hög kvalitet, gott hantverk och en äkta historia.
Vi vill ta hand om vår jord. Det samma gör den unga konsumenten.
Världen snurrar, och vi måste snurra med.

Relaterat innehåll

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

09.07.2024Designbase.se

Möbelbranschens klimatutmaning: "Vill du behålla kunderna? Tänk cirkulärt!"

11.06.2024Designbase.se

Direkt till konsument är det nya "svarta"

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023