Kedjorna kopplar grepp om handeln

Storlek en fördel i digitaliseringen.

En studie av detaljhandels utveckling från HUI Research visar att kedjorna kopplar ett allt starkare grepp om den fysiska handeln samtidigt som butiksbeståndet minskar. Mellan åren 2017 och 2018 ökade andelen butiker som tillhör en kedja med 5 procentenheter. Det innebär att kedjorna kontrollerar 61 procent av alla butiker i detaljhandeln. Studiens analys pekar även på att det finns ett samband mellan svag marknadstillväxt och ökad kedjekontroll.

”Digitaliseringen reducerar snabbt den fysiska detaljhandeln till ett fåtal stora aktörer. Kedjorna har, till skillnad från de fria handlarna, kapital och skalfördelar som möjliggör en viss uthållighet”, säger Andreas Svensson, senior analytiker på HUI Research.

-ANB

Relaterat innehåll

14.05.2024Designbase.se

Koelnmesse i nytt samarbete med Colombias ledande designmässa

14.05.2024Designbase.se

Här är årets ledande norska designföretag

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023