Kedjorna kopplar grepp om handeln

Storlek en fördel i digitaliseringen.

En studie av detaljhandels utveckling från HUI Research visar att kedjorna kopplar ett allt starkare grepp om den fysiska handeln samtidigt som butiksbeståndet minskar. Mellan åren 2017 och 2018 ökade andelen butiker som tillhör en kedja med 5 procentenheter. Det innebär att kedjorna kontrollerar 61 procent av alla butiker i detaljhandeln. Studiens analys pekar även på att det finns ett samband mellan svag marknadstillväxt och ökad kedjekontroll.

”Digitaliseringen reducerar snabbt den fysiska detaljhandeln till ett fåtal stora aktörer. Kedjorna har, till skillnad från de fria handlarna, kapital och skalfördelar som möjliggör en viss uthållighet”, säger Andreas Svensson, senior analytiker på HUI Research.

-ANB

Relaterat innehåll

10.06.2025Designbase.se

Ny VD på F&H

09.06.2025Designbase.se

Ett år av transformation mot en starkare Rosendahl Design Group

05.06.2025Designbase.se

Temu stärker sina insatser mot förfalskade produkter

04.06.2025Designbase.se

Fyra megatrender kommer att öka komplexiteten för företag år 2025

26.05.2025Designbase.se

Amerikanska företag drabbas av tullar

05.05.2025Designbase.se

Färgerna för 2026 säger "Välkommen hem"

05.05.2025Designbase.se

Rapport om den amerikanska inredningsbranschen

01.05.2025Designbase.se

CSRD-avstängd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023