Formland: Alla sinnen måste utmanas

Hela världen har utmanats det gångna året och ett halvt – också design- och inredningsbranschens mässor. Men utmaning är bra, säger Formlands projektledare Flemming Andersen, som ser fram emot att sätta alla sinnen i spel hos både utställare och besökare på Formland i februari.

Från Formland. Foto: Tony Broechner / MCH..

Inspiration och fackkunskap är ledord för Formland och kommer också att vara det när man slår upp dörrarna från 3 till 6 februari 2022.


”Det råder ingen tvekan om att Formland har genomgått en stark utveckling de senaste åren. Från att vara en handelsmässa där det lades många ordrar, till att idag vara en plats där inspirationen sitter i högsätet. Där inköpare kan se den kommande säsongens nyheter, inpaketerade i massor av kreativitet och innovation med nya, inspirerande montrar, storytelling och spännande upplägg med stort fokus på varumärke. Samtidigt kan besökarna få massor av ny input från de många föredragshållare som berättar om allt från trender till "Glädjen i att vänta i en lång kö” på Speak Up-scenen”. Det säger Flemming Andersen, projektledare för Formland.
Han tvivlar inte heller på att de senaste ett och ett halvt åren av coronapandemi har understrukit vikten av det personliga mötet, och den handel det innebär, för alla. ”


”Och för Formland kommer det alltid att vara den viktigaste delen av mässan. Vi har själva upplevt att digitala initiativ aldrig kommer att kunna stå ensamma. Mötet mellan människor går inte ur modet och det oväntade kommer just genom det personliga mötet”, säger Flemming, som dock konstaterar att de digitala satsningarna i framtiden kommer att vara ett bra komplement till mässan. Han berättar att Formland också kontinuerligt utvecklar nya digitala lager.

Mer distans – på det positiva sättet
Men man har också lärt sig av corona och på den kommande Formland-mässan blir det därför större avstånd mellan montrar och olika konstruktioner.


”Det har en positiv inverkan på helhetsintrycket. Utställarnas montrar kommer bättre till sin rätt och köparna ser produkterna på ett nytt sätt”.


När det kommer till utvecklingen av Formland i framtiden uppger Flemming att man kommer att satsa på utveckling och inspiration inom alla områden, så att mässan alltid utgår från branschens och marknadens önskemål och behov.


”Alla sinnen måste vara i spel och utmanas, särskilt om vi som representant för en snabbt växande inrednings-, möbel- och designbransch ska förbli ett ’must see’. Vi måste fortsätta utvecklas och tänka i lösningar som är innovativa, utmanande och smidiga för våra utställare att ta del av”. säger han.


Flemming konstaterar också att bostads-, design- och inredningsbranschen utvecklas, och att det finns en branschglidning som öppnar för nya samarbeten med nya branscher. Ett bra exempel på detta är möbelbranschen som denna gång omfamnas av Formlands designuniversum på Formland Furniture.


Detta har blivit möjligt eftersom MCH A/S och Møbelmessen Skandinavien har gjort en överenskommelse om att låta möbelmässan vara en integrerad del av Formland Spring.


”Vi har skapat ett nytt koncept som passar in i Formlands universum men med stor respekt för den 10-åriga mässan som Møbelmessen Skandinavien var. Vi ser det som ett extra ben på Formland, och inte minst som en naturlig del av mässan som nu omfattar möbler, design och inredning”.
Det råder ingen tvekan om att vi tillsammans kan göra mycket mer, menar Flemming, och han ser det som en stor fördel för möbelbranschen att ’packas in’ i Formland.
Möbelsegmentet får en egen hall i Hall L bredvid ONE där det redan idag finns enstaka möbelutställare.


”Det är en helt naturlig match att föra samman inrednings-, design- och möbelbranschen och vi tror att den nya konstellationen kommer att locka nya besökare – nationella och internationella inköpare, och att både möbelsektorn och Formland kommer att stärkas av samarbetet”.

Curvy Reflections är Formlands trendområde. .

Curvy Reflections
Formlands trendområde, skapat av Studie Flyhelsted, har denna gång fått titeln Curvy Reflections.


”Curvy Reflections är ett showroom med en kontrasterande och elektrisk ram av material som stål, glas och spegelglas. Denna vibrerande och energiska stämning uppvägs av mjuka, runda och organiska former”, säger Sofie Helsted och Mille Fly.


”Kontrasterna är stora och möjligheterna är många i den tid vi lever i. Det finns inget som är rätt eller fel – det måste vara du. Vi måste acceptera varandra som människor – oavsett kön. Vi måste stå för vilka vi är och inte döma varandra efter hur vi ser ut”.


De svängda organiska formerna och linjerna präglar designen på både möbler och accessoarer. Ett formspråk med starka referenser till kroppen och naturen, där feminina former och unika linjer härskar. Det mjuka, runda och omfamnande uttrycket skapar trygghet och lugn.


Det taktila uttrycket fyller hemmet med böljande gardiner, vattrade och quiltade överkast och möbelklädslar i bouclé. Flera olika material och strukturer möts. Kreativiteten får massor av plats, vilket har gett mod till mer individualism och, där material och strukturer möts, plats för mönster och färger.


Dämpat neutral beige och varma toner är fortfarande i fokus, men vägs upp av ömtåliga pasteller och kraftigare toner. Vi vågar addera mer optimism i våra hem och vi ger vår omgivning karaktär – med färger på väggar och möbler.


Som kontrast till det mjuka och runda ser vi hårda material; krom, stål och spegelglas, som hör hemma i den innovativa forskningsvärlden. Ett uttryck för det sterila, praktiska och rena med material som utstrålar utveckling, uppfinningsrikedom och nya lösningar – framtiden.


Vi söker ett renare och mer ärligt liv både i förhållande till vårt hem och vår livsstil. Vi når både framåt – mot utveckling och framsteg – och bakåt mot ett mer holistiskt sätt att leva i förbund med vår omgivning. Vi måste återuppfinna oss själva och hitta nya spännande möjligheter i de nya begränsningarna.


Trendcaféet i Hall H har inretts av Anette Echmann/Eckmann Studio under rubriken ”PURE DANSK CAFÈ”. Utgångspunkten är råvarorna från det unga danska företaget PURE DANSK, som gör det lättare att få danska linser, ärter och bönor på tallriken, odlade lokalt och ekologiskt på danska åkrar. En hyllning till den nya kostpyramiden.

Föredrag och workshops
Formland är också mängder av spännande föreläsningar som ger publiken bra input med hem till butikerna. Det sker från Speak Up-scenen, precis som det finns workshops i Greenhouse i Hall K. Bland de många spännande föreläsningarna som kan höras varje dag finns Studie FlyHelsted som berättar om tankarna bakom Trendzonen Curvy Reflections. Vad speglar den? Vilken trend går vi in i? Vilka kontraster möts?


Mette Lykkegaard From från Pej Gruppen berättar om rätt inköp till säsongen vår/sommar 2022 och visual merchandiser, dekoratör och PR-specialist Stine Grubbe håller en föreläsning med titeln ”From Commerce to Community.” Som återförsäljare måste vi hitta en ny roll om vi vill vara relevanta och behålla konsumentens lojalitet i framtiden, säger Stine, som tittar på hur man kan tänka om sitt detaljhandelskoncept så att det lever upp till vad konsumenterna söker idag. Och det är något helt annat än vi har varit vana vid de senaste 150 åren.
”Glädjen i att vänta i en lång kö..." är en annan mycket intressant föreläsning av Susanne Løgstrup Amdisen från MindYourBusiness.


I en vardag där kunderna tycks vara mer och mer upptagna, och därför prioriterar hårt, söker de snabba och smidiga lösningar och goda upplevelser i den fysiska detaljhandeln. Funderar du på vad det är dina kunder upplever när de står i kö i din butik? Bli klokare på varför och hur, och få samtidigt svaret på när en kö är lång ... eller FÖR lång."


Hur ska de nya seniorerna bli guld värda för ditt företag? Detta ger trenddesignern och varumärkesutvecklaren Susanne Juul Barnak en inblick i.


Om några år är medelåldern i Europa över 40 år. Är ni som företag redo för denna seniora tsunami som redan väller ut på marknaden? Eller riskerar du med din nuvarande strategi att förbise målgruppen och därmed missa en stor potential? De nya seniorerna sätter en annan agenda som ställer reviderade krav på framtidens design, kvalitet och hållbarhet. Hör vad nuvarande och framtida 50 + seniorer kommer att lägga tid och pengar på – nu och i framtiden.


Julie Daugaard, Executive growth & strategy director, dentsu Denmark bjuder in till årets trendstudie: PULSE22. En resa där attraktionerna på vägen är nytt konsumentbeteende, kreativ medieanvändning och innovativa case. Resmålet är ren inspiration och med dig hem till souvenirhyllan får du nya idéer och konkreta verktyg för hur du ska närma dig 2022.


Dessutom berättar Jakob Aaen, medgrundare av Målbar om Hållbarhet och klimatsnack, och Torben Lorentsen, föreläsare och utbildare ställer frågan om dina kunder är betalkort med armar och ben … eller riktiga människor av kött och blod? Människor vill ha kundupplevelser och kundservice som får dem att känna sig som människor och det är precis vad DU kan göra med din personlighet och utstrålning. Människor skapar relationer och relationer skapar resultat.  

Relaterat innehåll

14.05.2024Designbase.se

Koelnmesse i nytt samarbete med Colombias ledande designmässa

14.05.2024Designbase.se

Här är årets ledande norska designföretag

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023