Family matters!

Christmasworlds trend för 2020/21 sätter fokus på det som verkligen betyder något, närhet och en känsla av att höra till. Att ha något gemensamt, att dela något. Det övergripande temat är Family Matters, och de tre trendinriktningarna för årets Jul heter green ritual, silken party och happy get-together.

silken party..

Hur kan detaljisterna imponera på sina kunder i en tid där känslor, upplevelser och convenience står i centrum när det gäller shopping? Först och främst med nya produkter och skyltningar, som avspeglar tiden. Mottot för Christmasworlds 2020/21-trender heter därför, ganska passande, Family Matters.

I en värld som blir alltmer komplex är det som verkligen betyder något vår familj, den lokala gemenskapen och genuin mänsklig kontakt. Att göra saker och ting tillsammans, fira och dela glada ögonblick blir viktigare än någonsin, som motpol till den digitala världen. På Christmasworld kom dessa tankegångar till uttryck i tre stil- och färgteman: green ritual, silken party och happy get-together. För den internationella branschen öppnar det upp för en myriad av designmöjligheter när det kommer till att ta fram nya produktlinjer, som ska överraska konsumenterna gång efter gång under året, inte minst till Jul.

Nu växer behovet för en ansvarsfull 'vi-känsla' och lusten till en mer återhållsam och miljömedveten livsstil.

Trenden hade skapats av Stilbüro bora.herke.palmisano.

”Nu växer behovet för en ansvarsfull 'vi-känsla' och lusten till en mer återhållsam och miljömedveten livsstil. Det manifesteras i hur vi anordnar våra fester: som festliga sammankomster där det kollektiva välbefinnandet har högsta prioritet. Oberoende om det är en personlig eller säsongsbetonad högtid så organiserar vi tiden tillsammans med stor kärlek och insatser för att göra den trevlig och mysig. Genom att göra det skapar vi dyrbara ögonblick, som stärker och konsoliderar våra relationer människor emellan”, säger formgivaren Annetta Palmisano från Stilbüro bora.herke.palmisano. 

green ritual – inspirerat av naturlig vegetation. Ett enkelt, nästan minimalistiskt designtema, som adresserar medvetenhet – och att avstå från materiella föremål, som en reaktion på den tradition som fanns innan slit och släng-kulturen dök upp.

green ritual..

Närhet till naturen i färg, material och hantverk leder vägen i green ritual, som domineras av modern estetik, puritanism, stillhet, tidlöshet och autenticitet.

green ritual inkluderar en färgskala i lugna nyanser av naturlig vegetation, i två klara inriktningar. Den ena består av ljusa och dämpade toner, som grå, mullvad och sand, tillsammans med en ljus ormbunksgrön och rödbrunt. Dessa nyanser ger en ljus och våraktig känsla, med puritansk naturlighet. I den andra färginriktningen dominerar mystiska mörka växtfärger, med djupa toner av rött och mörka blad med höstkänsla. ”Förutom att tillföra atmosfär och sätta en festlig prägel på juldekorationerna, kan denna stil användas för att skapa en våraktig tolkning av de festliga dekorationerna”, säger Palmisano. 

Experimenterande och kreativa idéer, tekniker, designs och material ställs mot ett enkelt och stilrent uttryck. Det syns blommor och blad i glas och papper, målade plantor, vegetation och experimenterande fotomotiv, vattenfärgseffekter, oregelbundna och fläckiga mönster såväl som taktila, råa och skrovliga ytor. Många av de designs som ingår har en djupare bakgrund. På ett modernt sätt, där lera och glas sammanställs med ljust trä i enkla funktionella former.

silken party – inspirerat av innovativa modekreationer och framtaget med precis laserteknologi. De designelement som man arbetar med här är eleganta och sensuella, karakteriserade av mjuka, organiska och molnliknande former. Ovanliga blomster och kronblad utgör en stark inspirationskälla. Det är ett dekorativt tema, som också kan användas vid bröllop och sommarens fester.

happy get-together..

silken party involverar feminina färger, material av hög kvalitet och glänsande, blanka ytor, för ett festligt uttryck som är behagligt milt, varmt och taktilt.

silken party presenterar en balanserad färgpalett. Å ena sidan ser man lätta pasteller i kombination med krämiga nyanser och friska, feminina sorbet-toner. Å andra sidan finns det eleganta och glänsande effekter av varma och eleganta nyanser. Materialen och dekorationerna är eleganta, skira och feminina. Ett metalliskt skinn, en silkig kant och velouraktiga, matta effekter matchar varandra. Moderna draperingar, mjuk volym och svävande material skapar en mysig stämning. Vackert glas och textiler som silke och organza finns med, tunna, transparenta och skira. Det överordnade uttrycket kompletteras av glänsande, blanka ytor, finish av hög kvalitet samt diskret gnistrande och mjukt glittrande effekter.

happy get-together – inspirerat av den nya urbana livsstilen med fokus på recycling. Denna karakteristiska urbana stil handlar om att skapa mer närvaro i storstäderna, för att sammanföra människor, dela och sudda ut de gränser som finns mellan klassiska motsättningar som ditt/mitt, privat/offentligt och stad/landsbygd.

happy get-together bjuder på hållbara och innovativa alternativ inom material och design. Här förändras sättet vi firar och dekorerar på. Färgskalan påminner om återanvända element. Friska, aptitretande och mjölkiga nyanser, som påminner om färskpressade citroner, lime och lemonad på mynta, liksom även sädesslag och halm. De varma färgtonerna domineras av en levande orange vaxfärg samt mer dämpade återvinningsnyanser som buteljgrön och mélange, fläckiga effekter och färgblandningar inspirerade av pressad komposit.

”Second Life” är ett koncept som genomsyrar hela produktvärlden. Formgivarna utvecklar nya idéer, nya former, texturer och material av återvunna material, som PET och pappersmaterial. Uttrycket karakteriseras av okonventionella idéer och handgjorda tekniker som vävning, rullning, bindning och lager på lager.

Relaterat innehåll

05.05.2025Designbase.se

Färgerna för 2026 säger "Välkommen hem"

05.05.2025Designbase.se

Rapport om den amerikanska inredningsbranschen

01.05.2025Designbase.se

CSRD-avstängd

30.04.2025Designbase.se

Temu ökar charmoffensiven

29.04.2025Designbase.se

Nordiska startups tar över Köpenhamn

11.04.2025Designbase.se

Nya EU-regler kan öppna en digital motorväg för företag

11.04.2025Designbase.se

Geberit får EcoVadis guldmedalj

01.04.2025Önska

Sponsrad

Önskabutikerna inleder våren med inspirerande Önskaskola hos Skeppshults Gjuteri

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023