Branschprofilen: Viktor Blomqvist, vd på Skultuna Messingsfabrik
Viktor Blomqvist har varit vd på Skultuna sedan 2004. Designbase har pratat med honom om mässing, Formex och framtiden.
I år har Skultuna Messingsbruk tillverkat mässingsföremål i 410 år, stort grattis! Vad är det som gör att företaget inte bara levt vidare utan också utvecklats under så lång tid?
Att vi hela tiden försöker förnya oss, den som sitter stilla är snabbt förbisprungen. Vi vill skapa morgondagens antikviteter i tidlös kvalitet och tidlös design.
Vad betyder mässingen och den svenska mässingstraditionen för er?
Som vi ser det är vi fanbärare för svensk mässing. I vårt museum ser man att vi har använt mässing till snart sagt alla föremål som mässing passar för. Vår avsikt är att fortsätta detta.
FAKTA
Om Viktor Blomqvist
Position:
Vd för Skultuna Messingsbruk sedan 2004
Utbildning:
Civilekonom och konstvetare
Bakgrund:
Försäljning inom Skultuna, auktionsbranschen
Vad kommer ni att presentera på Formex?
Det blir nya produkter av Richard Hutten, Eric Ericsson och Claesson Koivisto Rune.
Har du någon Skultunadesign som ligger dig själv extra varmt om hjärtat?
Min favorit är Liljan, formgiven av Ivar Ålenius Björk för världsutställningen i New York 1939.
Hur ser ni på framtiden, var är Skultuna Messingsfabrik om fem år?
Då har vi byggt ut vår kollektion med ett par internationella formgivare till, dubblat exporten och öppnat butik i London och New York.