Amerikanska företag drabbas av tullar
Nästan alla respondenter i International Housewares Associations (IHA) medlemsundersökning uppger att tullar påverkar deras verksamhet.
Foto: 123RF.com
Nästan alla respondenter i en nyligen genomförd medlemsundersökning från The International Housewares Association (IHA) uppger att de tullar som införts av Trump-administrationen påverkar deras verksamheter, med inställda leveranser, prisökningar, personalminskningar och alternativa inköp bland leverantörernas reaktioner på eskalerande tullar. Detta skriver IHA i ett nyligen utgivet nyhetsbrev.
Undersökningen visar att 87 % av de svarande har påverkats avsevärt av tullar (97 % har påverkats avsevärt eller något), enligt IHA.
”Även om den senaste 90-dagarssänkningen av tulltullen på 145 % från Kina var en välkommen utveckling, visar studien den fortsatta, betydande effekten av tullar på hem och hushållsvaror – och i slutändan på återförsäljare och konsumenter”, säger Derek Miller, IHA:s VD och koncernchef. "Våra medlemmar berättar för oss att det nuvarande landskapet är extremt utmanande och gör det mycket svårt för deras företag att lyckas."
IHA redogjorde för de viktigaste undersökningsresultaten om hur företag redan har svarat, inklusive:
- 90 % har försenat eller avbrutit produktleveranser.
- 72 % har absorberat kostnadsökningarna.
- 62 % har höjt detaljhandelspriserna.
- 27 % har minskat sin arbetsstyrka.
- 47 % har flyttat produktionen till andra länder.
- 8 % har flyttat produktionen till USA.
De flesta företag som tillverkar hem- och hushållsutrustning och som ingår i IHA-undersökningen tillverkar för närvarande sina produkter i Kina. När de ombads att ange de tre länder där de tillverkar produkter valde 93 % Kina. Detta följdes av Indien (24 %), Vietnam (20 %), Taiwan (8 %), EU och Europa (7 %), Thailand (5 %) och Mexiko (3 %).
IHA uppmanade respondenterna att lämna kommentarer om tullarnas inverkan på deras respektive företag. Bland de faktorer som respondenterna noterat, enligt IHA, finns svårigheten att matcha pris och kvalitet på kinesisk tillverkning, osäkerheten kring de förändrade tullnivåerna och den hastighet med vilken de infördes, samt den återstående ekonomiska effekten på deras anställda och servicepartners.
"Även om vi etablerade vår verksamhet 2020 med avsikt att tillverka våra produkter i USA, stod det tidigt klart att vi behövde hitta platser där kostnaden/värdet/kvaliteten översteg vad vi kunde få i vårt eget land", säger Ann Marie Mendlow, vd och medgrundare av det amerikanska företaget Werkshoppe. "Extrema tullar är en orättvis och orimlig börda att lägga på ett entreprenöriellt företag. Vi kan varken absorbera dessa kostnadsökningar eller föra över dem på våra återförsäljare och konsumenter."
"Vi verkar i en tät dimma tills slutgiltiga handelsavtal är ingångna – vi kan inte veta vad våra kostnader kommer att bli", sa David McClees, vd för Talus Products. "Det tar månader att hitta pålitliga kvalitetsresurser, producera och leverera produkter. Leveranskedjorna är långa, och vi förväntar oss högre lager, högre priser och turbulens framöver."
”Vi har varit verksamma och anställt hundratals amerikaner i över 40 år”, säger Paul Cosaro, VD för Picnic Time, Inc. ”Dessa tullar kan mycket väl tvinga oss att minska antalet anställda, inte öka det.”
”För varje 100 dollar en kund spenderar på våra produkter stannar minst 75 dollar i USA”, säger Michael Taylor, grundare och VD för Brod & Taylor. "Att försöka producera alla kategorier av hushållsapparater inhemskt skulle avsevärt öka kostnaderna och göra även grundläggande hushållsprodukter oöverkomliga för amerikanska familjer."
IHA rapporterade att respondenterna i tullundersökningen representerade ett urval av IHA:s medlemsföretag, där 11 % av respondenterna hade fler än 500 anställda, 3 % hade 201–500, 13 % hade 51–200, 49 % hade 10–50 och 25 % hade färre än 10. Undersökningen genomfördes bland 123 yrkesverksamma inom hushållsartiklar från 5–12 maj. Maj 2025, enligt IHA.