Varannan ung dansk tycker att det är okej att köpa piratkopior

Över hälften av unga danskar mellan 15 och 24 år anser att det är acceptabelt att köpa piratkopior, och nästan var tredje har medvetet köpt förfalskade varor. "Det är några anmärkningsvärda siffror," säger Patent- och varumärkesstyrelsen.

Hälften av unga danskar tycker att det är okej att köpa piratkopior - speciellt när det gäller lyxprodukter.. Foto: 123rf.com

Hälften av unga danskar mellan 15 och 24 år tycker att det är okej att köpa piratkopior, och nästan var tredje av dem har medvetet köpt piratkopior. Det visar en ny rapport från den europeiska varumärkesorganisationen EUIPO. 

Enligt undersökningen anser 53 procent av de danska ungdomarna det också vara acceptabelt att köpa piratkopior om priset på originalprodukten är för högt. Det är högre än genomsnittet i EU, där 50 procent av de unga européerna delar samma åsikt. 

Många danska ungdomar omsätter också sin åsikt i handling. Nästan var tredje ung dansk i undersökningen, 29 procent, uppger att de medvetet har köpt piratkopior. I jämförelse är genomsnittet bland EU:s ungdomar 26 procent. 

"Det är några anmärkningsvärda siffror, och det oroar oss att så många unga medvetet köper piratkopior. De riskerar att utsätta sig själva för hälsorisker och faror. Vi vet att förfalskad kosmetika kan innehålla hälsofarliga ämnen, liksom förfalskad elektronik kan riskera att fatta eld. Därför är det viktigt att vi hjälper de unga att ta hand om sig själva genom att undvika piratkopior," säger Barbara Suhr Jessen, sektionschef på Patent- och varumärkesstyrelsen. 

Kännedom om risker 

Förutom hälsoriskerna finns det också andra faror förknippade med att köpa piratkopior: 

"Det är ju så att det ofta är organiserade kriminella grupper som står bakom handeln med piratkopior, och de kan också vara involverade i andra former av brottslighet - till exempel handel med narkotika, olagligt vapeninnehav eller människohandel," säger Barbara Suhr Jessen. 

Detta är något som en del unga är medvetna om. Enligt rapporten håller knappt 59 procent helt eller delvis med om att det kan finnas hälso- och säkerhetsrisker med piratkopior, medan 77 procent helt eller delvis håller med om att man kan riskera att stödja organiserad brottslighet. 

Acceptabelt när det gäller lyx 

Trots detta tyder något på att det är andra hänsyn som väger tyngre bland de danska ungdomarna. Till exempel accepterar 45 procent av ungdomarna köp av piratkopior om den ursprungliga produkten ännu inte är tillgänglig. Nästan sex av tio danska ungdomar tycker också att det är okej att köpa piratkopior när det gäller lyxvaror - en inställning som i genomsnitt delas av bara 40 procent av unga européer. 

På frågan om vad som skulle få dem att sluta köpa piratkopior svarar de unga danskarna att en lägre pris på originalprodukterna skulle vara den viktigaste anledningen. 

Patent- och varumärkesstyrelsen understryker att den olagliga försäljningen av förfalskade produkter inte bara rör lyxvaror som väskor, klockor och solglasögon. Idag förfalskas nästan alla typer av produkter - till exempel kosmetika, leksaker, sportutrustning, läkemedel, reservdelar till bilar och elektronik. 

"Olaga försäljning av piratkopior har allvarliga konsekvenser för danska företag - och därmed också för vårt samhälle. Många är fortfarande inte fullt medvetna om vad man riskerar att stödja om man köper piratkopior och hur allvarligt försäljningen av dem påverkar våra företag," säger Barbara Suhr Jessen. 

Undersökningen visar också att äldre danska konsumenter generellt har en lägre benägenhet att medvetet köpa piratkopior än EU-medborgare som helhet. Således visar siffrorna att 10 procent av danskar i alla åldersgrupper medvetet har köpt piratkopior jämfört med 13 procent av EU-medborgarna. 

Om rapporten 

För Christian Archambeau, verkställande direktör för den europeiska varumärkesmyndigheten EUIPO, ger undersökningen av de europeiska medborgarnas inställning till piratkopior ett viktigt perspektiv på var insatserna för att bekämpa piratkopiering bör riktas. 

"Att förstå medborgarnas uppfattningar är till stor hjälp för oss när vi har meningsfulla samtal med konsumenter och andra intressenter som en del av vårt informationsarbete och uppsökande verksamhet. Den senaste upplagan av vår undersökning om attityder ger nya relevanta insikter i uppfattningen om kränkningar av immateriella rättigheter och understryker än en gång behovet av att stödja skyddet av konsumenterna," säger Christian Archambeau. 

Här är 6 bra tecken att gå efter när du ska upptäcka piratkopior på nätet: 

  1. Finns det stavfel på webbplatsen och konstiga, sneda priser? 
  2. Är priset för varan misstänkt lågt? 
  3. Är webbutikens kontaktuppgifter bristfälliga eller misstänkliga? Kolla även "Om oss"-sidan. 
  4. Är webbadressen konstig? 
  5. Är betalningsalternativen misstänkliga? Betala alltid med kort så att du kan använda dig av reklamationsrätten! Kontakta din bank. 
  6. Vad är andras erfarenheter av webbplatsen? Kolla olika omdömesordningar på internet. 

Och kom ihåg: Om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen det! 

-PF 

Relaterat innehåll

08.05.2024Designbase.se

Ny hemkollektion från Home by Ilse Jacobsen

07.05.2024Designbase.se

3daysofdesign: Här skapas drömmar

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023