Stadskärnor starkast i mindre städer

Oxelösunds centrum i topp jämfört med övrig handel.

Cirka 16 procent av detaljhandelns totala försäljning i Sverige sker i stadskärnorna, att jämföra med köpcentrum (21 procent), handelsområden (18 procent) och ehandel (8 procent). Lite överraskande är stadskärnorna i mindre städer starkare gentemot övrig handel än i större. Det visar en kartläggning av Sveriges stadskärnor som utförts av HUI Research och Cityindex på uppdrag av Agora.

Starkast försäljning i förhållande till kommunen i stort har Oxelösund följt av Hallstahammar och Tranås. När det gäller försäljningen i förhållande till antalet invånare ligger Visby i topp.

-ANB

Relaterat innehåll

26.06.2025Fun Nordic ApS

Sponsrad

Hâws utökar sitt sortiment – ​​nya kategorier och produkter.

19.06.2025Designbase.se

Broste Copenhagen säljer sin andel av Kristina Dam Studio

18.06.2025Designbase.se

3daysi det vackraste solskenet

18.06.2025Designbase.se

3daysofdesign är igång

10.06.2025Designbase.se

Ny VD på F&H

09.06.2025Designbase.se

Ett år av transformation mot en starkare Rosendahl Design Group

05.06.2025Designbase.se

Temu stärker sina insatser mot förfalskade produkter

04.06.2025Designbase.se

Fyra megatrender kommer att öka komplexiteten för företag år 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023