Skandinavisk estetik, rena ingredienser och stark merförsäljning

Rebelle Copenhagen har snabbt hittat vägen till inredningsbutiker i hela Norden, och Christian Vedel Egly, som står bakom varumärket, tvivlar inte på att handkrämer, doftpinnar och rumsmist kan skapa merförsäljning i designbutiker.

Foto: Rebelle Copenhagen

När en kund kommer in i en inredningsbutik är det ofta för att hitta möbler, textilier eller designföremål för hemmet. Men fler och fler butiker upptäcker att rätt produktmix kan öka intäkterna – och ge kunderna en helhetsupplevelse. Här har ett nytt varumärke trätt in på scenen: Rebelle Copenhagen.

Bakom varumärket står Christian Vedel Egly, som har många års erfarenhet från agenturvärlden, men som nu har skapat sitt eget universum av hand- och kroppsvårdsprodukter. Rebelle Copenhagen lanserades i november 2024, och på mycket kort tid har varumärket etablerat sig som en stark aktör i Norden – med inredningsbutiker som primär målgrupp.

”Jag har varit agent i många år och har arbetat nära både försäljning och produktion. Men jag har länge haft en dröm om att skapa något själv – något som jag kunde stå bakom till 100 %”, säger Christian.

Han lade ner mer än två år på att utveckla varumärket och produkterna innan de såg dagens ljus. Och förberedelserna har lönat sig. Med agenter i Norge, Sverige och Island och en expansion på gång i Benelux har Rebelle Copenhagen fått en flygande start.

”Jag har blivit positivt överraskad av hur bra produkterna säljer i fysiska butiker. När något är nytt och okänt är det alltid en risk. Men kunderna välkomnar det verkligen – både för att de kan se och känna kvaliteten, och för att det inte är en produkt de bara kan hitta online överallt”, säger han.

Rebelle Copenhagen bär den nordiska andan i både design och innehåll. Produkterna produceras i Sverige, där Christian har hittat rätt partners för att leverera hög kvalitet i både ingredienser och konsistens.

Foto: Rebelle Copenhagen

”Jag gillar att hålla saker nära. Sverige är bra på det här – de förstår textur, doft och råvaror, och det betyder något att produkterna kan kallas lokalt producerade. Det är en kvalitetsstämpel, både vad gäller kvalitet och hållbarhet”, säger han.

Produkterna är växtbaserade, veganska och dermatologiskt testade. Förpackningen är minimalistisk och skandinavisk i sitt uttryck, men samtidigt skapad med omsorg: glas och POP – Prevent Ocean Plastic™ – återvunnen plast som samlas in i kustområden som riskerar att förorena havet.

”För mig är transparens viktigt. Jag vill kunna berätta hela historien utan att behöva försköna något. Konsumenter har svårt att förstå allt själva, vilket är anledningen till att vi som varumärke måste vara tydliga i våra tankar”, säger Christian.

Produkterna – vardagslyx med bred tilltal

Rebelle Copenhagen är uppbyggt kring produkter för kropp, händer och dofter. Sortimentet inkluderar handtvålar, handkrämer, läppbalsam, rumssprayer och doftpinnar – allt i lättförståeliga varianter som tilltalar en bred målgrupp.

”Jag har medvetet hållit mig borta från ansiktsvård och de mer komplexa kategorierna. Det här är produkter som kunderna snabbt kan relatera till. De ser fantastiska ut, de luktar gott och de känns rätt att använda i vardagen”, förklarar Christian.

Nya tillskott är också på gång, inklusive ett diskmedel som många återförsäljare har efterfrågat, samt ett samarbete med Organic Konjac kring exfolierande svampar.

Enligt Christian beror det faktum att produkterna säljer bra i inredningsbutiker på flera faktorer.

”För det första passar de perfekt in i butikernas universum. Produkterna har ett enkelt, nordiskt utseende, vilket innebär att de presenterar sig vackert i kassan, på hyllorna eller tillsammans med andra produkter. För det andra är det produkter som kunderna snabbt förstår – de kräver inga långa förklaringar. Man kan lukta, känna och omedelbart se att det är utsökt. Det gör dem till ett självklart impulsköp”, säger han.

För inredningsbutiker innebär detta en uppenbar möjlighet till merförsäljning. En kund som kommer in för att köpa en vas eller ett set ljusstakar kan lätt frestas av en väldoftande handtvål eller en rumsmist som fulländar atmosfären i hemmet.

"Det handlar om att ge kunderna helhetsupplevelsen. De köper något till hemmet – så varför inte också lägga till doften eller vården som binder ihop allt?" tillägger Christian.

Samarbeten och innovation

Rebelle Copenhagen är inte ett klassiskt varumärke för vårdprodukter. Christian arbetar målmedvetet med samarbeten och limiterade upplagor för att hålla sortimentet spännande.

"Jag tror att man måste tänka annorlunda för att skapa en hållbar verksamhet. Därför engagerar jag mig i co-branding och samarbeten där man kan spela varandras goda spel och nå nya målgrupper. Det ger både energi och förnyelse", säger han.

Ett exempel är samarbetet med Organic Konjac, som tillför ett exfolierande element till sortimentet – något som kan tilltala både wellness- och inredningskunder.

Rebelle Copenhagen samarbetar med Prevent Ocean Plastic. Foto: Rebelle Copenhagen

Även om varumärket föddes i Köpenhamn har det varit tänkt internationellt från början. Rebelle Copenhagen är redan representerat i flera nordiska länder, och Benelux är nästa steg.

Men Christian blickar ännu längre framåt. Paris har valts ut som en central mässstad där varumärket kommer att vara permanent representerat i framtiden.

”Mässor är helt avgörande. Det är där man möter människor, nätverkar och kan öppna dörrar som annars är stängda. En mässa kan vända upp och ner på ett företag om man träffar rätt kontakt. Det är därför jag prioriterar det högt”, säger han.

Ett varumärke med potential inom inredningsbranschen

Att ett skönhetsmärke riktar sig till inredningsbutiker kanske inte är uppenbart vid första anblicken. Men Christian tror att det är just det som gör Rebelle Copenhagen starkt i den här branschen.

”Butiker behöver produkter som kan generera merförsäljning – och som samtidigt stödjer den atmosfär de vill skapa. Våra produkter gör just det. De är vackert designade, doftar fantastiskt och skapar en atmosfär som passar perfekt in i ett inredningsuniversum. Och så är de något som kunderna får slut på – vilket resulterar i återköp”, säger han.

Rebelle Copenhagen är fortfarande i sin linda, men riktningen är tydlig: att hålla sig till enkelhet, kvalitet och transparens – och att tänka på nya möjligheter till samarbeten och marknader.

”Jag vill inte komplicera saker i onödan. Det ska vara så enkelt som möjligt – både i formlerna och i sortimentet. Det är där jag tror att vi har hittat något speciellt. Och jag tror att det kan göra Rebelle Copenhagen till ett varumärke som kommer att sticka ut – både i inredningsbutiker och på den internationella marknaden”, avslutar Christian Vedel Egly.

Hur inredningsbutiker kan skapa merförsäljning

1. I kassan – impulsköp
Placera handkrämer, läppbalsam eller små rumssprayflaskor nära kassan. Kunderna förstår omedelbart produkterna och de fungerar bra som tillägg i sista minuten.

2. I miljödisplayer
Integrera produkterna i befintliga displayer: en doftpinne på ett soffbord, handtvål vid en badrumsdisplay eller en handkräm i en wellnesshörna. Produkterna stöder butikens universum och gör upplevelsen mer sensorisk.

3. Som presentidéer
Skapa små presentset med till exempel handtvål och handkräm, sammanbundna i en snygg förpackning. Detta ger kunderna en enkel lösning för värdinnapresenter och julklappar.

4. Som säsongsvaror
Använd limiterade upplagor och nya dofter för att skapa innovation i butiken. Detta ger kunderna en anledning att komma tillbaka för att se vad som är nytt.

5. I samarbete med andra produkter
Kombinera en doftpinne med ett set ljusstakar eller en rumsspray med textilier och kuddar. På så sätt säljer du stämning och atmosfär – inte bara enskilda produkter.

Relaterat innehåll

21.10.2025Designbase.se

Skandinavisk estetik, rena ingredienser och stark merförsäljning

12.05.2025F&H Group A/S

Sponsrad

Wellness i vardagsformat

09.05.2025F&H Group A/S

Sponsrad

Stäng ute vardagen – och släpp in välbefinnande

29.04.2025Designbase.se

Det rena och miljövänliga hemmet

14.10.2024Society of Lifestyle

Sponsrad

Fler ögonblick för vardagslyx med Meraki

14.10.2024Kystnær

Sponsrad

Skäm bort någon du bryr dig om med naturligt välbefinnande från Kystnær

14.10.2024Kystnær

Sponsrad

Upplev lugn och förnyelse med våra handgjorda vårdprodukter

29.07.2024Designbase.se

Estetiskt ansvar

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023