Under våren 2018 har Plantagen öppnat sex nya butiker i Sverige och expansionen fortsätter med fem till tio nya butiker per år de närmaste åren. Det pågår också en omställning i företaget där en viktig del är att starta e-handel. Andra delar är bland annat att Plantagens mer traditionella stora varuhus omdisponeras, småbutiker öppnas och produktutbudet utvidgas.
”De senaste åren har intresset för växter och odling ökat stort i hela Norden och vi kan även se att intresset för att handla växter på nätet ökar. I och med att vi nu gör en förflyttning i företaget är tiden helt rätt att satsa på en e-handelsbutik”, säger Kenneth Grönlund, Omnichannel Manager, Plantasjen Group.
Under sommaren har företaget provat sig fram med en digital pop up-butik, en tillfällig näthandel där ett urval av Plantagens sortiment erbjuds med hemleverans i Stockholmsområdet, Uppsala och Osloområdet. Planen är att lansera en e-handel med hela produktutbudet och leverans över hela Norden vid årsskiftet.
-ANB