Optimism på Formex

Det har gått drygt en vecka sedan Formex stängde dörrarna och resultaten pekar mot en ljus framtid för inredningsbranschen.

Foto: Formex/Angelica Liljenroth

Höstupplagan av Formex visade en växande optimism, med många utställare som rapporterade god försäljning och stort intresse från både nationella och internationella återförsäljare. Med cirka 8 000 besökare från 43 olika länder och 358 utställare från 16 länder förblir Formex en central mötesplats för att skapa värdefulla affärsförbindelser och presentera de senaste trenderna inom inredningsvärlden.

"Formex är mer än bara en mässa – det är en plats där idéer kommer till liv, där kopplingar skapas och där framtiden för vår bransch tar form. Att kunna ge våra utställare en plattform att nå ut och se dem överträffa deras egna förväntningar gör mig otroligt stolt, säger Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex.

Karin Westin, som driver Mitt & Ditt Underbara Liv, tycker om att bryta vardagen genom att gå på Formex. I höstas satte de till och med nytt försäljningsrekord.

"Vi älskar den fysiska lokalen och möjligheten att få kontakt med kunder och kollegor som Formex erbjuder. Vi hade aldrig kunnat drömma om den fantastiska respons vi fick den här gången. När det gäller försäljning nådde vi rekord. Känslan av att vi har slagit till. vårt produktsortiment, ger oss stor tillförsikt inför framtiden, och vi åker hem med hjärtan fulla av glädje, inspiration och drivkraft att gå framåt, säger Karin Westin, VD för Mitt & Ditt Underbara Liv AB.

Formex Design Talents, ett utrymme som alltid surrar av innovation och optimism, är ett område där framväxande designers, både från Sverige och internationellt, kan ansöka om att ställa ut och visa upp sina produkter för köpare, tillverkare och media. Under hösten var intresset större än någonsin med över 70 ansökningar, vilket fick Formex att utöka området. En av de utvalda talangerna var Simon Hallgren, designern bakom UNÚM-vasen.

"Att stå på Formex och få så mycket beröm var verkligen fantastiskt. Att vi fick order som resulterade i återförsäljare från Malmö till Kiruna, och även i Norge, Danmark, Finland och Tyskland, är något jag fortfarande inte riktigt kan tro", säger Simon Hallgren.

Formex återkommer 17-19 Januari 2025 på Stockholmsmässan. Läs mer på www.formex.se.

Foto: Formex/Angelica Liljenroth

Foto: Formex/Angelica Liljenroth

Foto: Formex/Angelica Liljenroth

Foto: Formex/Angelica Liljenroth

Foto: Formex/Angelica Liljenroth

Relaterat innehåll

10.12.2025Designbase.se

Formex Sustainability Award 2026 sätter riktningen för ansvarsfull design

09.12.2025Designbase.se

Ambiente Trends 26+: Hur djärvt, lätt och gediget formar designåret 2026

08.12.2025Designbase.se

Sensorisk AI-installation för Heimtextil 2026

08.12.2025Formland

Sponsrad

Få den senaste kunskapen inom trender, detaljhandel och AI

06.12.2025Formland

Sponsrad

Upptäck den nya trendzonen: From Bloom to Fade

05.12.2025Designbase.se

Belysning som en upplevelsedimension

05.12.2025Formland

Sponsrad

Möt framtidens kreativa entreprenörer på Creators Community

04.12.2025Designbase.se

Dansk design är en succé – även i Sverige

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023