Mattor och mattor har växtvärk
Viktigt nav för den globala mattindustrin
Foto: Messe Frankfurt
Mattor och mattor växer igen inför den kommande Heimtextil. Mattsegmentet flyttar till de större hallarna 11.0 och 12.0. Dessutom flyttar Mattor och mattor till hall 11.1. Tillsammans med hall 3.0 täcker Mattor och mattor nu för första gången fyra våningar. Golvbeläggningar och utrustning i hall 12.0 kompletterar sortimentet med icke-textila golvbeläggningar. Heimtextil befäster därmed sin roll som den ledande globala plattformen för hela textil- och icke-textila golvbeläggningsindustrin.
Globala branschledare har bekräftat sitt deltagande: Viktiga aktörer inom maskinvävda mattor ställer ut i hall 12.0, inklusive Balta (Belgien), Hanse Home Collection (Tyskland), Lalee (Tyskland), Merinos (Turkiet), Oriental Weavers Group med Oriental Weavers, MAC Carpet och EFCO (Egypten), Ragolle Rugs (Belgien) och Universal XXI (Spanien). En höjdpunkt: området Belgian Textiles by Fedustria. Tillsammans med sina medlemmar presenterar föreningen exklusiva produkter från den belgiska mattindustrin. För första gången kompletterar golvbeläggningar utan textilstruktur sortimentet. "De två serierna kompletterar varandra perfekt – vilket våra utställare visar: Vissa mattföretag presenterar blandade kollektioner med icke-textila golvbeläggningar. Detta ligger i linje med den holistiska synen på Heimtextil 2026. Mattor och mattor erbjuder mer än någonsin tidigare. Vi tar det nu ett steg längre genom att även erbjuda en plattform för golv och utrustning", säger Bettina Bär, chef för Heimtextil.
Hall 11.0 är det nya hemmet för handvävda mattor. Högkvalitativa indiska företag, och i hall 3.0, presenterar mattutställare sina kollektioner som en del av DecoTeam och den angränsande Design Lounge som drivs av DecoTeam.
Framtidens golvyta för information och nätverkande
Framtidens golvyta i hall 12.0 erbjuder skräddarsydda innehållsformat specifikt för golv- och mattindustrin. Området visar upp ett kurerat urval av utställarprodukter – med fokus på hållbarhet, innovativa material och framåttänkande design. I Talk Spot ger välrenommerade experter inblick i aktuella mattrender och branschutveckling. Det finns också guidade turer till utvalda sevärdheter.