Inför Oslo Design Fair

Mässan går av stapeln som planerat den 26–28 augusti i Lillestrøm. ”Detta års event kan komma att bli det viktigaste någonsin, i och med att vi bokstavligt talat kan bidra till att rädda arbetsplatser i hela landet”, säger Liv Kindem, kommersiell direktör för Norsk Varemesse.

”Vi ser fram emot Oslo Design Fair i augusti och vi vet att de flesta utställare planerar att närvara som vanligt. Vi samarbetar självfallet med myndigheterna för att säkerställa ett säkert evenemang för utställare och gäster. I slutändan vill vi ju både värna om hälsan och rädda arbetsplatser”, förklarar Liv Kindem.

Oslo Design Fair är design- och inredningsbranschens viktigaste mötesplats, och har i 36 år bidragit till ökad handel mellan producenter, inköpare och butiker.

Norges Varemesse, som äger Oslo Design Fair, har varit en partner för social utveckling och handel i 100 år. Här står liv och hälsa som högsta prioritet.

”Vi vill gärna vara helt tydliga med att det enbart är relevant att genomföra Oslo Design Fair så länge vi har myndigheternas stöd, och de signaler vi hittills har mottagit har varit positiva”.

Hur kommer det generellt sett att se ut med utställningar, föredrag och program?

Impossible Possible – temat vi påbörjade i januari, fortsätter. Med de nuvarande reglerna för smittspridningskontroll kan vi dock tyvärr inte anordna ett professionellt föredragsprogram. Därför har det blivit inställt. Det kommer inte heller att bli någon trendutställning i augusti.

Säkerhetsåtgärder med anledning av coronaviruset

Vi genomför en rad åtgärder för att kunna anordna mässan i augusti. Däribland finns ett tätt samarbete med myndigheterna gällande flera aktiviteter som ska säkerställa att vi kan genomföra ett tryggt och säkert evenemang. 

Liv Kindem, kommersiell direktör

Sjuka gäster, besökare och personal ombeds stanna hemma.

Gäster, besökare och personal som blir sjuka medan de är på plats bör ta sig hem snarast möjligt.

Ingen fysisk biljettförsäljning vid ingången. Alla besökare ska köpa biljett online på förhand.

Inför eventet skickas det ut information angående begränsning av smittspridning till alla registrerade gäster och utställare.

Besökarna uppmanas vid ankomsten att tvätta och desinfektera händerna regelbundet.

Samtliga entrédörrar kommer att användas, för att minska tillfällen till fysisk kontakt.

Avståndsmarkeringar i potentiella köområden.

Ökad frekvens gällande rengöring av ytor och kontaktpunkter.

Handdesinfektionsmedel kommer att finnas tillgängligt i centrala lokaler.

I restaurangerna kommer det att vara en meters avstånd mellan borden.

Försäljning av mat från montrar och stånd är inte tillåten.

Skyltar som uppmanar till att undvika köbildning.

Begränsning av antalet besökare per monter.

Maximalt fem personer per bord i restaurangerna.

Ökad kontroll av att regelverket efterföljs.

Utbildning av personalen i rutiner kring smittspridningskontroll. Utöver utbildningen kommer det skyltas med rutinerna på relevanta platser.

Etablering av namnlistor för utställare och besökare, för att säkerställa eventuell smittspårning senare.

Uppgifter om utställare och besökare sparas i två veckor, för att senare kunna användas vid en eventuell smittspårning. Smittspårning utförs i samarbete med kommunstyrelsen.

Berätta gärna lite om utställarna.

För tillfället har vi ett stort antal utställare. Till och med den 19 juni har de möjlighet till kostnadsfri avbokning. Därför går vi inte ut med några slutgiltiga antal förrän efter det datumet.

Vad har du för förväntningar på besökarantalet?

Det är svårt att sia om hur många som kommer. Vi har nyligen låtit göra en undersökning bland besökare från de senaste mässorna. 80 procent av de inköparna säger att de planerar att besöka mässan i augusti.

Hur är stämningen i branschen?

Vår bransch, såväl som nästan alla andra branscher lever i en svår tid med stor osäkerhet, och många upplever minskad försäljning. Men de är samtidigt positiva till att vi arrangerar Oslo Design Fair i augusti, så att försäljningen kan komma igång igen.

Hur viktigt är det att bevara den här typen av mässa?

Vi känner att det är viktigt att få handeln på fötter igen, och underlätta kontakten mellan utställare och köpare. Oslo Design Fair är design- och inredningsbranschens viktigaste mötesplats. I 36 år har vi bidragit till ökad handel mellan producenter, inköpare och butiker. Årets arrangemang skulle kunna vara det viktigaste någonsin, i och med att vi kan bidra till att rädda arbetsplatser i hela landet.

Vad finns det mer att säga?

Vi har 40 000 kvadratmeter till vårt förfogande. Därför bör vi kunna genomföra den här typen av mässa i enlighet med de nuvarande reglerna för begränsning av smittspridning. Dessutom öppnas samhället upp mer och mer. Till augusti kan mycket ha ändrat sig. Fredag den 15 maj tillkännagav den norska regeringen de goda nyheterna att de kommer att tillåta arbetsresor mellan de skandinaviska länderna. Det betyder att svenska och danska utställare kan deltaga i mässan i augusti.

Hur ser det ut med den ekonomiska risken för utställarna?

Det är helt riskfritt för utställarna att anmäla sig till detta års upplaga av Oslo Design Fair. Om situationen ändrar sig, så att antingen vi själva eller myndigheterna inte längre anser att det vore ansvarsfullt att genomföra eventet, kommer Norges Varemesse att återbetala anmälningsavgiften. Fram till och med den 19 juni innebär anmälan inga ekonomiska förpliktelser överhuvudtaget.

Relaterat innehåll

04.12.2024Designbase.se

Ambiente ändrar formatet för hospitality-segmentet

04.12.2024Designbase.se

Det här är mitt livsprojekt

02.12.2024Designbase.se

Ett speciellt samarbete: UMAGE x Special Minds

28.11.2024Designbase.se

Hamburg sätter scenen för den kommande säsongen

28.11.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

27.11.2024Designbase.se

Maison & Objet: Tre "Vad är nytt?"-rum inspirerade av sur/verklighetstemat

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023