Hon är en popcornmaskin av idéer

Från keramik till trä: The Clay Play skapar nya kreativa flaggor – och Hamonoya tar dem till den skandinaviska marknaden. Detta frigör Annemette Klit-Nygaards tid att koncentrera sig på det kreativa. Men stilen kommer inte att förändras: "Jag gör saker som får folk att le, och jag kan inte låta bli att lägga till ett 'huu!' eller ett litet snett leende", säger hon.

Annemette Klit-Nygaard startade en trend i Danmark när hon lanserade sina knasiga, annorlunda keramikflaggor. Nu har keramikflaggorna fått fina träsyskon. Foto: The Clay Play

Allt började med lek, lera och viljan att skapa något som gjorde människor glada. Idag har The Clay Play blivit ett namn som många minns – inte minst från TV-programmet Løvens Hule, där Annemette Klit-Nygaard fick två lejon att komma på idén till de keramiska, knasiga, annorlunda flaggorna, vilket också blev starten på en återkommande trend. Nu expanderar företaget med ytterligare en färgglad nyhet: Handmålade träflaggor som kombinerar dansk tradition med kreativ design. Annemette Klit-Nygaard står fortfarande vid rodret – och hon har precis ingått ett distributionssamarbete med Hamonoya, vilket kommer att ge produkterna till designälskare i Danmark, Norge och Sverige.

"Jag har varit van vid att göra allt själv, så det har också varit en process att lära sig att outsourca en del av arbetet. Men det ger mig möjlighet att fokusera på det jag brinner för – nämligen kreativitet", säger hon.

Inspirationen till flaggorna kom naturligt: ​​”Vi har en alldeles speciell flaggtradition i Danmark. Vi lägger flaggor på bordet till födelsedagar och jul som en symbol för glädje och gemenskap. Jag ville utnyttja det – och ge min egen, lekfulla tolkning.”

Annemette Klit-Nygaard. Foto: The Clay Play

Vi hade förvisso en tradition av att använda Dannebrog innan Annemette kom med sina keramikflaggor, men det råder ingen tvekan om att tillvägagångssättet till flaggan innan Annemette var mer seriöst. ”Det finns mycket identitet i vår Dannebrogflagga, vilket är anledningen till att jag ville skapa en flagga som signalerade att här är det högt i tak, att vi är rymliga och lite udda.”

Författaren Ole Lund Kirkegaard har inspirerat Annemette. ”Han har format mig mycket med sin kärlek till udda existenser. Jag har aldrig varit som alla andra, och det är viktigt för mig att kommunicera: Det är okej att vara lite udda, även om man inte är som alla andra”, förklarar Annemette med ett leende.

Hon är väl medveten om att keramikflaggorna har imiterats. ”Det har funnits många kopior, och det är svårt att vara unik. Men jag är stolt över att jag startade något och inte minst att så många danskar nu tillverkar keramikflaggor som hobby.”

Men kanske är det just därför det också är fantastiskt att Annemette nu går vidare till träflaggor.

”Jag tycker det är superspännande att arbeta med andra material – även om det har varit en lång process”, säger Annemette, och man kan känna spänningen när hon beskriver de nya flaggorna: tillverkade av FSC-certifierat trä, handmålade i moderna versioner av den klassiska Dannebrogsflaggan.

Stolthet över hantverket

Tillverkningen av flaggorna sker i Vietnam, och det är ingen slump. ”Jag har haft många dialoger med tillverkare och hamnat hos en partner där både kvaliteten och arbetsförhållandena var i ordning. När jag såg deras verkstad blev jag helt förälskad”, säger Annemette. ”Det betyder mycket för mig att det är rätt förutsättningar, och att jag kan stå upp för det vi skickar ut.”

Hon döljer inte att det har varit en stor resa – både praktiskt och mentalt – att släppa taget om lite av kontrollen och fokusera på att vara designer. ”Men det är också därför det här känns som rätt tidpunkt att inleda ett samarbete med Hamonoya.”

En naturlig matchning

Eva Veileborg Hald från Hamonoya har följt The Clay Play sedan Løvens Hule, då Anne Stampe valde att investera i The Clay Play. ”Anne Stampe kontaktade mig då och frågade om jag ville vara med – och jag har följt henne och företaget noga sedan dess”, säger Eva.

”Det är bara naturligt att vi nu tar nästa steg och blir distributör för det nya träsortimentet. Flaggorna är både unika och massproducerade – och passar perfekt in i en nordisk stil med lek, färger och humor. Det här är produkter som tilltalar både Bahne, Salling, Imerco, Kop & Kande och designbutiker med inredningsinriktning”, säger Eva och tillägger: ”Vi har logistiken, lagret och upplägget för att hantera det – och Annemette har tid och ro att vara kreativ.”

Det är just friheten som fyller Annemette. ”Jag är en popcornmaskin av idéer”, skrattar hon. ”Om jag inte behövde tänka på försäljning och logistik hela tiden skulle jag kunna skapa mycket mer. Det här samarbetet frigör mig – och det är vad jag har längtat efter.”

Vi älskar att fira med flaggor i Danmark. Foto: The Clay Play

Annemette har fortfarande sin keramikproduktion, och hon är inte klar med flaggorna än: ”Det finns mycket att ta itu med. Nya former, nya färger. Men också helt nya designprodukter. Jag vill gärna fortsätta arbeta med trä, men även textilier och återvunna material. Jag har tusen idéer, och jag vill undersöka vad jag tycker är intressant, och var jag kan se en lucka på marknaden. För mig är det viktigt att komma på något som är innovativt, och vinkla det så att det får ett eget uttryck.”

Stilen kommer dock alltid att vara densamma: lekfull, lite udda och med mycket personlighet. ”Jag har stor respekt för strikt, nordisk design – men det är inte jag. Jag gör saker som får folk att le. Och jag kan inte låta bli att lägga in en ’hov!’ eller en liten udda glimt.”

En plattform och en språngbräda

Att delta i Løvens Hule har varit revolutionerande. ”Det fick mycket uppmärksamhet – och vi kom på något som folk inte sett förut. Många minns fortfarande flaggorna och programmet. Det har varit ett riktigt lyft”, säger Annemette och tillägger: ”Vår omsättning har mer än fördubblats på kort tid. Det har varit fantastiskt.”

Med samarbetet med Hamonoya och det nya materialbytet ser framtiden ljus ut och full av möjligheter för The Clay Play. ”Jag hoppas att vi kan skapa ett starkt samarbete där jag kan koncentrera mig på det jag gör bäst, och Hamonoya tar hand om försäljning och marknadsföring; det de är bra på”, avslutar Annemette.

Eva Veileborg Hald tillägger: ”Vi tror på både varumärket, produkterna och personen bakom. Det här är början på något som kan bli riktigt stort – inte bara i Danmark, utan i hela Norden.”

Foto: The Clay Play

Foto: The Clay Play

Foto: The Clay Play

Foto: The Clay Play

Relaterat innehåll

01.07.2025Designbase.se

SaloneSatellite 2026: En inbjudan till nästa generations designers

01.07.2025Designbase.se

Hon är en popcornmaskin av idéer

25.06.2025Designbase.se

Börjar 3 daysofdesign bli för stort?

24.06.2025Designbase.se

idd köln i ny, uppdaterad utgåva

23.06.2025Designbase.se

Helsingfors designvecka firar 20-årsjubileum

17.06.2025Designbase.se

Tom Dixon pop-up

17.06.2025Designbase.se

3daysofdesign tar över Köpenhamn

17.06.2025Designbase.se

Norsk design på 3daysofdesign i Köpenhamn

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023