Hexclad x Gordon Ramsay

När Hexclad lanserade sina hybridpannor tillbaka 2016 skapades en helt ny kategori inom köksutrustning. Sedan dess har Gordon Ramsay köpt in sig i företaget och därmed tagit utvecklingen till nya höjder. I slutet av 2022 lanserade Nordic Hub Hexclad på den nordiska marknaden.

Gordon Ramsay har köpt in sig i företaget och är förstås också varumärkesambassadör.. Foto: Nordic Hub

"År 2016 såg den ursprungliga Hexclad hybridpannan dagens ljus i USA, och sedan dess har en helt ny kategori inom köksutrustning skapats", berättar Robin Bahl, VD för Nordic Hub, som är nordisk representant och distributör för Hexclad. 

Märket introducerades för utvalda återförsäljare på den nordiska marknaden i slutet av 2022, och enligt Robin Bahl, har han aldrig tidigare upplevt något liknande under sina tio år i branschen. 

"Jag har arbetat med varumärken som KitchenAid, Riedel och Alessi, men aldrig har jag sett ett varumärke som har fått en sådan snabb framgång och nästan omedelbart imponerat användarna. När man väl har använt en Hexclad-stekpanna bleknar allt annat i jämförelse", säger en entusiastisk Bahl och tillägger att det kanske kan låta överdrivet på Hollywood-vis, men ibland stöter man på produkter som verkligen förändrar allt. 

Hemligheten bakom Hexclad är en hybridteknologi som möjliggör en kombination av de bästa egenskaperna från non-stick-pannor, gjutjärnspannor och stålpjäser i ett och samma produkt. 

Hexclad-stekpannan blev en massiv framgång från dag ett och idag är Hexclad ett miljardföretag. 

"I kölvattnet har det dykt upp flera imitationer från kända och okända varumärken som försöker hävda sig i den nya kategorin, men än så länge har ingen nått Hexclads nivå", säger Robin Bahl. 

För några år sedan köpte Gordon Ramsay sig in i Hexclad, och det gav verkligen fart på sakerna, och produktutvecklingen har nått en tidigare osedd nivå. 

"Hexclad har kontinuerligt utvecklat innovativa produkter. Gemensamt för dem alla är att Gordon Ramsay är involverad i utvecklingen och de tillför innovationer till varje produkt. Till exempel pepparkvarnen "pepparkvarn 2.0", som har egenskaper som aldrig tidigare har setts", berättar Robin Bahl. 

När varumärket introducerades på den nordiska marknaden för lite över ett halvt år sedan, möttes det förstås av en viss skepsis, säger Robin Bahl, men de lovade återförsäljarna att de skulle hämta tillbaka allt som inte sålts innan julhandeln för att minimera deras risk. Och låt mig säga så här: vi kunde inte hämta tillräckligt mycket, och försäljningen tog ordentlig fart. 

VD för Nordic Hub, Robin Bahl, är mycket entusiastisk över Hexclad, som man nu introducerar på den nordiska marknaden.. Foto: Nordic Hub

Roligt att vara med på resan 

"Hexclad är inte billiga produkter, men det var tydligt att många konsumenter hade väntat på att Hexclad skulle bli tillgängligt i Norden. Så det är otroligt roligt att vara en del av en sådan resa. Både eftersom varorna säljer mycket bra, vilket gör att våra butiker tjänar pengar, och för att slutkunderna får glädje av en innovativ produkt som verkligen förändrar spelet i köket", säger Bahl. 

Kanalstrategin för Hexclad är noggrant planerad. 

"Eftersom vi har distribution över hela Norden är det avgörande för oss att fatta bra beslut när det gäller distribution. Som en relativt erfaren person inom branschen har jag sett bra produkter och varumärken försvinna nästan lika snabbt som de kom. En av anledningarna till det är att man blir girig och vill sälja till alla. Och missförstå mig inte: vi vill gärna sälja allt vi kan få tag i. Men det är inte en hållbar strategi," säger Robin Bahl och fortsätter: 

Gränshandeln i Norden är en stor utmaning för oss. Därför har vi organiserat distributionen så att vi undviker för mycket konkurrens på priserna. Till exempel har vi gett Imerco ensamrätt för Hexclad i Danmark. 

Det innebär att Hexclad är tillgängligt för alla danskar, och tillsammans med Imerco kan vi på sikt bygga upp ett starkt varumärke baserat på kvalitet och kunskap. 

Vi har också avböjt förfrågningar från flera stora kedjor som vill sälja Hexclad, just för att vi vill bygga något starkt och långsiktigt, säger en nöjd VD. 

Hexclad är skapad med en ny hybridteknologi som förenar det bästa från non-stick-pannor, gjutjärnspannor och stålpjäser.. Foto: Nordic Hub

Nytt är även en serie Hexclad-knivar.. Foto: Nordic Hub

Foto: Nordic Hub

Gordon Ramsay-effekten 

"Det råder ingen tvekan om att Gordon-effekten är betydande", säger Robin Bahl. 

När världens mest kända kock, som har inte mindre än sju Michelin-stjärnor, säger att Hexclad är stekpannans Rolls Royce, då lyssnar de flesta. 

"Och även om många tror att Gordon Ramsay är "köpt och betald" av Hexclad, är det faktiskt långt ifrån fallet, förklarar Bahl. 

Gordon fick en stekpanna av en medkock för ett par år sedan och upptäckte genast att det var något helt annat än vad han var van vid. Faktum är att det var Gordon som kontaktade Hexclad och nästan krävde att få vara en del av revolutionen. Idag är han en del av ägarkretsen och förstås också Hexclads varumärkesambassadör. 

"Med en världsstjärna som Gordon Ramsay i laget händer det saker som andra varumärken bara kan drömma om. Självklart visas Hexclad i alla Gordons TV-program som Hells Kitchen och Next Level Chef. Och plötsligt dyker Hexclad upp i köken hos människor som Cameron Diaz och Halle Berry", säger Bahl och fortsätter: 

"Men det verkar aldrig ta slut. Nu har Hexclad lanserat en separat YouTube-serie med Hailey Beiber. Det är häftigt, men i den senaste avsnittet dyker Kendall Jenner upp och skryter om Hexclads nya knivar! När man har 245 miljoner följare händer det saker här på berget, konstaterar en starstruck Robin Bahl. 

Hexclad lanserar alltid sina nya produkter först i USA, men redan nu har man hos Nordic Hub testat flera av dem, och Robin Bahl lovar att innovationerna som kommer i höst är lika fantastiska som hybridköksutrustningen. 

Relaterat innehåll

18.06.2024Designbase.se

Öar av välbefinnande

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

27.05.2024BRIX DESIGN A/S

Sponsrad

Sommarmys På Terrassen

23.05.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Designklassiker från Rosti fyller 70 år

13.05.2024BRIX DESIGN A/S

Sponsrad

Innovativa Isbrickformar

18.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Klassisk köksestetik från Södahl

17.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Blomsterbergs får kreativiteten att blomstra

16.04.2024Designbase.se

Hamonoya är en ny distributör för Patisse

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023