Fyra megatrender kommer att öka komplexiteten för företag år 2025
Fyra megatrender kring handel, teknologi, klimat och arbetsmarknad ökar osäkerheten och komplexiteten för företag, medan geopolitisk oro och regionaliserad globalisering ställer nya krav på strategisk anpassning och flexibilitet.
Foto: AON
Fyra megatrender kring handel, teknologi, klimat och arbetsmarknad ökar osäkerheten och komplexiteten för danska företag, medan geopolitisk oro och regionaliserad globalisering ställer nya krav på strategisk anpassning och flexibilitet. Detta visas av Aons "Client Trends Report 2025" (2025 Client Trends Report), som pekar på att artificiell intelligens, förändrade leveranskedjor och klimatförändringar är viktiga utmaningar och möjligheter.
Jens Erik Nielsen från Aon Danmark lyfter fram tre strategiska fokusområden för nordiska företag: ett värdebaserat tillvägagångssätt med fokus på hållbarhet och etik, robusta och flexibla leveranskedjor, samt ökad innovation i kundresan och digitala ekosystem. Företag måste prioritera flexibilitet och integrerad riskhantering för att navigera i den nya globala verkligheten och hantera klimatrisker, som 2024 orsakade rekordstora ekonomiska förluster globalt.
Rapporten, som publicerades i maj, belyser hur samspelet mellan handel och teknologi orsakar förändringar i globala leveranskedjor samtidigt som nya risker uppstår inom cyber och reglering. Artificiell intelligens (AI) kan spela en central roll i hanteringen av dessa förändringar, eftersom AI förändrar arbetsmarknaden genom förändrade kompetenskrav och nya HR-processer. Dessutom påverkar klimatförändringar och frekventa geopolitiska förändringar både tillgången till rätt arbetskraft och stabiliteten i befintliga leveranskedjor.
Tre strategiska fokusområden för nordiska företag
Jens Erik Nilsen, chef för Aon Global Risk Consulting på Aon Danmark, pekar på tre strategiska fokusområden för nordiska företag som vill stärka sin position i det nya globala landskapet:
Värdebaserat tillvägagångssätt:
Ett värdebaserat tillvägagångssätt där hållbarhet, etik och transparens blir konkurrensparametrar som matchar EU:s politik och konsumenternas förväntningar. Dessutom betonar de nya generationerna på arbetsmarknaden ofta att vara anställda i företag där det finns mer fokus på socialt ansvar och företagens syfte.
Robusta och flexibla leveranskedjor:
Investering i robusta och flexibla leveranskedjor med vertikal integration, stärkta regionala partnerskap och dubbel sourcing av strategiska råvaror för att minska sårbarheter och beroenden.
Innovation:
Ökat fokus på innovation genom hela kundresan som går bortom själva produkten och även inkluderar kundupplevelsen, nordiska servicemodeller och intelligenta digitala ekosystem för att inte bara konkurrera på volym och låga produktionskostnader.
Jens Erik Nielsen betonar behovet av handling och säger att ”Företag måste överge idén om stabilitet och istället fokusera på flexibilitet för att navigera i den nya världsordningen. Detta kräver en integrerad strategi för riskhantering, där hållbarhet och innovation går hand i hand med robusta leveranskedjor och en värdebaserad affärsmodell.”
Han lyfter också fram den växande betydelsen av klimatförändringar för företag: ”2024 var det varmaste året någonsin, och de ekonomiska förlusterna från naturkatastrofer uppgick till över 2 500 miljarder danska kronor globalt. Därför måste företag intensifiera sitt arbete med klimatanpassning och integrera klimatrisker i sin strategiska planering för att skydda anställda, tillgångar och inte minst det samhälle de är beroende av för att fungera.”
Enligt Aon är det avgörande för danska och nordiska företag att bli ännu bättre på att förstå och hantera de komplexa sambanden mellan globala megatrender, geopolitisk oro och regionala förhållanden för att bättre skydda sina befintliga aktiviteter, samtidigt som de utnyttjar de möjligheter som uppstår.
Detta kräver starkt strategiskt ledarskap, investeringar i data och analys, samt kontinuerlig och snabb anpassning till nya realiteter. Förtroende och värderingar, lokal förankring och robusta leveranskedjor, samt snabb innovation och utnyttjande av tekniska möjligheter kommer att vara avgörande för framgång.