Framgång på TrendSet sommaren 2025
TrendSet Sommaren 2025 hade 17 139 besökare som kunde se nyheter och produkter för hösten, vintern och den kommande julsäsongen.
Foto: TrendSet
Över 1 500 utställare och varumärken var närvarande på TrendSet den här gången, och branschen är i rörelse, står det. Detta märktes i ökningen av antalet besökare som besökte TrendSet. Femton procent av företagen som kom till TrendSet Summer 2025 hade registrerat sig för första gången någonsin.
Detaljhandeln behöver nya, innovativa och attraktiva produkter för att kunna positionera sin verksamhet framgångsrikt, och på TrendSet Summer 2025 fanns det gott om möjligheter till detta. Under tre dagar i juli samlades butiksägare, återförsäljare och inköpare från detaljhandel, grossist, e-handel samt hotell- och cateringsektorn och möttes av nya idéer och varor inför den kommande säsongen i sex mässhallar.
Med tanke på den utmanande situationen i branschen kom utställarna till TrendSet med blygsamma förväntningar, men de blev positivt överraskade. Trots det lägre besökardeltagandet uttryckte utställarna stor tillfredsställelse med mässans gång och den uppnådda försäljningen.
Färre besökare – men många beställningar. Är det möjligt?
Ja, för det finns en anledning till minskningen av besöksantal – och detta gäller lika mycket för alla mässor. Sedan coronakrisen 2020 har TrendSet, liksom andra mässor, upplevt en betydande förändring i besöksstrukturen vad gäller antalet besökare per registrerat företag. Förhållandet mellan personer och företag har minskat avsevärt, så att det genomsnittliga antalet besökare på 1,8 personer mätt över åren nu har sjunkit till 1,4 personer per företag. Detta har lett till att även om något fler företag besökte TrendSet, minskade antalet besökare med nästan 13 %. Besöken blir mer koncentrerade, beställningarna blir mer fokuserade och försäljningen stabiliseras. Det är därför TrendSet Summer 2025 konsekvent uppnådde goda resultat, precis som tidigare TrendSet-evenemang också gjorde.
Foto: TrendSet
”Vi ser alltmer att vårt koncept, som är fokuserat på branschen och våra besökare, är en garanti för framgång”, sammanfattade Tatjana Pannier, VD för TrendSet, och reflekterade över mässans stadiga framgång även i utmanande tider. ”Vi är trendplattformen som publicerar rapporter om alla nya trender, riktningar, färger, former och mönster i god tid före mässan, vilket gör det möjligt för återförsäljare att noggrant välja ut sina nya produktlinjer tidigt. Vi är innovationsplattformen, där produkterna tydligt grupperas i fyra branschsektorer, 15 produktseriekategorier och två ämnesområden, vilket gör dem konkreta och tillgängliga. Vi är beställningsplattformen som presenterar nya produkter från välkända, nya, innovativa, regionala, nationella och internationella varumärken två gånger om året live på Messe München och året runt i vårt online-inspirationsområde TRENDSET365 i en säsongsbetonad beställningscykel. Allt vi gör syftar till att förse återförsäljare med exakt de produkter som kommer att efterfrågas under den kommande säsongen, förenkla köpbeslut och ge tidig information och inspiration på alla kanaler, live och online.”
Tre dagar med trender, nya produkter och nätverkande
Höst och vinter är bland de viktigaste tiderna inom detaljhandeln. Särskilt julsäsongen, som börjar på hösten med Thanksgiving och Halloween och når sin kulmen på vintern med advent, jul och nyårsafton, representerar den tid på året som genererar mest intäkter. Därför måste lagren fyllas med nya bästsäljande produkter under sommaren. Det är därför en betydande mängd nya varor beställdes under TrendSet Summer 2025. En positiv atmosfär, stort intresse för nya trender och en stark beställningsaptit dominerade TrendSet Summer 2025.
I 15 områden för inrednings- och livsstilsmässor fick besökarna nya idéer och lade direkta beställningar. Ämnesområdena TrendSet Newcomer och TrendSet Bijoutex presenterade speciella, fokuserade och innovativa nyheter och produkter inom Living & Giving-sektorn. De små, innovativa, nya och lokala företagen i TrendSet Newcomer presenterade lovande, regionala, rättvisa, handgjorda och hållbara produkter. Med sina attraktiva erbjudanden inom mode, smycken och accessoarer lockade TrendSet Bijoutex återigen en stadig ström av besökare.
Nyheter för höst/vinter 2025/26
Designen för höst/vinter 2025/26 drivs av en kreativ, glad stämning med en naturlig, modern, delvis nostalgisk och delvis futuristisk riktning. Hållbar design tror på en bättre framtid och visar individualitet såväl som mångfald. Historiska teman och folkloristiska mönster som uppdateras på ett modernt sätt framkallar en känsla av kontinuitet och hemtrevnad. Runda, mjuka former tillsammans med mjuka, överdådiga material skapar en lugnande och njutbar atmosfär. Släta texturer och lekfulla ytor kompletterar atmosfären perfekt.
Definitivt mysigt: Jultrender 2025
Oavsett om det är vintage eller futuristiskt, klassiskt eller modernt, rustikt eller urbant – juldesign 2025 är framför allt en sak: otroligt mysigt. Retro- och vintageinspirerad julstil möter hantverk, mysiga material och livfulla färger. Klassiska polkagrismönster får en modern twist med digitala nyanser. Rebeltryck ger djärva festliga uttryck. Frostade glas- och metallytor skapar subtila vinterscener i form av snöflingor, tallar, stjärnor, granar och rådjur. Folkloristiska och naturinspirerade teman med traditionella mönster, frodig grönska, stiliserade blommor och mytiska skogsmotiv framkallar en sagolik atmosfär. Himmelska element som solen, månen och stjärnorna i skimrande metaller och massor av glitter ger glamour till juldekorationen.