Evighetsbuketter med stil – och samvete
Aura Copenhagen väcker konstgjorda blommor till liv. För ett år sedan förverkligade två unga flickor sitt projekt på KEA. De säljer konstgjorda blommor på prenumeration till företag och nu tar de nästa steg in i detaljhandeln med Hamonoya som partner.
Konstgjorda blommor blir alltmer populära i danska hem och som dekorationer i företag. Foto: Aura Copenhagen
När Emma Stender Hoeck skrev sin examensuppsats för entreprenörskaps- och designprogrammet på KEA uppstod idén som blev startskottet för Aura Copenhagen. Ett företag som kombinerar estetik och hållbarhet med en ny tolkning av ett gammalt fenomen: konstgjorda blommor.
”Vi var tvungna att börja med en affärsidé. Estetik och hållbarhet var mina intresseområden, och det var därför jag valde att undersöka möjligheterna att arbeta med konstgjorda blommor i en modern och miljövänlig uppställning. Det var här Aura Copenhagen föddes”, säger Emma.
Även om allt började som ett test i samband med en tentamen, visade sig idén snabbt ha potential. Konceptet vidareutvecklades, och resultatet är Aura Copenhagen, som är en prenumerationsbaserad blomsterlösning för företag.
Det stora fokuset på detaljer och estetik gör att Aura Copenhagens buketter kan lura även tränade ögon – och samtidigt är de mer miljövänliga än färska blommor. Foto: Aura Copenhagen
”Många företag spenderar stora summor pengar på färska blommor i receptioner, mötesrum och kontorsmiljöer – men de behöver bytas ut varje vecka, vattnas och underhållas. Tanken med Aura Copenhagen var att erbjuda en lösning där högkvalitativa konstgjorda buketter levereras en gång i månaden istället. Inget vatten, inga vissna blommor – och det visuella uttrycket förnyas ständigt”, säger Emma.
Aura Copenhagens koncept är cirkulärt: Buketterna roterar mellan kunderna och används till exempel först i väntrummet på en tandklinik, sedan i en hotellmottagning och sedan på en bröllopsfest.
En marknad i utveckling
Konstgjorda blommor har historiskt sett haft ett skamfläckat rykte. Men den bilden håller på att förändras.
”Kvaliteten idag är något helt annat än för bara fem år sedan. Jag väljer stjälkar från olika leverantörer – vissa är bra på rosor, andra på tulpaner etc. – och jag sätter ihop buketterna själv. Jag har arbetat i en blomsterbutik i åtta år, och det ger mig ett gott öga för det naturliga uttrycket. Många människor tvivlar faktiskt när de ser och rör vid buketterna”, säger Emma.
Det stora fokuset på detaljer och estetik gör att Aura Copenhagens buketter kan lura även tränade ögon – och samtidigt är de betydligt mer miljövänliga än färska blommor.
”Det finns en enorm mängd koldioxid, vatten och transporter förknippade med färska blommor. Många kommer från Afrika, flygs till Nederländerna och transporteras sedan vidare. Vår lösning håller i månader och minskar det klimatavtrycket avsevärt.”
Från B2B till detaljhandel – med Hamonoya
Fram till nu har Aura Copenhagen främst sålt prenumerationer till näringslivet – men ett nytt samarbete med inredningsdistributören Hamonoya öppnar nu sina dörrar för detaljhandel och presentföretag.
”Vi har valt ut 12 vackra buketter och säljer dem nu som fördefinierade lösningar för butiker. ”Många konsumenter tycker att det är svårt att själva sätta ihop en bukett av lösa stjälkar, så vi har gjort det enkelt för dem – och för butikerna”, säger Eva Veileborg Hald från Hamonoya.
Det stora fokuset på detaljer och estetik gör att Aura Copenhagens buketter kan lura även tränade ögon. Foto: Aura Copenhagen
Buketterna är vackert inslagna i silkespapper och säljs i olika prisklasser och färgteman – från ljusa nyanser till mer färgglada buketter och djupa höstnyanser. Sortimentet har ett modernt utseende med olika längder och typer av blommor, och har utvecklats speciellt för den nordiska marknaden.
”Det har varit viktigt för oss att det inte bara är ”konstgjorda blommor”, utan vackra föremål i inredningen. Något man kan ha stående med stolthet – och som ser levande ut”, tillägger Eva.
Utmaningar och drömmar för framtiden
Även om intresset ökar upplever Emma fortfarande att marknaden behöver ”groomas”.
”Många har fortfarande den gamla idén med plastblommor från 80-talet. Men när jag går ut på mässor och folk ser och rör vid buketterna förstår de. De unga är redan med på idén. De äldre behöver bara övertygas”, säger Emma.
Samarbetet med Hamonoya ger möjlighet att nå ut bredare – och med ett sortiment som nu även inkluderar fasta buketter för detaljhandeln hoppas Aura Copenhagen bana väg för en ny kategori inom inredningsbranschen.
Foto: Aura Copenhagen
”Jag drömmer om att lansera fler prenumerationer för företag, kanske även arbeta med riktiga blommor på prenumeration för privatpersoner, och prenumerationer på konstgjorda blommor för privatpersoner. Det finns många möjligheter, och jag känner mig fortfarande ny på allt – men resan hittills har varit fantastisk”, säger Emma.
Och med både en stark partner i Hamonoya och en högkvalitativ produkt som tilltalar både estetik och samvete, ser framtiden ljus ut för Emma Stender Hoeck och Aura Copenhagen.