Ett stort steg för ansvarsfull städning och livsstil

Det danska livsstilsmärket Humdakin har precis uppnått den prestigefyllda B Corp-certifieringen – en milstolpe som markerar varumärkets starka engagemang för hållbarhet, ansvar och transparens.

Foto: Humdakin

Det danska livsstilsmärket Humdakin har precis uppnått den prestigefyllda B Corp-certifieringen – en milstolpe som markerar varumärkets starka engagemang för hållbarhet, ansvar och transparens.

Som ett av få danska företag inom rengörings- och livsstilsprodukter med detta erkännande ansluter sig Humdakin nu till en global rörelse av företag som sätter människor, planet och syfte på samma nivå som vinst.

”Det här är inte bara en stämpel – det är ett bevis på att våra värderingar och våra handlingar hänger ihop. Vi har arbetat hårt för att skapa produkter som är både effektiva, estetiska och ansvarsfulla. Nu är det officiellt: Vi tar ansvar – hela vägen runt”, säger Camilla Schram, grundare och VD för Humdakin.

En ny standard för "clean living"

Humdakin är känt för att kombinera skandinavisk design och milda ingredienser i rengörings- och vårdprodukter som är både skonsamma mot hemmet och planeten, vilka främst säljs i inredningsbutiker och varuhus världen över. Med B Corp-certifieringen blir Humdakin en del av en exklusiv krets av nationella och internationella företag, inklusive: Patagonia, Aesop och GANNI – varumärken som ligger i framkant av den gröna omställningen.

Foto: Humdakin

För att bli certifierad som ett B Corp har Humdakin genomgått en omfattande bedömning, där allt från medarbetarförhållanden och leverantörssamarbeten till miljöpåverkan och affärsetik har granskats.

En uppmaning till branschen – och konsumenterna

”Vi hoppas att vår certifiering kan inspirera andra företag i vår bransch att tänka bortom bara ’grön image’. Konsumenterna kräver mer – och med rätta. De vill veta vem de stöder och vad deras köp innebär. Med B Corp kan vi dokumentera våra insatser – svart på vitt”, fortsätter Schram.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Bad och välbefinnande – en oas i vardagen

I en vardag präglad av hastighet, skyldigheter och digitala impulser söker konsumenter små pauser med närvaro och lugn. Badrummet har blivit mer än bara ett funktionellt utrymme – det har blivit hemmets personliga fristad, där egenvård och sensualitet får plats. Detta ställer nya krav – och ger nya möjligheter – för återförsäljare, tillverkare och inredningsvarumärken. För konsumenter kräver inte nödvändigtvis lyxiga spa-vistelser, utan snarare tillgängliga och estetiska lösningar som kan integreras i vardagen. Det handlar om de små detaljerna: den ljuvliga doften, den mjuka handduken, den vackra tvålpumpboxen, belysningen som dämpas på kvällen och en växt som tar in naturen.

Relaterat innehåll

16.05.2025Designbase.se

Cook & Share: The art of entertaining

15.05.2025Designbase.se

Förbättrad besöksupplevelse på Maison

14.05.2025Designbase.se

Heimtextil utökar sortimentet med madrasser

13.05.2025Designbase.se

Dubbelt iF-guld för hansgrohe-innovationer

13.05.2025Designbase.se

Royal Copenhagen konstprojekt

12.05.2025Designbase.se

Eklektisk maximalism på Formex

12.05.2025Designbase.se

Nya gourmetboulevarden Nordstil

12.05.2025Designbase.se

Naturlig lugn och sensualitet i badrummet

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023