Ett stort steg för ansvarsfull städning och livsstil
Det danska livsstilsmärket Humdakin har precis uppnått den prestigefyllda B Corp-certifieringen – en milstolpe som markerar varumärkets starka engagemang för hållbarhet, ansvar och transparens.
Foto: Humdakin
Det danska livsstilsmärket Humdakin har precis uppnått den prestigefyllda B Corp-certifieringen – en milstolpe som markerar varumärkets starka engagemang för hållbarhet, ansvar och transparens.
Som ett av få danska företag inom rengörings- och livsstilsprodukter med detta erkännande ansluter sig Humdakin nu till en global rörelse av företag som sätter människor, planet och syfte på samma nivå som vinst.
”Det här är inte bara en stämpel – det är ett bevis på att våra värderingar och våra handlingar hänger ihop. Vi har arbetat hårt för att skapa produkter som är både effektiva, estetiska och ansvarsfulla. Nu är det officiellt: Vi tar ansvar – hela vägen runt”, säger Camilla Schram, grundare och VD för Humdakin.
En ny standard för "clean living"
Humdakin är känt för att kombinera skandinavisk design och milda ingredienser i rengörings- och vårdprodukter som är både skonsamma mot hemmet och planeten, vilka främst säljs i inredningsbutiker och varuhus världen över. Med B Corp-certifieringen blir Humdakin en del av en exklusiv krets av nationella och internationella företag, inklusive: Patagonia, Aesop och GANNI – varumärken som ligger i framkant av den gröna omställningen.
Foto: Humdakin
För att bli certifierad som ett B Corp har Humdakin genomgått en omfattande bedömning, där allt från medarbetarförhållanden och leverantörssamarbeten till miljöpåverkan och affärsetik har granskats.
En uppmaning till branschen – och konsumenterna
”Vi hoppas att vår certifiering kan inspirera andra företag i vår bransch att tänka bortom bara ’grön image’. Konsumenterna kräver mer – och med rätta. De vill veta vem de stöder och vad deras köp innebär. Med B Corp kan vi dokumentera våra insatser – svart på vitt”, fortsätter Schram.