En snabbbåt i en stormig bransch
Design- och inredningsbranschen står inför ett korstryck av stigande kostnader, osäkerhet bland konsumenter och regelkrav som urholkar energi även från de mest företagsamma företagen. För Christian Leisner, ägare till Fun Nordic, är det ett tillstånd som kräver både flexibilitet och kämparanda. ”Vi måste kunna reagera snabbt och ligga steget före trenderna – annars överlever vi inte”, säger han.
”Vi måste kunna reagera snabbt och ligga steget före trenderna – annars kommer vi inte att överleva”, säger Christian Leisner, Fun Nordic. Foto: Fun Nordic
Det är ingen hemlighet att det har blivit dyrare och mer komplext att göra affärer i Danmark. Enligt Christian Leisner har nya skatter, särskilt förpackningsskatten, vänt upp och ner på många företags vardag: ”Jag förstår avsikten – vi måste tänka på resurserna. Men implementeringen är totalt kaos. Vi måste betala stora summor i förskott, pengar som vi kunde ha spenderat på att utveckla företaget. Samtidigt kommer Temu och Shein undan med det, medan danska företag får betala priset. Det är en snedvridning, och det blir danskarna som får betala notan i slutändan.”
Det är det barska budskapet från Christian Leisner, som med 16 anställda och 13 varumärken på hyllorna driver ett företag som idag är mycket mer än det lilla företag han startade på sin tid.
Ett nordiskt varumärkeshus
Fun Nordic har vuxit stadigt sedan starten och erbjuder idag lösningar för både stora detaljhandelskedjor, mindre specialbutiker och presentföretag. Portföljen inkluderar en kombination av egna varumärken – inklusive Haws – och distribution av utländska varumärken som vill ha en stark inträde i Skandinavien.
Foto: Fun Nordic
”Vi har blivit en större maskin än jag föreställde mig när jag började. Det krävs mycket ansträngning för att få snöbollen i rullning, men när den väl gör det tar den också fart”, säger Leisner.
Den momentum har lett till en strategisk etablering i Sverige, där Fun Nordic har en lokal organisation i Stockholm sedan sommaren 2024. Två anställda arbetar nu målmedvetet med att öppna dörrarna till de svenska och norska kedjorna – ett beslut som redan visar effekter.
”Man kan göra mycket från Danmark, men det gör en enorm skillnad när man har lokala människor som känner köparna och talar språket. Det har gett oss en bättre instegspunkt och är ett viktigt steg i vår nordiska strategi.”
När trenden knackar på dörren
Att vara ett varumärkeshus kräver en ständig förmåga att upptäcka vad som trendar – och leverera snabbt. För Fun Nordic innebär det att kunderna ofta spelar en aktiv roll i produktutvecklingen.
”Ibland säger en kund: Vi skulle vilja ha en skärbräda i aluminium. Då hittar vi rätt tillverkare, får den tillverkad och vi kan vara ute på marknaden snabbt. Det är den flexibiliteten vi lever på”, förklarar Christian Leisner.
Att resa till Kina för mässor som Canton Fair är fortfarande centralt för företaget. Här kan Christian Leisner och teamet upptäcka nya tillverkare och produkter som matchar både trender och hållbarhetskrav.
Branschen kännetecknas av hypecykler, där enskilda produkter plötsligt exploderar i popularitet. Airfryern är ett bra exempel – en produkt som gick från nisch till allas egendom på rekordtid.
”Under energikrisen fick airfryern ett enormt uppsving eftersom den var snabbare och effektivare. Alla var tvungna att ha en, och det exploderade. Men nu blir marknaden mättad. Efterfrågan minskar, och då måste vi växla upp”, säger Christian Leisner.
Foto: Fun Nordic
Fun Nordic ser bland annat mer säsongsbetonade produkter, som slush- och mjukglassmaskiner, som är en succé nu – och inte minst under sommarmånaderna.
”Under sommaren sålde vi massor av slushmaskiner. Det kanske inte är en produkt man tänker på som ett måste i hemmet, men den är rolig, enkel och passar familjers behov. Kategorier som denna är intressanta för oss eftersom de kan generera intäkter under perioder då andra produkter är lite billigare.”
En annan ny produkt på marknaden är multikokare. Christian Leiser tror dock inte att den kommer att nå airfryer-status.
”Multikokare kan ersätta 10–12 köksprodukter med en enda apparat. För några år sedan skulle vi ha sagt blankt: Nej, det kan aldrig fungera – de kan inte göra allt tillräckligt bra. Men tekniken har förändrats, och konsumenterna har anammat den. Det är en kategori vi följer noga.
Hållbarhet – från krav till konkurrensparametrar
Särskilt inom B2B-segmentet, där Fun Nordic även levererar företagsgåvor, är kraven på hållbarhet betydande.
”Många stora företag kräver att produkterna är tillverkade av FSC-certifierat trä eller återvunnet material. Det innebär att vi måste ligga i framkant. Och när detaljhandeln kräver det, har vi det redan. På så sätt hjälper B2B oss att pusha i rätt riktning.”
Det är inte bara material som efterfrågas, utan även digitala lösningar. Fler kunder kräver idag tillgång till uppdaterad lagerstatus, realistiska miljöbilder och enkel tillgång till produktinformation online. Det är därför det är ett område som Fun Nordic satsar stort på.
Idag har Fun Nordic en solid bas i Skandinavien, men framtiden erbjuder ytterligare expansion.
”Vår plan är att stärka vår position i Sverige, Norge, Island och Danmark. Härnäst blickar vi mot Benelux och Tyskland med vårt egna varumärke Haws. Här vill vi hitta partners som kan distribuera så att vi kan växa ytterligare”, säger Christian Leisner.
Målet är att behålla kontrollen i Norden, men ingå partnerskap på närliggande marknader.
Vi vill vara en speedboat – inte en supertanker
En gemensam nämnare hos Christian Leisner är önskan att behålla flexibilitet.
”Vi är hellre en liten speedboat än en supertanker. När man blir för stor förlorar man förmågan att ställa om snabbt. Vår styrka är att vi kan reagera direkt när vi ser en trend. Det vill vi inte förlora.”
Den filosofin genomsyrar även företagets kultur.
Foto: Fun Nordic
”Vi tillbringar mycket tid tillsammans, och vi måste ha det bra tillsammans. Vi hjälper varandra och ser möjligheter när de uppstår. Det finns alltid positioner där vi är svaga, men då måste vi stå tillsammans och hitta lösningar. Det är lagandan som driver oss.”
Trots de positiva utvecklingsplanerna döljer inte Christian Leisner att det är utmanande att driva företag i Danmark idag.
”Vi lägger 80 procent av vår tid på regelverk, rapportering och tillsyn – och bara 20 procent på att sälja produkter och det vi brinner för. Politikerna pratar och pratar, men det händer för lite. Jag vet faktiskt inte om jag skulle starta om med den kunskap jag har idag.”
Men det är just motståndet som också är med och formar Fun Nordics strategi: att vara agil, nyfiken och redo att anpassa sig.
”En kris skapar också möjligheter. Därför är det viktigt att vara ute i det fria, prata med kunderna och alltid ligga steget före. Vi vill vara de som ser vad som trendar och reagerar snabbt. Det är så vi överlever – och växer.”
Fun Nordics framtid – och branschen
Trots frustrationerna ser Christian Leisner fortfarande positivt på framtiden. Han är realistisk och tror att allt inte kommer att gå bra, men han vet också att marknaderna rör sig i vågor.
Foto: Fun Nordic
”Vi vet att vissa saker fungerar och andra inte. Men vi har fler hästar att satsa på, och vi är rustade att anpassa oss. Framtiden ser rimlig ut – om vi behåller vår flexibilitet.”
För designbranschen som helhet är utmaningarna många: stigande kostnader, hårdare krav från myndigheter och en konsumentmarknad som är mer tveksam. Men företag som Fun Nordic visar att med en speedboat-mentalitet, nyfikenhet och viljan att ta striden är det möjligt att inte bara överleva – utan också växa.
Foto: Fun Nordic
Foto: Fun Nordic
Foto: Fun Nordic
