En global gemenskap för framtida trender
När man arbetar med trender kan det vara lätt att känna sig ensam. Stefan Nilsson, mer känd som Trendstefan, upplevde behovet av en plats att dela idéer och utmana tankar – och det var startskottet för The Forecast Club. Nu lanseras konceptet som ett internationellt trendseminarium med experter från hela världen.
Foto: 123RF.com
Allt började, säger Stefan Nilsson, med en liten grupp på sex personer. Alla arbetade professionellt med trender, men kände ett behov av sparring, diskussion och en plats där vi kunde utmana varandra.
”Många av oss i den här branschen är frilansare eller ensamarbetare. Vi forskar, analyserar och skriver rapporter, men det görs ofta ensamma. Jag saknade någon att testa idéer med – att kunna säga: ’Jag ser den här trenden – vad ser du?’ Det var där The Forecast Club föddes. Först som möten, och det har nu utvecklats till ett internationellt seminarium”, säger han.
Sedan dess har klubben vuxit till att omfatta åtta experter från olika hörn av världen – Kina, Italien, Frankrike, Spanien och Sverige. Och i september lanseras det första digitala seminariet.
Det digitala formatet innebär att du kan komma åt materialet när det passar dig. Vissa kanske vill se allt på en gång, andra dyker ner i färg, detaljhandel eller storytelling när behovet uppstår.
”Det är det som gör formatet intressant. En designchef behöver inte lägga hela dagen på alla åtta presentationer, utan kan välja de två eller tre som är relevanta. En återförsäljare kan ta med sitt team och använda dem i en workshop. Det ger flexibilitet – och samtidigt ett globalt perspektiv, vilket jag tror att många saknar”, förklarar Stefan Nilsson.
Globalt perspektiv framför nationella silos
Enligt Stefan finns det gott om nationella seminarier och rapporter. Det speciella med The Forecast Club är att den sammanför röster från olika kulturer och branscher.
”Om du jobbar för till exempel Ikea eller Rörstrand är Kina avgörande. Om du är inom mode i Sydeuropa kan Spanien vara viktigare, och om du är designer eller återförsäljare i Danmark eller Sverige är det de nordiska trenderna som betyder mest. Men vi saknar ofta möjligheten att se allt i sitt sammanhang. Forecast Club ger en global vy – och samtidigt olika röster. Det är inte en expert som säger ’så här ser framtiden ut’. Det är åtta som delar var sitt perspektiv och låter dig navigera”, säger han.
Foto: The Forecast Club
Panelen är bred – både vad gäller ålder och expertis.
”Jag tycker det är spännande att ställa generationer och discipliner mot varandra. Vissa bidrar med kunskap om färger, andra med insikter i historieberättande eller samhällsförändringar. Och vi ser hur allt sammanfogas till en helhet. Det är där magin händer”, säger Stefan.
Inte en rapport – utan en levande dialog
En annan skillnad från traditionella trendböcker eller rapporter är att The Forecast Club medvetet undviker att bli ett statiskt referensverk.
”Vi gör ingen trendbok. Vi tillhandahåller presentationer och PDF-filer, men hela idén är att materialet ska kunna användas aktivt. Man kan titta på det med sitt team, diskutera det och införliva det i utvecklingsmöten. Det är inte tänkt som en punkt, utan som en utgångspunkt”, säger han.
Nilsson ser att designchefer, produktutvecklare och återförsäljare kan dra nytta av seminarierna – men han betonar att alla som arbetar professionellt med design och konsumentkultur inom design, mat, teknik, mode med mera kan dra nytta av dem.
Framtidens detaljhandel: Från butiker till upplevelseuniversum
På Formland-mässan höll Stefan Nilsson en presentation om framtidens detaljhandel – ett ämne som han också kommer att utforska i The Forecast Club.
Han beskriver hur detaljhandeln genomgår en fundamental förändring. ”Idag är butiken den tredje möjligheten att möta kunder. Först har du hemmet, sedan arbetsplatsen – och sedan butiken. Men det är inte längre bara en plats där du köper en produkt. Det är en scen, en upplevelse, en plats du går till för att engagera dig. Det är en dramatisk förändring”, säger han.
Nilsson pekar på fyra centrala drivkrafter inom detaljhandeln idag: underhållning, lärande, eskapism och estetik. Och lägger till ett femte, ofta förbisedda element: engagemang.
Flera varumärken använder upplevelser som en integrerad del av butiken. Till exempel har Browns i London skapat ett dolt rum inrett som en pub där kunder kan boka en 30-minutersvistelse med gratis drinkar – utan köpförpliktelse.
Netflix öppnar Netflix House år 2025, där fans kan utforska sina favoritserier som fysiska upplevelseutrymmen. Och Charlotte Tilbury i London har introducerat en retro telefonkiosk där kunder bokar tider och får sminkråd från Tilbury själv – levererade via en röstinspelning.
”Det är ren eskapism, men också extremt engagerande. Något man vill dela på sociala medier, ta bilder av och komma tillbaka till”, säger Stefan.
Stefan Nilsson är initiativtagaren till The Forecast Club. Foto: Pia Finne
Även mat blir en central del av detaljhandeln. Zara i Lissabon har öppnat ett bageri mitt i butiken, medan Kith i New York säljer sneakers tillsammans med exklusiv glass och godis.
"Det handlar om att skapa nya anledningar att komma in i butiken. Vi ser en trend där shopping kombineras med socialt umgänge och njutning. Det räcker inte längre att varorna finns på hyllorna", säger han.
Lärande och respekt för hantverk
Flera butiker använder lärande som ett verktyg för att skapa djupare kundlojalitet. Royal Copenhagen lär ut online hur lång tid det tar att skapa en vas eller en kopp. Nike klipper upp sneakers och visar upp dem i butikerna för att visa hur skon är tekniskt konstruerad.
"Det skapar respekt för hantverket. Kunderna ser hur mycket kunskap och tid som går åt till en produkt – och det gör det mycket svårare att bara välja det billigaste alternativet", säger Nilsson.
Estetik och Instagramvärdighet
I slutändan spelar estetik en allt viktigare roll. Butikerna behöver vara så visuellt kraftfulla att kunderna vill dela upplevelsen.
I Shanghai har HAUS Nowhere designat en butik full av installationer, medan Printemps i New York skapar hela livsstilsuniversum där produkter nästan blir sekundära.
"Om du vill att folk ska engagera sig måste du ge dem något värt att dela. Blommor, konst, interaktiva installationer – det handlar om att skapa scener där kunderna känner att de är en del av något", säger Stefan.
Ett koncept i rörelse
The Forecast Club lanseras den 10 september som "Drop 1". Men Stefan ser detta som bara början.
"Vi vill utveckla det till något som kan köras två gånger om året. Vi vill att röster från Sydamerika, Japan och USA ska inkluderas", och om anledningen till att det ännu inte finns några danska trendexperter i The Forecast Club säger Stefan med ett leende: "Alla i The Forecast Club är professionella, men danskarna är på en helt annan nivå. De är så skickliga och dominanta att jag förväntar mig att de ska inkluderas lite. De behöver inte inspirationen från andra på samma sätt. Men i det långa loppet vill jag verkligen att de ska inkluderas."
Planen är också att utöka till att omfatta ämnen som teknologi, mat och hållbarhet. ”Det är ett flytande koncept som kommer att växa över tid – eftersom trender aldrig är statiska”, säger han.
Han upplever redan stort intresse från både varumärken och företag som ser värdet i ett mer globalt perspektiv. Och priset är satt att bli överkomligt: 189 euro – med en early bird-rabatt på 129 euro.
”Om du köper tillgång kan hela företaget använda materialet, eftersom det handlar om att sprida inspiration och skapa ett gemensamt språk i team”, förklarar han.
En community för en fragmenterad bransch
För Stefan Nilsson är The Forecast Club mer än bara ytterligare ett trendseminarium. Det är en community, ett forum och ett verktyg för att öppna ögonen för världen.
”Jag startade det för att jag behövde någon att prata med. Nu kan jag se att det är något som hela branschen kan dra nytta av. Vi sammanför människor som alla är skickliga, professionella och passionerade – och vi ger en inblick i hur framtiden formas från många olika vinklar. Det är det som gör det unikt”, säger han.
För företag inom design- och inredningsbranschen innebär det att de kan få ny inspiration, perspektiv från andra branscher och en bättre förståelse för de globala förändringar som också kommer att forma deras egen vardag.
”Jag tror att vi alla behöver se bortom vår egen bakgård. Att komma ihåg att trender inte stannar vid nationsgränser. Det är därför jag skapade The Forecast Club – för att ge oss alla en plats där vi kan tänka större tillsammans”, avslutar Stefan Nilsson.
The Forecast Club
”Forecast Club är ett trendseminarium i ett nytt format. Allt sker online och deltagarna får tillgång till:
- Åtta 30-minuterspresentationer från erkända internationella experter
- PDF-sammanfattningar av varje presentation som kan användas som referens
- En omfattande, kurerad översikt över de viktigaste trenderna inom regioner och discipliner
- En global titt på vart design, livsstil och konsumentkultur är på väg
- Läs mer och registrera dig för seminarierna på www.theforecastclub.com