En essentiell del av varje människas hem

Alessi lanserar doftkollektion i samarbete med Marcel Wanders.

Marcel Wanders doftkollektion för Alessi består av bland annat doftljus, doftspray, en doftspridare i lavasten samt accessoarer..

10.09.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Under våren lanserade Alessi sin första doftkollektion, som har tagits fram i samarbete med den holländske formgivaren Marcel Wanders. Kollektionen går under namnet The Five Seasons och består av vaxljus, rumsspray, doftspridare i mahogny, eterisk olja, en doftspridande lavasten samt ljushållare för flaskor och en ljussläckare.

”Doft är en essentiell del av varje människas hem. Doft är mindre informativ än ord, och mer subtil än syn gällande den information den förmedlar. Samtidigt spelar dofter en viktig roll i våra liv och doft är ett vackert sätt att förstå och känna igen verkligheten på. Inte minst för att minnas olika saker. Eftersom doft alltid finns där är det lätt att man tar den för given, men det är en stor förlust att vara utan. Ofta berättar doft mer om kvaliteten på mat, eller på ett vin till exempel, än vad smaken gör”, säger Marcel, som själv har en stark relation till dofter och dess betydelse.

Marcel Wanders, till höger, tillsammans med Gabriele Chiave, som är kreativ chef på Marcel Wanders designstudio..

En av de första frågorna som dök upp när man påbörjade projektet The Five Seasons var hur man skulle gå tillväga för att skapa en doftserie som kunde passa för flera olika typer av hem och samtidigt ha en intressant storytelling knuten till sig. Temat ’Seasons’, som i årstider, kom man fram till i och med att årstider är något som de allra flesta kan relatera till och förstå skönheten av.

Samtidigt ser Marcel inte Seasons i det här sammanhanget som enbart en beskrivning av årstidernas växlingar, utan även som ett uttryck för andra händelser och cykler i livet. För att komplettera kollektionen har han även inkluderat en femte Season/doft, som representerar övergångarna mellan årstiderna, men även de ögonblick som följer på en händelse eller handling, som till exempel efter att man har läst klart ett brev, eller efter en konversation. ”De ögonblicken är ofta minst lika viktiga som händelserna i sig. Med den femte doften ville jag visa på att det finns mer i livet än det som är synligt för blotta ögat”, förklarar Marcel.

Själva dofterna för The Five Seasons har skapats tillsammans med framstående doftkreatörer från den legendariska parfymstaden Grasse, som är känd för sina vidsträckta blomsterodlingar och sofistikerade produktionstekniker. Dofterna heter Brrr (Vinter), Ahhh (Vår), Hmm (Sommar), Grrr (Höst) samt Shhh, som är den mystiska femte doften. De är framtagna för att reflektera respektive årstid samt det flyktiga övergångsmomentet mellan livets olika skeenden. Till sin hjälp fick kreatörerna bilder och moodboards som Marcel och Alessi hade tagit fram.

”Det var en intressant uppgift att visualisera dofterna för att kunna inspirera de kreativa doftskaparna i Grasse. Vi fick testa fram och tillbaka flera gånger innan vi blev nöjda. Allt som allt var det en ganska lång process från starten och fram till den färdiga produkten, vilket också var en av projektets utmaningar”, fortsätter Marcel.

Den femte doften, Shh, har svarta behållare och detaljer, istället för vitt, som för årstidsdofterna..

Gällande designen på behållare och övriga föremål menar Marcel att den är sekundär i förhållande till doften och att han har velat skapa något som fungerar ihop med alla olika dofterna, och som kan tilltala olika typer av konsumenter. Undantaget är refillförpackningarna, som är designade för att uttrycka sina specifika dofter, och Shhh, den femte doften, vars porslinsbehållare och detaljer är svarta, istället för vita som för de övriga.

”Det är en enkel, funktionell, naturlig och tidlös känsla i designen som jag är väldigt nöjd med. När man tittar på kollektionen som helhet, med dess vitalitet och alla de enskilda komponenterna, så tycker jag att den tydligt representerar mig som formgivare. Och det tror jag är något som är utmärkande för mina produkter överlag – att man känner igen dem”, säger Marcel.

Ytterligare en utmaning med doftkollektionen var att doft för hemmet är en helt ny produktgrupp för Alessi och även flera av de enskilda produkterna och materialen var sådant som företaget saknade erfarenhet av sedan tidigare. Ett exempel är doftspridarna i lavasten, som används tillsammans med eterisk olja för doften Shhh. ”Stenarna handplockas vid en vulkan på Sardinien, för att vara de allra vackraste. Det är en ren, oförädlad naturprodukt, vilket jag tycker är jättecoolt. Men först var vi ju tvungna att ta reda på hur och var de gick att få tag i”, förklarar Marcel.

The Five Seasons premiärlanserades under Salone del Mobile i Milano 2018 och kommer till och med september att säljas exklusivt hos Nordiska Galleriet på den svenska marknaden. ”Jag hoppas att kollektionen ska ge en ny typ av doftupplevelse till konsumenterna och att de ska märka en skillnad i sina hem med den nya doften. Dofter vandrar i våra hem och förändras under tiden. Egentligen är det själva förändringen i doft vi förnimmer, snarare än doften i sig. Doft är ett fantastiskt medel för att skapa spänning i tillvaron. Utan doft blir den genast ganska tråkig”, säger Marcel avslutningsvis.

Relaterat innehåll

04.12.2024Designbase.se

Ambiente ändrar formatet för hospitality-segmentet

04.12.2024Designbase.se

Det här är mitt livsprojekt

02.12.2024Designbase.se

Ett speciellt samarbete: UMAGE x Special Minds

28.11.2024Designbase.se

Hamburg sätter scenen för den kommande säsongen

28.11.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

27.11.2024Designbase.se

Maison & Objet: Tre "Vad är nytt?"-rum inspirerade av sur/verklighetstemat

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023