Chicagomässan blir nu ännu mer inspirerande

Framöver kommer International Home + Housewares Show i Chicago att bli ännu mer inspirerande. Från och med 2020 heter mässan The Inspired Home Show, och planen är att kombinera inköp och spännande produkter med möjligheten att lyssna till föredrag samt andra uppslag som kan inspirera till utvecklingen av en spännande detaljhandel.

2019 års upplaga av International Home + Housewares Show i Chicago var utsåld, med 2205 utställare från 43 länder. Detta är också sista gången som mässan heter just så. Från och med 2020 har nämligen International Housewares Association valt att istället kalla den för The Inspired Home Show, IHA’s Global Home + Housewares Market.

”Vi har hört från våra utställare att kvaliteten och besökarna var de bästa på flera år”, säger Derek Miller, President för IHA, som driver mässan på non profit-basis.  Efter 122 mässor och 15 år som International Home + Housewares Show rebrandas nu alltså mässan den 14–17 mars 2020 till The Inspired Home Show, IHA’s Global Home + Housewares Market. Dessutom blir dess innehåll mer livsstilsorienterat.

Konsumenterna driver detaljhandeln med sin livsstil och sina inköp. Design och funktion är inte längre de enda orsakerna till att folk köper saker till sina hem.

Derek Miller

”Konsumenterna driver detaljhandeln med sin livsstil och sina inköp. Design och funktion är inte längre de enda orsakerna till att folk köper saker till sina hem. Därför tar The Inspired Home Show saker och ting ett steg längre i att försöka hjälpa detaljhandlarna med att förstå hur design och funktion passar in i deras kunders livsstil. Inte minst när det gäller att hitta sätt att inspirera dem till att köpa produkter som kompletterar denna livsstil”, fortsätter Derek Miller.

Piritta Törrö, som är ansvarig för International Marketing & Business Development på International Housewares Association, menar på att den nya Inspired Home-mässan även är en bra plats för svenska inköpare att hämta ny inspiration på.

”Det finns naturligtvis mängder av nya produkter, men dessutom arbetar vi mycket med utbildning och inspiration, just i och med att det är en non profit-mässa som arrangeras av IHA”, säger hon.

Piritta förklarar att svenska inköpare kan hitta nya produkter i Chicago, som kan differentiera dem från konkurrerande detaljister.

”Inspired Home är stark när det gäller funktionella produkter och ny innovation inom bland annat elektriska apparater. Sett till de amerikanska märkena finns det här möjlighet att se hela sortimentet och inte enbart den del man har valt att satsa på för Europa”, fortsätter hon.

Ett inspirerande program

Förutom att det visas produktnyheter arbetar The Inspired Home Show mycket med föredrag, utbildning och inspiration. Det kommer att vara trendpresentationer med bland annat Pantone och det kommer att hållas föredrag där ledande detaljhandelsexperter berättar om framtidens utmaningar, till exempel hur man säljer till olika generationer, och på det hela taget, hur detaljisterna kan utveckla sina butiker.

”Nästa år planerar vi för ännu fler föredrag om detaljhandelns framtid”, säger Piritta. Det gäller nämligen för handeln att hela tiden vara ett steg före, för att kunna utveckla verksamheten i rätt riktning.

Besökande inköpare kan dessutom få en gratis konsultation med en detaljhandelsexpert. Denna gång hade man även för första gången en inspirationsdag, som ägde rum fredagen innan mässan.

”I år var det för amerikanska inköpare, men planen är att utvidga eventet till att även inkludera internationella inköpare. Deltagarna har möjlighet att lyssna till föredrag och tala med experter inom bland annat detaljhandelsutveckling och sociala media”.

Utöver allt detta anordnar Inspired Home ett stort utbud av nätverksaktiviteter under mässdagarna, där det finns tillfälle att träffa såväl andra inköpare som också utställare. Dessutom sammanställer man den så kallade Retailmaps, som gör det möjligt för besökarna att hitta inspirerande designbutiker i Chicago med omnejd. Det arrangeras även en ”Retailtour” for de besökende.

”Vi organiserar bra erbjudanden på hotell och busstransfer till och från mässan dagligen”, säger hon avslutningsvis.

I samband med The Inspired Home utdelas även The IHA Global Innovation Awards (gia), för innovation och nytänkande inom detaljhandeln för design-, inrednings- och hushållsbranschen. Denna gång var Iittala & Rörstrands flaggskeppsbutik i Stockholm nominerad som svensk kandidat för denna prestigefyllda utmärkelse. 

Relaterat innehåll

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

01.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Effektiv GPS-tracker från PowUnity hjälper stulen cykel tillbaka till ägaren

31.10.2024Droppery

Sponsrad

Rivièra Maison samarbetar med Droppery för att erbjuda sömlös dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023