Certifierat hållbar och god design

Hållbarhet är inget nytt i den danska designvärlden. Framförallt unga designers och nystartade verksamheter påtalar ofta vikten av hållbarhet. För dessa unga verksamheter, som till exempel Lind DNA, är det en självklarhet att design är hållbar.

I Lind DNA:s showroom på Toldbodgade 51 C i hjärtat av Köpenhamn kan kunder från hela världen komma förbi efter överenskommelse, för att uppleva produkterna i en vacker inramning..

När Lind DNA grundades för sex år sedan hade allmänheten precis fått upp ögonen för innovativt tänk kring hur resurserna ska räcka åt kommande generationer. Vår medvetenhet kring konsumtion tog fart på allvar gällande begrepp som upcycling, recycling och miljöcertifieringar, som dokumenterar att produkterna är tillverkade på ett ansvarsfullt sätt. Det råder ingen tvekan om att Lind DNA valde en bra tidpunkt för att rida på den vågen, både design- och materialmässigt. Verksamheten har uteslutande rapporterat om tillväxt och säljer idag till 50 länder, med en export som utgör 80 procent av den totala omsättningen.

Vi kan inte hävda att alla våra produkter är helt hållbara. Vi vill hellre vara realistiska och säga att vi dagligen arbetar med noggranna och medvetna val hela vägen genom värdekedjan.

Preben Lind

”Idén bakom Lind DNA är att designa produkter in-house och producera det mesta i Århus. Med andra ord har vi produkterna nära oss från idé till prototyp och produktion”, säger Preben Lind, Lind DNA:s ägare. Designbase mötte Preben under 3 Days of Design i Köpenhamn, där Lind DNA invigde sitt nya showroom på Toldbodgade.

”Det läder vi arbetar med är certifierat Oeko-tex. Det betyder att tillverkningsprocessen är hållbar och miljömässigt ansvarsfull, samt att lädret är testat gällande hälso- och miljöfarliga ämnen. Vårt läder kommer från gammalt möbelläder och restläder från produktion av möbler, skor och väskor. Det är kärnläder som granuleras och blandas med 20 procent naturgummi från träd, för att skapa det slitstarka och smutsavvisande material som utgör basen för våra produkter”, fortsätter Preben Lind, och jämför lädret med en MDF-skiva som har pressats samman. ”Vi väljer läder som är av rätt kvalitet och är hållbarhetsmässigt korrekt i förhållande till våra värderingar”.

Hållbarhet är integrerat i värderingarna

Hållbarhet går inte bara igen i materialvalet hos Lind DNA, utan är integrerat i alla verksamhetens nivåer och värderingar. ”Vi kan inte hävda att alla våra produkter är helt hållbara. Om man tittar på begreppet hållbarhet ur ett holistiskt perspektiv ingår nämligen även transport och CO2 i den totala ekvationen. Vi vill hellre vara realistiska och säga att vi dagligen arbetar med noggranna och medvetna val hela vägen genom värdekedjan”, säger Preben Lind.

Lind DNA har en metallverkstad och en sömnadslokal i Århus. För de produkter som man eventuellt inte kan sy själv, finner man en samarbetspartner i närheten.

”Jag har alltid designat och uppfunnit saker, under hela livet. Det gäller även de maskiner vi använder oss av för produktionen. Det betyder att vi kan vara nytänkande och att vi kan producera i Danmark, med fortsatt fungerande verksamhet. Samtidigt betyder det att vi till 95 procent kan producera på beställning. Om vi får en beställning på 800 bordstabletter så kan de produceras inom loppet av en dag”.

Under hösten ställer Lind DNA ut på Formex, Oslo Design Fair, Maison&Objet i Paris samt Homi i Milano..

Bland Lind DNA:s största exportmarknader är Sverige, Norge och Tyskland, med Skandinavien som ett av varumärkets klara fokusområden.

”Vi använder oss av agenter i respektive land. På marknader längre bort, som Japan, Korea, Dubai och Australien samt USA och Canada, samarbetar vi med distributörer”.

Filosofin är att röra sig inom ramen för lifestyleprodukter och hemaccessoarer. Även småmöbler har inkluderats i sortimentet, men större möbler överlämnar man åt andra. Preben Lind menar på att det är en fördel på utländska marknader att vara ett danskt designföretag. ”Det är lite som att ha medvind när man cyklar”, säger han med ett leende. Just därför satsar man på dansk design. ”Vi utgår från vår historia och varifrån vi kommer i varumärkets kärna. Det är enklare att möta en utländsk kund för första gången när man är ett danskt varumärke. Å andra sidan sätts ribban högt, gällande design, kvalitet och image. Det ska man naturligtvis leva upp till, även PR- och marknadsföringsmässigt".

Återvunnet läder

De första produkterna från Lind DNA var skrivbordsunderlägg, laptopväskor och bordsservetter, som de flesta känner till idag.

”Både när det gäller design och material så träffade vi rätt i marknaden, och den strategi vi började med den gången är densamma som vi arbetar med än idag”.

Återvunnet läder är en av grundpelarna i Lind DNA:s sortiment. Materialet ingår i huvudparten av verksamhetens produkter, vare sig det handlar om bordstabletter, glasunderlägg eller småmöbler, i innovativa kombinationer med material som europeiskt ekträ eller stål.

”Våra materialval och förpackningar är miljömässigt ansvarsfulla och vi förbättrar löpande avfallshanteringen i våra produktionslokaler i Århus, som vi i och för sig flyttar ut ur i slutet av året, när en ny och större anläggning är färdigbyggd. Vi har en zero waste-strategi, baserad på minimering av avfall och proaktiv återanvändning av sorterat avfall. Där det är möjligt insisterar vi på lokal produktion i Danmark, i samarbete med lokala leverantörer. För det första ger lokal produktion oss möjlighet att säkerställa den höga kvalitet och de korta leveranstider som vi strävar efter. Därutöver tar vi ansvar genom att begränsa transporten och vårt miljöavtryck i övrigt. Det skulle inte vara möjligt att kontrollera i samma utsträckning om vi köpte in allting från Asien”.

Preben Lind ser en tendens till att allt fler återförsäljare tar in en större del av sortimentet och det ser man gärna på Lind DNA, eftersom det ger större möjligheter att berätta historien bakom varumärket.

Relaterat innehåll

04.12.2024Designbase.se

Ambiente ändrar formatet för hospitality-segmentet

04.12.2024Designbase.se

Det här är mitt livsprojekt

02.12.2024Designbase.se

Ett speciellt samarbete: UMAGE x Special Minds

28.11.2024Designbase.se

Hamburg sätter scenen för den kommande säsongen

28.11.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

27.11.2024Designbase.se

Maison & Objet: Tre "Vad är nytt?"-rum inspirerade av sur/verklighetstemat

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023