Carpets & Rugs växer

Nytt område, nya format och nya samarbeten: Heimtextil 2025 tar bokstavligen produktområdet Carpets & Rugs till nya höjder. Vid den kommande Heimtextil-mässan utökas segmentet med flera nya hallnivåer, där de viktigaste internationella aktörerna och innovativa produkter kommer att presenteras den 14–17 januari i Frankfurt.

Foto: Heimtextil/Messe Frankfurt

Bygg ditt nätverk! Under detta motto samlar Carpets & Rugs den globala mattindustrin i Frankfurt. Över 300 utställare har redan anmält sig till Heimtextil 2025.

På grund av den stora efterfrågan utökas segmentet med fler hallnivåer. Förutom hall 5.1 etableras hall 5.0 som ytterligare en plats för mattor på mässområdet. Här kommer flera välkända utställare som Bhadohi Carpet (Indien), Javi Home (Indien), Lalee (Tyskland) och Merinos (Turkiet) att visa upp sina produkter.

Dessutom breder Carpets & Rugs ut sig till hall 3.0, som kompletteras med produktgrupper som väggdekoration och textildesign samt Heimtextil Trends 25/26. Här hittar besökare maskinvävda och handvävda mattor från utställare som Bikaner Handloom (Indien), Este Hali (Turkiet), Himalaya Concepts (Indien), JI International (Indien) och Rudra Rugs (Indien), samt unika verk från Satar Carpet (Tyskland).

I hall 3.1 kommer utställare som Brink & Campman (Nederländerna) och tyska företag som Haro Teppiche, Infloor Girloon, Obsession, Otto Golze & Söhne, Paulig Teppichweberei och Theo Keller att ställa ut i DecoTeam och Design Lounge powered by DecoTeam.

Gemensamma montrar från Afrika och Indien kommer att bredda det globala sortimentet i hallarna 6.0 och 6.1, vilket skapar starka synergier mellan produktområdena och erbjuder ett unikt globalt utbud för toppbeslutsfattare från hela världen.

Nytt mattområde "Belgian Textiles – powered by Fedustria"

Traditionellt hantverk möter innovativ teknik och hållbarhet. 14 belgiska mattföretag kommer att presentera sig i det nyutformade området Belgian Textiles – powered by Fedustria i hall 5.1. Den gemensamma presentationen arrangeras i samarbete med den belgiska branschorganisationen Fedustria och utställaren Ragolle Rugs.

Belgian Textiles fokuserar på hög kvalitet, kreativ design och hållbara material.

"Heimtextil spelar en central roll för Fedustria och dess medlemmar," betonar Daphne Renier, produktchef för textilier på Fedustria. "Belgiska mattor är kända för sin kvalitet och design. Det belgiska området stärker detta rykte: Våra medlemmar använder Heimtextil för att presentera nya kollektioner och hållbara innovationer, följa trender och förbli konkurrenskraftiga. Heimtextil fungerar som en katalysator för trender, material, innovationer och hållbarhet. Det är en global plattform där belgiska mattproducenter kan visa upp sina produkter för en mångsidig, internationell publik, stärka branschrelationer och möta nya partners och kunder från hela världen. Detta gynnar den ekonomiska tillväxten i den belgiska textilindustrin," säger hon.

Carpets & Rugs lanserar också ett omfattande innehållsprogram och positionerar sig som en affärsdrivande kunskapsplattform för den globala mattindustrin.

Innovativ design och inspiration

I foajén i hallarna 5.1/6.1 kommer Carpet Lounge att lyfta fram innovativa mattdesigner och fungera som en idealisk plats för avkoppling och nätverkande i en trivsam atmosfär.

För första gången kommer Carpet Lounge att kurateras av det brittiska magasinet Cover. Den nya samarbetspartnern kommer även att stå värd för föreläsningar och paneldiskussioner på Texpertise Stage i hall 4.0, där erkända branschexperter medverkar.

The Talk by Cover, som äger rum mässans första tisdag, kommer att fokusera på mattillverkningens hantverk och framtidens trender. Den efterföljande paneldiskussionen, med deltagare som Reto Aschwanden (VD för Label STEP), Aditya Gupta (grundare av The Rug Republic) och Theresa Paulig (VD för Paulig Teppichweberei), kommer att belysa hållbar praxis och rättvis handel i mattindustrin. På onsdagen kommer en paneldiskussion att presentera trendguider för inköpare.

Torsdagens föreläsning, den 16 januari 2025, kommer att handla om AI och dess påverkan på mattdesign. Dessutom kommer Cover Magazine att guida besökare till innovativa utställare och presentera bästa praxis.

Relaterat innehåll

04.12.2024Designbase.se

Ambiente ändrar formatet för hospitality-segmentet

04.12.2024Designbase.se

Det här är mitt livsprojekt

02.12.2024Designbase.se

Ett speciellt samarbete: UMAGE x Special Minds

28.11.2024Designbase.se

Hamburg sätter scenen för den kommande säsongen

28.11.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

27.11.2024Designbase.se

Maison & Objet: Tre "Vad är nytt?"-rum inspirerade av sur/verklighetstemat

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023