MILJÖGÅRDEN

Butiksupplevelse, hållbarhet och digitalisering – så ser Miljögården på detaljhandelns framtid

Ingrid Blomsterberg ser den fysiska butiken som fortsatt viktig och relevant för detaljhandeln.

01.09.2017

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Ingrid Blomsterberg är ägare och grundare av möbelbutiken Miljögården, som ligger i Lund och säljer ett kvalitetsinriktat sortiment av möbler, inredningsaccessoarer, belysning och hemtextilier.

Berätta lite om din syn på den svenska marknaden för design och inredning.

Just nu satsar folk mycket på sina hem och den tendensen kommer nog att fortsätta. Man får inspiration från bland annat TV-program och tidskrifter, och märker att det behövs kvalitet för att man ska kunna må bra i sin bostad. Efterfrågan på bra produkter ökar och man är också beredd att ta hjälp av hantverkare och inredare om man inte kommer vidare på egen hand. Även om det satsas på e-handel så är den fysiska butiken viktig, på det sättet att den ger möjlighet till att se och känna produkterna och materialen på riktigt. Dessutom uppskattar många den personliga service man får i en fysisk butik, som inte blir den samma digitalt eller per telefon.

Ingrid Blomsterberg är ägare och grundare av möbelbutiken Miljögården.

Hur upplever du att marknaden har utvecklats under de senaste åren? 

Det är som att allt går mycket snabbare. Olika material, som mässing till exempel, blir populära snabbt och försvinner sedan lika snabbt igen. Trenderna i inredning följer också modetrenderna på ett annat sätt än tidigare. Det är något som vi jobbar mycket med att följa upp i butiken, bland annat genom att hålla koll på vilka färgtoner som är aktuella i modebranschen för tillfället.

Vad ser du för tendenser för den framtida utvecklingen av marknaden?

Jag tror att det kommer att fortsätta vara snabba växlingar i vad som är inne och inte. Shabby chic-trenden, som man fortfarande ser en del av, kommer nog att mattas av. Konsumenterna letar mer efter renare linjer och högre kvalitetskänsla igen.

Vad betyder den här utvecklingen för er butik rent konkret?

Som butiksinnehavare måste vi vara snabba och analytiska och inte ta in för mycket av en produkt som kanske redan är på väg att sjunka i popularitet igen. Man måste vara uppmärksam på ett annat sätt än det var förr. En bra hjälp här är att gå mycket på mässor, som Milano till exempel, för att riktigt känna in trenderna, få en bredare insikt och se helheten. 

Är svenska kunder generellt sett beredda att betala för inredning och design av hög kvalitet? 

Ja, det tycker jag. Vi ser allt mer att kunderna väljer produkter av hög kvalitet. Man köper färre produkter, som håller längre och som man inte tröttnar på. Vissa sådana föremål kan man ju till och med sälja vidare på sikt, i och med deras hållbarhet och att de slits vackert.

Hur jobbar ni hos er med att utveckla era butiker och till exempel butiksupplevelsen?

Vi är väldigt måna om att ha en vacker utställning, med snygg skyltning bland annat. Det ska hända nya saker, kunden ska hela tiden få en ny upplevelse, även våra stammisar. Sedan har vi satsat specifikt på att ge våra kunder en helhetsupplevelse, bland annat genom att vi har en väldigt trevlig restaurang i lokalerna, där man kan fika eller dit man kan gå när barnen börjar bli hungriga. Just detta med upplevelsen har blivit lite av vår nisch. Vi märker att man säljer bättre när man kan inspirera kunderna som kommer in.

www.miljogarden.se

Läs om de andra butikerna här:

GRANIT

CERVERA

ROYAL DESIGN

ÖNSKA

Läsa INTRO om trender för detaljhandeln

Relaterat innehåll

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

09.10.2024Designbase.se

Här är 10 vilda siffror om Temu

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Intäktsökning i JYSK

30.09.2024Designbase.se

Gör dig redo för Black Friday – även som B2Bs

30.09.2024Designbase.se

AI i ögonhöjd

27.09.2024Designbase.se

Ny guide: Få hjälp att skapa en bra ton på arbetsplatsen

26.09.2024Designbase.se

Förbered ditt företag för Googles uppdaterade sökmotor med AI

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023