ÖNSKA

Butiksupplevelse, hållbarhet och digitalisering – så ser Önska på detaljhandelns framtid

Kicki Kopsch i Halmstadsfilialen, en av tre Önska-butiker som hon driver själv..

01.09.2017

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Kicki Kopsch är ordförande i Önskas ekonomiska förening och driver själv tre egna Önska-butiker, Gislaved, Borås och Halmstad. Hon är dessutom involverad i driften av ytterligare ett par filialer samt sitter även med i Svensk Handels referensråd.

Berätta lite om din syn på den svenska marknaden för design, inredning och andra produkter för hemmet.

Intresset i Sverige för heminredning är stort och det har det varit i flera år nu. Det ser man bland annat på alla TV-program och bloggare, inte minst de som håller på med köksrelaterat material och matlagning. Och detta håller ju intresset uppe för våra produkter. Sedan är det högkonjunktur i Sverige, vilket också bidrar till att man har möjlighet att lägga pengar på hemmet, liksom även ROT-avdraget gör. Kort sagt går det bra för marknaden.

Hur upplever du att marknaden har utvecklats under de senaste åren?

Som jag nämnde tidigare så har kunderna fått mer i plånboken än tidigare och dessutom går invånarantalet upp, vilket gör att marknaden växer. Det stora intresset och köplusten gör också att det kommer flera nya aktörer på marknaden, inte minst nätbutiker, vilka kanske står för den största expansionen totalt sett. Det finns ett brett spektrum av sortiment, från väldigt billigt till det mest exklusiva, och där måste man som butik välja var man vill placera sig. En annan aspekt är att vi i vår bransch även konkurrerar med till exempel elektronik och resor om kundernas pengar, vilket inte alltid är så enkelt.

Vad ser du för tendenser för den framtida utvecklingen av marknaden?

Den kommer nog inte minska i alla fall, bland annat i och med att befolkningsmängden ökar och att man i allt större utsträckning väljer kvalitetsprodukter för sina inköp. Handelns utredningsinstitut, HUI, spår en total tillväxt av handeln på 3 % under året och inredning och design kommer knappast att ligga lägre än så. Samtidigt pågår det dock ett prisrace på nätet, kanske för att de aktörerna har känt av en viss återhållsamhet eller försiktighet hos konsumenterna under våren. Om det racet fortsätter kommer vissa av dessa butiker att tvingas slå igen på grund av olönsamhet, och då ritas marknaden om på nytt. 

Kicki Kopsch är ordförande i Önskas ekonomiska förening och driver själv tre egna Önska-butiker..

Vad betyder den här utvecklingen för era butiker rent konkret?

Önska har valt att jobba med kvalitet. Det vill säga att vi inte tar in produkter som ligger under en viss nivå, samtidigt befinner vi oss inte i den allra översta delen av spektrumet heller. Detta gör hursomhelst att våra kärnkunder inte är så priskänsliga, de vill köpa föremål som håller, både gällande slitage och design. Däremot märker vi visst av prisjakten inom vissa segment, och där får vi se vad som eventuellt måste förändras för att möta den situationen på ett konstruktivt sätt.

Är svenska kunder generellt sett beredda att betala för inredning och design av hög kvalitet? 

Det går inte riktigt att generalisera på den här punkten men jag tror att den debatt som pågår kring hållbarhet och miljömedvetenhet främjar ett kvalitetstänk hos kunderna. Man ser en tendens där folk väljer ”färre men värre” produkter. De sparar lite längre och gör köpet mer till en investering, vilket bland annat gynnar oss på Önska, och våra leverantörer. Hos vissa finns dock attityden kvar att de inte ser poängen med att betala mer för en kvalitetsprodukt. Om den situationen uppstår i någon av våra butiker så brukar vi alltid ta oss tid med kunden och försöka förklara vad det egentligen är som kostar. Men det är inte alla som är mottagliga för det resonemanget tyvärr.

Hur jobbar ni hos er med att utveckla era butiker och till exempel butiksupplevelsen?

I Önska-kedjan har varje handlare stor frihet att forma sin butik efter eget intresse och sin lokala marknad, vilket är ett väldigt roligt sätt att jobba på. Det vi gör på central nivå är att vi organiserar utbildningar för att säkerställa att vår personal är servicemedveten och kunnig när det gäller saker som material, design och varumärken. Utbildningarna arrangeras två gånger om året och det är obligatoriskt att delta en gång per år. De här två komponenterna, utbildning och utrymme för eget initiativ och ansvar, tror vi utgör en bra grund för att ge våra kunder bästa möjliga köpupplevelse. 

www.onska.se  

Läs om de andra butikerna här:

GRANIT

MILJÖGÅRDEN

CERVERA

ROYAL DESIGN

Läsa INTRO om trender för detaljhandeln

Relaterat innehåll

19.07.2024Designbase.se

IT-kriminella tar inte semester

16.07.2024Designbase.se

Expert: Få kontroll över ditt IT-system innan semestern och undvik bedrägerier

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

11.06.2024Designbase.se

Direkt till konsument är det nya "svarta"

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023