Årets snackis inom detaljhandel och kommunikation

Kända trend- och konceptprofiler lanserar nytt konceptuellt butiksformat.

Robert Nehmé och Stefan Nilsson är upphovsmännen bakom Snack. Här under det första eventet på Clarion Hotel Sign..

24.08.2020

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Våren 2020 lanserades Snack, ett nytt koncept inom detaljhandel och kommunikation som har startats upp av den ledande trendspanaren Stefan, Trendstefan, Nilsson samt konceptutvecklaren Robert Nehmé, som har omfattande erfarenhet av bland annat varumärkesarbete, event och PR. Snack kommer att dyka upp som tvådagarsevent en gång i månaden under resten av året, varje gång uppbyggt kring ett nytt, aktuellt och ”kärleksfullt utvalt” tema och på en ny plats i Stockholm. De första två eventen fokuserade på sticklingar och odling, på Clarion Hotel Sign, respektive Italien och den italienska sommaren, i en lokal vid Stureplan.

Konceptet går ut på att samarbeta med verksamheter, företag och varumärken, som relaterar till temat, och sammanföra dessa med slutkonsumenterna på ett kreativt sätt. Det är ett experimentellt upplägg utan direkta begränsningar, där själva syftet är att utforska nya möjligheter och arbetsmetoder. Men också att utmana traditionella och etablerade strukturer, som i detaljhandelsbranschen ofta tenderar till att vara något trögrörliga.

Ett experimentellt verktyg

Vår inspiration är det mod som krävs för att våga göra något helt nytt, utan att låta sig begränsas av tidigare initiativ, samhällets reaktioner eller förutfattade meningar.

Stefan Nilsson

Idén bakom Snack växte fram under en längre period, där Stefan och Robert ofta kom att diskutera hur dagens PR-, marknadsförings- och kommunikationsbransch såg ut. Frågor och tankar som dök upp var om det arbetades på rätt sätt, att det saknades innovation och huruvida företagen förstod och nådde ut till varumärkenas målgrupper. Ofta tycktes det brista i kreativitet, och gästlistor för aktiviteterna verkade vara skrivna baserat på personliga relationer snarare än med kampanjernas bästa i fokus.

”Det har pratats länge om hur handeln förändras. I och med Snack har vi ett verktyg för att visa på de alternativ som finns för framtiden. Butikerna kommer att leva vidare men med nya roller, och bland annat bli mer upplevelsedrivna”, säger Stefan, där vi sitter i lobbyn på Clarion Sign ett par dagar efter den framgångsrikt arrangerade första upplagan av Snack.

Världen är fortfarande delvis nedstängd på grund av rådande situation med coronavirus och pandemin. Detta har självklart inte förenklat lanseringen eller genomförandet av eventen. Däremot har det indirekt bidragit till deras relevans. Odling är en av de aktiviteter – och branscher - som fortfarande frodas trots, eller möjligen tack vare, covid-19. I en kris som denna tenderar vi människor att gå tillbaka till grundläggande och taktila, trygga värden, som exempelvis kan manifesteras genom att ta hand om en pelargonstickling. Event nummer två i sin tur tog med sina besökare till den soliga Amalfikusten, dit de flesta svenskar inte kommer att kunna resa fysiskt denna sommar. Istället hade man här chansen att ta del av italiensk-relaterade produkter inom bland annat skönhet och mode samt inte minst matlagning och delikatesser, landets signum nummer ett.

Utmaningar versus nyfikenhet

Upplaga nummer två av Snack handlade om Italien, och italiensk sommar vid Amalfikusten. Foto: Trendstefan.

Att lansera ett helt nytt koncept innebär så gott som alltid utmaningar. Så också i detta fall. Stefan och Robert berättar att många potentiella partners har tvekat eftersom de inte kände igen formatet, men även på grund av mer strukturella hinder, där olika avdelningar inom företaget inte har gått att sammanföra.

”Det är alltid enklare att säga ’nej’ än ’ja’, eftersom ett ’nej’ generellt sett inte kräver någon uppföljning. De företag som trots allt har tackat ja utmärks av nyfikenhet och entreprenörsanda, samt att de inte sitter fast i rutiner eller inrutade mönster Istället är de öppna för att visa vägen genom att prova på något nytt”, säger Stefan. För framtiden hoppas han och Robert att fler ska våga hoppa på projektet genom att marknaden mognar, i takt med att traditionella arbetssätt luckras upp alltmer.

Inspireras av mod

”På sikt är vår idé att kunna erbjuda en kreativ helhetslösning till våra samarbetspartners, som har chans att möta och lära känna sina slutkunder ansikte mot ansikte, både i varumärkesbyggande och kommunikationssyfte och för att skapa försäljning”, fortsätter Stefan.

Förutom de fysiska eventen marknadsförs Snack i första hand genom sitt Instagram-konto, @selectedsnack, samt till viss del genom Facebook och konceptets hemsida. Instagram-kontot nollställs mellan eventen, för att markera början på något nytt – och därmed skapa en viss hausse. Inför och under varje ny lansering publiceras inbjudande och informativt innehåll om det gällande temat, samt intervjuer med deltagande aktörer. Vilket ska ge mersmak och inspiration.

”Jag är van att jobba med lite okonventionella projekt. Snack betyder jättemycket. Det är ett sätt för mig att blicka framåt samt vrida och vända på framtidens konsumtion, apropå stagnationen i branschen. Hur detaljhandeln kan bli mer upplevelsebaserad och lustfylld”, säger Stefan. Robert instämmer och förklarar att hans förhoppning är att konceptet ska skapa mer och mer nyfikenhet från allmänhetens sida. Men även från varumärken och företag, som därigenom ställer sig mindre främmande och skeptiska till att delta.

”Vår inspiration är det mod som krävs för att våga göra något helt nytt, utan att låta sig begränsas av tidigare initiativ, samhällets reaktioner eller förutfattade meningar”, säger Stefan avslutningsvis.

Relaterat innehåll

01.11.2024Designbase.se

ILVA stärker sin strategi: "Vi måste bli mindre för att bli större"

30.10.2024Designbase.se

gia Top Window Awards

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023