Zwilling blickar framåt

Zwilling Group har sedan fyra år tillbaka sin egen säljorganisation på den svenska marknaden. ”Tillsammans med våra återförsäljare har vi både lyckats bygga våra premiumvarumärken och samtidigt mer än dubblerat omsättningen på kort tid”, säger Morten Heiberg, VD för Zwilling J.A. Henckels Scandinavia.

Zwilling är en av väldens äldsta producenter av knivar, deras resa startade redan 1731 i den lilla tyska staden Solingen. Resan har varit lång och idag är Zwilling en av världens största producenter av många olika typer av husgeråd och har flertalet kända helägda premiumvarumärken i sin portfölj. Under det senaste decenniet har man dessutom förvärvat Demeyere, Staub, Miyabi och Ballarini, för att komplettera portföljen, och Zwilling är idag en modern, marknadsledande köksspecialist över hela världen

Zwilling Group har sedan fyra år tillbaka sin egen säljorganisation på den svenska marknaden. ”Efter nästan 20 år med agentur ansåg vi att det var dags för en egen säljkår som kunde fokusera på alla våra varumärken på ett annat sätt”, säger Morten Heiberg, VD för Zwilling J.A. Henckels Scandinavia, i en intervju med Designbase.

Satsningen har verkligen gett Zwilling en fantastisk tillväxt och framgångssaga. Tillsammans med våra återförsäljare har vi både lyckats bygga upp våra premiumvarumärken och samtidigt mer än dubblerat omsättningen på kort tid.

Morten Heiberg, VD för Zwilling J.A. Henckels Scandinavia

”Satsningen har verkligen gett Zwilling en fantastisk tillväxt och framgångssaga. Tillsammans med våra återförsäljare har vi både lyckats bygga upp våra premiumvarumärken och samtidigt mer än dubblerat omsättningen på kort tid. Det är väldigt roligt att se den spännande utveckling som vi har gjort i Sverige” säger Morten Heiberg, och berättar vidare att man säljer betydligt fler Miyabi-knivar och Staub-grytor, dyrare kvalitetsprodukter, i Sverige än i Danmark. Samma sak gäller varumärket Demeyere och det nyaste tillskottet i gruppen, Ballarini. ”Försäljningen har ökat fantastiskt, långt utöver vad vi hade förväntat oss”.

”Vår utmaning på den svenska marknaden har varit att vi nu går från att vara ett företag i kraftig tillväxt till att vara mer selektiva. Vi vill fokusera på att ta hand om de samarbetspartners vi har idag, för att utveckla, utbilda och bistå våra återförsäljare på bästa sätt. Vi tror på strategin med färre återförsäljare och fler märkesuppbyggande åtgärder”.

Morten Heiberg är mycket glad över framgången på den svenska marknaden och säger att Sverige närmar sig nivån i Danmark med stormsteg. För att Zwilling ska kunna fullfölja sin strategi behövs en stabil plattform runt hela organisationen. Morten betonar att företagets back office, som är baserat i Danmark är förberedda på denna tillväxt, både när det gäller kundsupport, förfrågningar och lager/logistik. ”Den svenska marknaden ser helt annorlunda ut än den danska. Vi säljer ett mycket bredare sortiment av varor, vilket betyder en större utmaning för oss att hålla rätt produkter i lager” säger han.

Marknadsföring

Zwillings målsättning under 2018 är att göra de märken man har i sin portfölj ännu mera synliga på den svenska marknaden. ”Det kommer att satsas på en mer offensiv marknadsföring”, säger Morten Heiberg. Han talar om ett synliggörande både online och offline och berättar om en helt ny organisationsstruktur som skall vägleda företaget in i framtiden.

Synlighetsstrategin har redan sjösatts i Danmark och nu står Sverige på tur. 

Morten Heiberg välkomnar den snabba utvecklingen på den svenska marknaden: ”Vi ska vara kreativa och ödmjuka inför den utmaningen vi står framför och jag är mycket optimistisk om framtiden. Vi har ett starkt, kompetent team i Sverige som nu har utökats men ytterligare en säljare, för att möta efterfrågan och jobba långsiktigt med våra gemensamma mål”. 

Relaterat innehåll

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

09.10.2024Designbase.se

Här är 10 vilda siffror om Temu

26.09.2024Hippie de Luxe

Sponsrad

Njut av hälsosam matlagning med Cerasafe® Triply

18.09.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Snygg stålnyhet är en gåva för livet

17.09.2024F&H Group A/S

Sponsrad

BLI EN MÄSTARE PÅ SKUMBOLLAR MED BLOMSTERBERGS

17.09.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Zone Denmark-nyhed: Her er gaven, der helt sikkert kommer i brug!

13.09.2024J.A Sundqvist AB

Sponsrad

Höstnyheter 2024

09.09.2024F&H Group A/S

Sponsrad

HOLMs jubileumsfirande med spännande utformning och god smak

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023