Wellness flyttar in i badrummet

Ökad medvetenhet kring ingredienser och egentid.

Idag går trenden mot att våra badrum blir större och mer möblerade..

25.03.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Wellness är en trend som har växt sig allt starkare under de senaste åren samtidigt som den kontinuerligt fortsätter att förändra sig. I en tid av kraftig utveckling inom digitalisering, omfattande samhälleliga förändringar och ett genomgående högt levnadstempo i stora delar av världen uppstår mer och mer ett behov av att koppla av och logga ut – att hitta en stund för sig själv.

Digital detox blir allt viktigare och många span uppmuntrar eller påbjuder vistelse utan mobiltelefon och annan digital teknologi. Det skapas paradoxalt nog även teknologi för att motverka digital stress, ett exempel på det senare är tapeter som kan blockera Wi-Fi från enskilda rum. Dessutom blir efterfrågan på böcker om digital detox större, vilket syns även i lifestylebutikernas sortiment. Det berättar trendspanaren Stefan, Trendstefan, Nilsson.

En annan aspekt av det digitala i relation till wellness är att många människor idag tillbringar en stor del av både arbetstid och fritid framför dataskärmar eller mobila enheter, vilket också påverkar huden på sikt.

Badrummet steppar upp

Jag ser två tendenser gällande badrum just nu. Å ena sidan inreder man det för samvaro, med möbler och dubbla handfat. Å andra sidan gör man badrummet till ett privat mysrum, där man kan varva ned och läsa en bok.

Stefan Nilsson

Från span och andra wellnessanläggningar har wellness numera kommit att flytta in i det egna hemmet i allt större utsträckning. Intresset för inredning är fortsatt stort och från att köket länge har stått i centrum tricklar trenden nu vidare över till badrummet, som generellt sett blir större och mer möblerat, med till exempel stolar, mattor, växter och tavlor.

”Jag ser två tendenser gällande badrum just nu, vilka egentligen till viss del är motstridiga. Å ena sidan inreder man det för samvaro, med möbler och dubbla handfat. Å andra sidan gör man badrummet till ett privat mysrum, där man kan varva ned och läsa en bok. De större investeringar som görs är ofta ganska långsiktiga och tänkta för att hålla ett par kortare trendväxlingar”, fortsätter Stefan.

Ökad medvetenhet kring ingredienser

I takt med att det allmänna intresset för hälsa fortsätter växa blir det också större fokus på de produkter vi använder för hud och kropp. Även här kan man säga att tendensen kommer från köket och maten, där medvetenheten om vad vi äter och hur det påverkar oss har fungerat som en brygga till större nyfikenhet kring kosmetikprodukter.

”Generellt sett märker vi att våra kunder blir mer och mer upplysta gällande produkter och ingredienser. De letar efter naturliga alternativ och intresserar sig för vad en tvål till exempel innehåller, vilket kan vara första steget till högre kunskap”, säger Beatrice Lindgren, inköps- och konceptchef på det svenska varumärket Vakinme.

Beatrice Lindgren, inköps- och konceptchef på Vakinme..

En ökad medvetenhet gör också att konsumenten idag blir mer noggrann i sina val av skönhetsprodukter. Man gör ofta färre men mer genomtänkta köp, även om antalet produkter som används i den dagliga rutinen snarare tenderar till att öka. Samtidigt består marknaden av en riktig djungel av olika formuleringar, varumärken, dofter och texturer, där det kan vara svårt även för den påläste att hitta rätt.

Enkelhet för konsumenten

Vakinme är en del av varumärkeshuset On Interiör och grundades 2009 som ett svar på det ökade konsumentintresset för naturliga hudvårdsprodukter. Idag består varumärkets kroppsvårdssortiment av tre dofter, som görs i bland annat tvål, schampo, handkräm och doftljus.

”Dagens konsument ställs inför så många val i sin vardag, vilket kan vara väldigt stressande. Därför har vi valt att begränsa vårt utbud, för att hjälpa kunden att välja. Dofterna är unisex, vilket bidrar till enkelheten och till att vara inkluderande”, fortsätter Beatrice.

Även Vakinmes förpackningar är formgivna för enkelhet och för att passa de flesta. Designen är stilren och avskalad, med klassisk skandinavisk estetik och en karg nordisk färgpalett. ”Vi vill tillverka produkter som är lätta att tycka om och som man gärna har framme i badrummet. Dofterna ger en känsla av spa och relax, kanske även minnen. Ofta relaterar man en doft till en speciell plats eller händelse. Den feedback vi har fått från våra kunder är att de flesta finner en klar favorit bland våra dofter, som de sedan håller fast vid”, säger Beatrice.

Lokal produktion

Alla Vakinmes produkter baseras till så stor del som möjligt på ekologiska och naturliga råvaror. Tillverkningen sker i Sverige hos en producent på västkusten, inte långt från företagets huvudkontor i Västra Frölunda. Att ha produktionen lokalt innebär större möjlighet att besöka labbet och hålla en nära dialog gällande produktutveckling. Dessutom går det hand i hand med produkternas svenska känsla och uttryck. ”Det svenska är viktigt för Vakinme och när vi hittade denna leverantör kändes det helt rätt att även producera i Sverige”, fortsätter Beatrice.

Under 2018 lanserade Vakinme en ansiktsserie för normal hy..

Utöver de tre kroppsvårdsserierna har Vakinme under 2018 lanserat en ansiktsserie för normal hy. Till våren 2019 kompletteras serien med en ansiktsolja, som kan användas som den är eller till att blanda i sin ansiktskräm. Dessutom lanseras motsvarande kroppsolja i doften Daggmossa. Som enda hushållsprodukt förutom doftljuset ingår även ett diskmedel i sortimentet. Diskmedlet är en av Vakinmes storsäljare och kommer i samma minimalistiska flaska som kroppsprodukterna. ”Det kan vara riktigt rogivande att diska för hand, speciellt med ett vårdande diskmedel som doftar gott. Våra kunder tycker att det är ’en fröjd’ att diska med vår produkt”, säger Beatrice.  

Trygghet och timeout

Inom offentlig miljö finns Vakinme idag representerat på ett urval av mindre hotell och span i Sverige. Under 2019 hoppas man på att kunna utveckla den verksamheten även till större aktörer, samt att expandera distributionen till Kina och Japan, där intresset för skandinaviska produkter är stort­. I övrigt finns det även tankar på att utveckla en kuddspray. I kollektionen ingår redan ett resekit och båda de produkterna syftar till att erbjuda kunden att ta med sig ”sin doft” till exempel när man är ute och reser, för ökad trygghetskänsla och välbefinnande.

”Trygghet är ett centralt begrepp inom wellness idag. Man vill ta hand om kroppen utifrån och in och lugna ned, på spa men även på hemmaplan. Genom att skapa en egen plats och stund i badrummet blir det enklare att ta timeout från vardagen och tydligt signalera att man inte vill bli störd. Det behovet finns sedan länge men kan vara svårt att tillgodose i praktiken. Vår förhoppning för framtiden är att alla ska kunna bli bättre på att unna sig den tiden och investera i sig själva”, säger Beatrice avslutningsvis.

Relaterat innehåll

06.12.2024Designbase.se

Mode och hem möts på Maison&Objet

05.12.2024Designbase.se

Talanger 2025: Nya designers skickar starka impulser

04.12.2024Designbase.se

Ambiente ändrar formatet för hospitality-segmentet

04.12.2024Designbase.se

Det här är mitt livsprojekt

02.12.2024Designbase.se

Ett speciellt samarbete: UMAGE x Special Minds

28.11.2024Designbase.se

Hamburg sätter scenen för den kommande säsongen

28.11.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

27.11.2024Designbase.se

Maison & Objet: Tre "Vad är nytt?"-rum inspirerade av sur/verklighetstemat

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023