Vi vill utmana den konservativa designbranschen

"Vi har knäckt koden när det kommer till framtidens traditionella hantverk", säger Pia Kirkeskov Andersen, som är medgrundare av August Sandgren. För henne handlar det om att föra det gamla danska varumärket in i en ny era och förvalta arvet. Det görs genom samarbeten med en mängd danska och världsberömda varumärken. Hon anser att det i hög grad handlar om att dela kunskap och know-how.

Foto: August Sandgren

Det är beundransvärt när ett företag väljer att återvända till sina rötter och återuppliva kvalitetsdesign. I en värld som ständigt rör sig framåt med artificiell intelligens och massproduktion är det sällsynt att stöta på någon som faktiskt tar sig tid och energi att fokusera på gediget hantverk.
August Sandgren är ett exempel på ett sådant företag. Genom unika samarbeten med designers som Hugo Boss, Royal Copenhagen och Fredericia Furniture sätter Pia Kirkeskov Andersen, som är medgrundare av August Sandgren, än en gång varumärket på den danska kartan, mer än 100 år efter att det grundades.
August Sandgren har starka partnerskap med några av världens ledande varumärken.
"Vi har knäckt koden när det kommer till traditionellt hantverks framtid", säger hon, och för Pia Kirkeskov Andersen handlar det om att föra det gamla danska varumärket in i en ny era för designföretag. Att föra arvet vidare och samtidigt utmana en ofta konservativ designbransch.
"Vi ingår samarbeten eftersom de tar oss vidare och utmanar oss. August själv var en stor förespråkare för samarbeten med yrkesverksamma inom samma bransch såväl som över gränserna. I de rätta samarbetena uppstår magin som nästan alltid bringar något nytt med sig - idéer, designer, relationer och till och med affärsmöjligheter", berättar Pia Kirkeskov Andersen.
Men hon berättar också att det ger henne mycket energi att arbeta med andra varumärken - stora som små.
"Jag kommer från McKinsey, som ju är ett stort företag, och när jag idag samarbetar med stora företag ger det mig känslan av att vara en del av något stort utan att ge upp autonomi eller frihet - det är en perfekt Pareto".
Hon berättar att designsamarbetena har varit en del av strategin från början, när hon tillsammans med en partner övertog företaget 2016. Den första samarbetspartnern var Fritz Hansen.
De hade mycket överskottsläder från produktionen av Ägget och Svanen, och när de gjorde jubileumsutgåvor av stolarna beslutade de att producera askar av överskottslädret, så att kunderna kunde få en vacker ask när de köpte en lyxig stol. Därmed föddes idén om varumärkessamarbeten - även idén om produktion i restläder från möbelindustrin.

Pia Kirkeskov Andersen.. Foto: August Sandgren

Vi samarbetar med varumärken vi gillar

Pia berättar att hon väljer de varumärken som August Sandgren ska samarbeta med. "Det är viktigt för mig att det är varumärken som passar oss värderingsmässigt och att vi har samma typ av kundsegment, för vi ger dem vårt hantverk och våra kvalifikationer".
Hon anser också att det i hög grad handlar om att dela allt som kan delas. "Man kan aldrig kopiera en produkt helt, och jag tycker det är synd om man inte delar kunskap och know-how", säger Pia Kirkeskov Andersen, som berättar att hon i början trodde att hennes inställning var naiv. "Men idag är jag övertygad om att det är mer naivt att hålla korten nära kroppen. Man får mycket mer ut av att hjälpa varandra och samarbeta".
Idag har hon nått en punkt där företagen kontaktar henne om samarbeten, men i början var det hon som behövde sälja idén till företagens seniorledning. "Dem är jag lyckligtvis van att prata med från min tid på McKinsey, och min hållning har hela tiden varit: De får gärna säga nej, bara de tar ställning. För min princip är klar: Jag vill inte vara gift med någon som inte vill vara gift med mig. Men många av dem som sa nej från början har faktiskt kommit tillbaka senare".
En annan av August Sandgrens samarbetspartners idag är Hugo Boss, och de kontaktade Pia eftersom de hade sett askarna hos en återförsäljare i Tyskland. Idag använder de dem till materialprov i alla sina showrooms i London. Eftersom askarna har en kvalitet de gärna vill associeras med.
Generellt sett är Pia övertygad om att det inte finns någon bransch som August Sandgren inte kan samarbeta med, man måste bara hitta länken.
Man kan naturligtvis fråga sig vad man ska använda askarna till, och som Pia säger; "när man väl har ögonen öppna för det finns det otroligt många användningsområden. I hallen för nycklar, på toaletten för smycken och i köket för det kaos som vi alla har. Och kunderna finns inom segmentet som strävar efter funktionell elegans och kvalitet.

Dyr förvaring är en nisch

Förvaring är essentiell. Dyr förvaring är en nisch, säger Pia Kirkeskov Andersen. Hon har fått erbjudanden från investerare som gärna vill vara en del av företaget, men hon betonar också att hon föredrar en organisk resa med få, mindre investerare.
"Det är inget jag blir rik av direkt, men jag blir glad", säger hon.
Hon kallar medvetet askarna för förvaring, och hon berättar att de definierar sig som ett förvaringsvarumärke. Det innebär att de, förutom askarna, också har anteckningsböcker som håller ordning på tankarna, tygväskor som håller koll på inköpen och nyckelringar som håller koll på nycklarna.
"Men vi kommer att hålla fast vid den nisch vi är i, och vi kommer att hålla fast vid den höga kvalitetsnivån i allt vi gör. Våra produkter ska vara saker som man tar till sig och där man känner att man får valuta för pengarna", säger hon och tillägger att företagets bästa privata kund har 16 askar hemma för alla typer av förvaring.
Pia ser en parallell mellan August Sandgren och VIPP sopkorgarna. "Förut brydde sig ingen om hur en sopkorg såg ut. Det har de helt ändrat på. Samma sak gör vi med förvaringen. Vi har alla rörigt, och vi har alla behov av att ha de saker vi använder varje dag undanstoppade men lättillgängliga. Idag är människors engagemang i köp av förvaring begränsat och i hög grad funktionellt, men varför skulle man inte också här önska en elegant och estetisk - och funktionell - lösning som passar hemmets uttryck. Det är ju ett föremål som är i framkant, som vi använder varje dag och som speglar vem vi är", säger hon.
 

Foto: August Sandgren

Foto: August Sandgren

Foto: August Sandgren

Vi skapar vårt varumärke genom att samarbeta med andra

Pia är inte nervös för att de många samarbetena ska påverka August Sandgren-varumärkets kännedom.
"Vi tillverkar inte en produkt utan vårt eget varumärkesnamn på den. Så på botten av alla askar står det: "En ask skapad av August Sandgren". Vi gör det vi är bäst på, och vi kommer bara att samarbeta med varumärken som köper in på det faktum att det är August Sandgren som är asktillverkaren, som har skapat en produkt som passar varumärkets sortiment. På det sättet bygger vi också upp vårt varumärke, och jag ser det som ett smart sätt att behålla momentum och motivation i företaget", förklarar Pia.
I Tyskland har August Sandgren drygt 30 återförsäljare, och de har cirka 20 till i resten av världen, men Pia anser att det är mindre lönsamt att samarbeta med återförsäljare, "eftersom när det läggs till ett led måste priset sänkas, och därmed måste volymen öka, och det kan vara svårt. August Sandgren har också sin egen webbshop, men Pia Kirkeskov Andersen berättar att 80 procent av företagets intäkter idag faktiskt kommer från partnerskap.
Därför ser hon också beslutet att ingå strategiska partnerskap med erkända designmärken som ett nytt tillvägagångssätt, eller nästan en uppmaning, till hållbar och organisk tillväxt. Så istället för att följa en traditionell väg där samhällsbilden blir alltmer asymmetrisk och bullrig, och där mindre hantverksföretag går i konkurs, väljer hon att omfamna samarbete och kreativitet som ett innovativt medel för förnyelse.
"Det är naturligtvis viktigt att förnya sig och förbli relevant när man har en kommersiell produkt. Men jag tror inte att svaret är att lansera produkter ofta. Det tror jag att man ska vara försiktig med. Världen har tillräckligt med produkter. Istället anser jag att man bör kämpa för att få rätt produkt på marknaden - det tar tid".
Och Pia Kirkeskov Andersen slår fast att August Sandgren har blivit mer än en affärsverksamhet.
"Jag tycker att vi har blivit en symbol för hur något traditionellt och något modernt kan balanseras tillsammans för att skapa något helt unikt och nytt. Jag tycker att vi har en historia som fortsätter att inspirera och entusiasmera - förhoppningsvis i 100 år till", avslutar Pia Kirkeskov Andersen.

Om August Sandgren

August Sandgren skapar tidlösa förvaringslösningar där funktionalitet möter elegans. Våra askar och hållare, tillverkade i samarbete med exklusiva europeiska partners, kombinerar stil med hållbarhet. Grundat 1920 av bokbindaren August Sandgren, sträcker sig vår design bortom trender och inspireras av ikoner som Kaare Klint och Arne Jacobsen. Hållbarhet är kärnan i vår livsstil, med varje produkt som ett uttryck för vår hängivenhet till hållbar design och lyx.

Relaterat innehåll

23.02.2024Designbase.se

Michael Ring avgår som vd för Stelton

23.02.2024Designbase.se

Hur man väljer de mest effektiva AI-prompterna

07.02.2024Designbase.se

Heimtextil Trends 24/25: New Sensitivity Fokus på textil transformation

30.01.2024Designbase.se

Hållbar produktion och artificiell intelligens är framtiden

24.01.2024Designbase.se

Elegans för varje rum

23.01.2024Designbase.se

Framtiden har kommit

23.01.2024Designbase.se

Vi vill utmana den konservativa designbranschen

19.01.2024Designbase.se

Handgjord naturtrend

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023