Tre dagar av innovationer och framtida teknologier

"EuroCIS har återigen visat att mässan är en indikator på tekniktrender inom detaljhandeln."

Foto: EuroCIS/ctillmann

Med 500 utställare från 37 länder var EuroCIS fullbokat och registrerade en närvaro på över 14 000 fackbesökare från 95 nationer. Under tre dagar kretsade allt i Düsseldorf kring de senaste tekniktrenderna, smarta lösningar och detaljhandelns digitala framtid.

Oavsett om det är artificiell intelligens, sömlös utcheckning eller omnikanalstrategier – EuroCIS 2025 visade hur tekniken gör detaljhandeln mer effektiv, kundvänlig och framtidssäker. "EuroCIS har ytterligare stärkt sin position som den ledande europeiska mässan för Retail Technology 2025 och återigen bevisat att det är en oumbärlig plattform för utställare och beslutsfattare inom detaljhandeln", sammanfattar VD Marius Berlemann.

Ett nyckelämne var den roll som artificiell intelligens (AI) spelar – långt bortom traditionella applikationer som påfyllning, prissättning eller lagerhantering. Generativ AI, som ChatGPT, i synnerhet, skapar en ny dynamik inom detaljhandeln genom att accelerera och förenkla processer och stärka kundorienteringen. Ämnet sömlös kassa var också allestädes närvarande: automatiserade kassalösningar, smarta kundvagnar och elektroniska prislappar (ESL) illustrerar hur starkt återförsäljarna fokuserar på digitalisering och ökad effektivitet.

Förutom de många innovationerna från utställare erbjöd EuroCIS 2025 ett spännande stödprogram med specialistpresentationer och diskussionspaneler som gav djupgående insikter om aktuell utveckling och bästa praxis. "Med våra nya kompetensområden inom foodservice-innovation och cybersäkerhet har vi skapat mycket relevanta erbjudanden för detaljhandeln, som vi skulle vilja utöka ytterligare i framtiden", förklarar Elke Moebius.
Start-up-hubben presenterade 18 kommande företag för innovativa detaljhandelstekniklösningar. En annan höjdpunkt var de prestigefyllda reta-priserna och EHI Retail Institute science award, som hedrade enastående teknisk utveckling och vetenskapligt arbete. De populära guidade innovationsturerna tog besökarna till de viktigaste innovationerna på mässan.

EuroCIS 2025 har visat att återförsäljare är mer beroende än någonsin av smarta teknologier för att förbereda sig för framtiden, och utvecklingen kommer att fortsätta vid nästa EuroCIS, som kommer att hållas som en del av EuroShop 2026 den 22 till 26 februari 2026 i Düsseldorf.

Relaterat innehåll

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S tar EasyMotionSkin till Norden – en ny era för EMS-träning

29.10.2025Designbase.se

Nordiska företag förvandlar data till affärer

28.10.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S och Haier Europe ingår strategiskt partnerskap för att påskynda tillväxt och innovation i Norden

21.10.2025Designbase.se

JYSK tredubblar bonusar för butiksanställda efter rekordår

07.10.2025Designbase.se

Hur AI kan skapa värde och stärka konkurrenskraften för små och medelstora företag

30.09.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S blir distributör av Roborocks kabelfria robotgräsklippare på den nordiska marknaden

23.09.2025Designbase.se

AI-användningen har nästan fyrdubblats

19.09.2025Fun Nordic ApS

Sponsrad

Årets leverantör 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023