Together; en stark trend för julen

Christmasworld Trends 2021/22 träffar rätt i tiden och hjälper branschen att komma tillbaka på rätt spår.

Together – tillsammans – är ett starkt begrepp just nu. Det handlar om att stå samlade i kristider eftersom pandemin har vänt vår värld upp och ner. Fysiskt avstånd har fått människor att komma närmare varandra. Grannar, vänner och familjer lär känna varandra på nya sätt och skapar gemensamma stunder och under de senaste ett och ett halvt åren har vi upplevt naturen, där vi kan dra oss tillbaka i lugn och ro.

”Begrepp som återvinning och upcycling får mer och mer fart. Det här är teman som vi alltmer kommer att se i produktkollektionerna på Christmasworld”, säger Annetta Palmisano, designer på trendkontoret bora.herke.palmisano, som ansvarar för att utveckla och designa det nya formatet Christmasworld- och Paperworld Trends på uppdrag av Messe Frankfurt, och hon varslar en ny era när det gäller trender. 

Produkt- och stilvärldarna när det gäller säsongsdekorationer och festliga inredningsartiklar ligger nära globala konsumenttrender. Hållbarhet och allmän mindfulness ses alltmer som centrala teman, även för årets gemensamma festliga stunder. 

”Detaljhandelns roll utvecklas också: Istället för kortlivade designs och stora kollektioner läggs tonvikt på att skapa en passande, trovärdig och stimulerande produktmix. Innovativa konceptbutiker och kreativa återförsäljare syns över hela världen”, säger formgivaren Claudia Herke. 

Hippa butiker erbjuder en blandning av nya och begagnade saker, mode, blommor, dekoration, brevpapper, ett kafé, friskvård, arbete – allt presenteras tillsammans. Men bara genom ett kurerat urval återspeglar det en ny, mer mindful livsstil som appelerar till kunderna. Den logiska konsekvensen är tre övergripande trender: ”Contemplative approach”, ”Heirloom feelings” och ”Spirited response”. 

"Contemplative approach”, naturen som inspirationskälla: Äkta, taktil och informell. I denna stilvärld spelar materialet huvudrollen i designen. Återvinningsbara material som kork, bark, jute, gräs och trä skapar det opretentiösa utseendet tillsammans med metall, marmor och sten. Materialen ses i sin naturliga form; grovt, brutet, vävt eller enkelt bearbetat. Den taktila känslan är viktig, så utöver de rustika ytorna lyfter en finpolerad, handgjord yta fram naturens skönhet. Gamla hantverk återupplivas. Lera och keramik med en grov, sandig look har ett äkta och naturligt uttryck. Skogen erbjuder ett överflöd av mönster och motiv, inklusive ekollon, bark, löv, nötter, kottar och frukter. ”Contemplative approach” fokuserar på naturen: Äkta, taktil och opretentiös.

Färgpaletten betonar den enkla stämningen och de taktila materialen; mörk enbär, ljust grön, brun, röd bok, mattgrön, mossa, basaltgrön och en varm, ljus stennyans. De enskilda nyanserna är djupa, rika, nästan växtliknande i sitt uttryck, och de naturliga materialens karaktäristiska korn och mönster skapar en harmonisk bild. 

”Heirloom feelings”, ny nostalgi definierar designen: Nostalgisk, ung och lekfull. Den poetiska, unga stilen öppnar ett optimistiskt perspektiv. Konstnärliga och lekfulla aspekter märks i designen med mer jordnära tolkningar i känsliga nyanser. Den glada, livliga floran är slående. Blommor, spridda blomster, mille fleur och vinstockar spirar tillsammans med fina grafiska designs och rutiga mönster. De många romantiska gobelängarna skapar inspiration och dekorationsglädjen återspeglas i alla aspekter av produkterna och livet: från festliga dekorationer till presentförpackningspapper och gratulationskort. 

”Heirloom feelings” speglar poesi och ymnighet; nostalgi, ungdom och lekfulla förnimmelser. Färgschemat kombinerar känsliga, optimistiska toner. Paletten sträcker sig från en sammetslen musgrå, en delikat limegrön, molnvit och mörk topas till en romantisk rosnyans. Från ljus mandel till en röd ton och mjuk, luftig himmelblå. 

Materialen speglar den raffinerade lugnet: porslin, glas, fina papper, handgjorda föremål och förvånansvärt nya tolkningar av gammalt hantverk. Det kompletteras av det känsliga samspelet mellan transparens, guld och mässing. 

”Spirited response”, fokus på hållbarhet: Äkta, kreativ och okonventionell. Inte en trend, men en nödvändighet. Denna stilvärld presenterar attraktiva alternativ och okonventionella lösningar som fokuserar på nollavfall, en cirkulär ekonomi samt up- och recycling. Designen är handgjord, kreativ, glad, färgglad och okomplicerad. Organiska former och iögonfallande, illustrativa mönster inspirerade av 1960-talet har ett starkt inflytande. Handskrivna eller ritade tryckta motiv, barnsliga skisser och idéer med en improvisationskaraktär avrundar den ursprungliga stilen. 

”Spirited response” inspirerar med hållbara lösningar: Äkta, kreativ och okonventionell. Färgpaletten kombinerar levande nyanser med slumpmässiga blandningar orsakade av olika återvinningsprocesser. Pappersavfall förvandlas till papier maché och gamla tyger eller trådar blir kreativa råmaterial till nya produkter. Kontrasterande restträ kombineras för att skapa slående blickfång och blomsteravfall används för att skapa ovanliga papper och presentförpackningar. Färgerna genererar positiv energi och sträcker sig från intensiv havsgrön, eldröd, bleknad rosa och en mjölkaktig karamellbrun till ultraviolett, Bristol Blue, ljus flamingoorange och majsgul. 

Nästa Christmasworld äger rum från 28 januari till 1 februari 2022.

Relaterat innehåll

23.07.2024Designbase.se

Tivoli och Kay Bojesen i ett nytt samarbete

19.07.2024Designbase.se

IT-kriminella tar inte semester

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

11.06.2024Designbase.se

Direkt till konsument är det nya "svarta"

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023