Svart september för detaljhandeln

Förändrade konsumtionsmönster utmanar.

September blev en svår månad för detaljhandeln, visar UCs konkursstatistik. Under månaden ökade konkurserna inom segmentet med hela 44 procent jämfört med samma period förra året.

”Allt effektivare e-handelslösningar och dyra lokaler är några faktorer som ligger bakom. Våra konsumtionsmönster har förändrats snabbt. Enligt en ny rapport från Klarna är söndagskvällar den tid vi handlar mest och då har inga fysiska butiker öppet”, kommenterar Richard Damberg, ekonom på UC.

-ANB

Relaterat innehåll

21.10.2025Designbase.se

JYSK tredubblar bonusar för butiksanställda efter rekordår

07.10.2025Designbase.se

Hur AI kan skapa värde och stärka konkurrenskraften för små och medelstora företag

30.09.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S blir distributör av Roborocks kabelfria robotgräsklippare på den nordiska marknaden

23.09.2025Designbase.se

AI-användningen har nästan fyrdubblats

19.09.2025Fun Nordic ApS

Sponsrad

Årets leverantör 2025

17.09.2025Global Design Partner

Sponsrad

Global Design Partner skapar framgång för starka varumärken

10.09.2025Designbase.se

Salling skriver historia och öppnar sina dörrar i Köpenhamn

02.09.2025Designbase.se

Bolig Mad Design-mässan expanderar

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023